Spoedvraag:paard trekt achterbeen op na wegstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:47

oke, dank je wel

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:00

Het klinkt in mijn oren ook als hanentred/krampentrek (volgens de VA is het hetzelfde, tis maar hoe je het een naam geeft).

Matador heeft ook een hanentred rechtsachter. Hij is op 2 augustus klinisch en röntgeologisch gekeurd en helemaal goedgekeurd!
Het is een schoonheidsfoutje, een tik zeg maar. Mijn DA zei dat je het kunt vergelijken met iemand die tijdens het nadenken altijd in zijn neus gaat zitten peuteren. Het is geen bewuste beweging, kan ook geen kwaad en heeft ook helemaal geen lichamelijke oorzaak in die zin dat het een falen is of een gewricht dat niet goed zou zijn.

Feit is dat het je bij wedstrijden punten gaat kosten. Dat weet ik uit ervaring, de stap wordt standaard als "onregelmatig" bestempeld. Als je geen wedstrijden rijdt dan is er geen enkele reden om een dergelijk paard niet te kopen. Anders zul je je af moeten vragen of je er tegen kunt dat je staponderdelen als onvoldoende worden gezien.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:12

hanetred blijft, ook na het losrijden

kramptrekken verdwijnt na het losstappen

zit dus toch een groot verschil in!een paard met hanetred heeft altijd een aparte manier van lopen, soms als ze het aan beide achterbenen een beetje hebben, lijkt het paard extra actief achter en kan je er zo de sport mee in, maar er zijn ook paarden met zo'n vorm van hanetred dat ze in de sport niet gewaardeerd worden, iig niet in de dressuurring, als ze het bv aan 1 achterbeen heel erg hebben en aan het andere been niet

kramptrekken is stijfheid in de achterbenen, bijvoorbeeld als ze net uit stal komen bijvoorbeeld, als je eenmaal aan het rijden bent is dan niet meer te zien dat het een kramptrekker is. anders had ik mijn paard ook niet gekocht, die moest de sport in, dat het niet vlekkeloos gaat ligt niet aan zn kramptrekken, maar aan zn karakter, maargoed inmiddels zijn we Z1

de man van de verzekering, en de 2 DA's waar ik met hem ben geweest hebben me hetzelfde uitgelegd over kramptrekken/hanetred als wat ik hierboven heb geschreven, weet niet bij welke DA je bent geweest? iig niet in Someren want daar hebben ze ook bovenstaande verteld aan mij

wat er ook werd gezegd is dat het idd onbewust gebeurd, net zoals dat spastische mensen ineens hun armen/benen vreemd bewegen, of iemand die motorisch gestoord is die niet precies kan bepalen wat zn handen doen
zo gebeurd bij een paard met kramptrekken het optrekken van het achterbeen onbewust en hetzelfde geld voor hanetred
al wordt wel vaak gezegd dat beide ligt aan een 'foutje' in de zenuwen, er wordt een verkeerd signaal doorgegeven, of een signaal wordt verstoord

Quentin is vorige week gekraakt, sindsdien is het kramptrekken stukken minder, hij had blokkades bij zn heupen&rug en bovenin zn hals, die zijn nu dus weg
maargoed, dat helpt ook weer niet bij iedere paard, maar het viel me op dat sinds het kraken ik hem niet heb zien kramptrekken, alleen nog ietsjes stijver als ie uit de stal komt, maarja een stal van 3.20x3.20 voor een paard van 1.70 is nou eenmaal ook niet echt groot.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:17

Ik ben in Helmond zelf geweest, Someren is mij iets te duur Haha!

Bij Matador blijft het, hij heeft het overigens alleen in de stap, in de draf en galop is het niet zichtbaar. Ook heeft hij het alleen rechtsachter, dus vandaar dat het niet gewaardeerd wordt zoals jij het mooi zegt Lachen

Er zit geen regelmaat in - soms doet hij het 20 passen achtereen, soms slechts een enkele pas.

Ik stoor mij er niet aan, maar ik rijd dan ook geen wedstrijden.

De DA die het mij vertelde (ik wist het overigens al wel, ik reed Matador uiteindelijk al anderhalf jaar en het was voor mij geen bezwaar) liet mij ook een stuk uit zijn boeken zien, en daar werd toch echt gesproken over hanentred en krampentrek als zijnde één en hetzelfde euvel!
Vandaar dat ik het zo ook vermelde hierboven.

Die krampentrek zoals jij bestempelt lijkt mij eerder een vorm van stijfheid, heb ik dat goed?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:27

nee bij Quentin is echt kramptrekken, maar idd wel als hij nog stijf is, maar echte stijfheid ziet er weer anders uit
bij kramptrekken dan trekken ze het been helemaal richting de buik op, vaak wat opzij/omhoog
als je bijv net uit stal komt en hij moet een korte draai maken dan lukt dat niet en trekt hij zn achterbenen om de beurt op, of bijv bij de hoefsmid, dat gaat ook altijd moeizaam
en bijv achterwaarts als hij nog niet helemaal los is, dat gaat dan ook niet goed

paarden die stijf zijn lopen alleen wat korter met hun achterbenen, maar trekken ze niet op

je hebt trouwens ook paarden met hanetred waarbij je het in draf ook heel erg goed zit, van die overdreven opgetrokken achterbenen, zijn het er 2 dan valt dat nit zo op, doet ie het met 1 been, dan lijkt zo'n paard altijd onregelmatig
zoals matador het heeft, aan 1 been en alleen in stap, dat valt haast niet op, ja als er een jury naar je staponderdelen zit te kijken, maargoed daar is het ook een jury voor

ik kom trouwens ook alleen in Someren als mn eigen DA (Borgmans uit Reusel eigen kleine kliniek heeft ie daar, maar werkt wel samen met someren) me doorstuurt daar naartoe Knipoog

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:33

ik ken een partout merrie, die inmiddels Prix St George loopt, en ook hanetred heeft aan 1 been, dus zul je er toch wel mee kunnen komen Knipoog

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:39

rockey schreef:
ik ken een partout merrie, die inmiddels Prix St George loopt, en ook hanetred heeft aan 1 been, dus zul je er toch wel mee kunnen komen Knipoog


Je komt er ook wel, maar je staponderdelen worden minder gewaardeerd. Dus extra rijden in de draf en galop. Ik haalde toch mijn wp wel hoor, Matador heeft een sublieme galop Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 17:51

rockey schreef:
ik ken een partout merrie, die inmiddels Prix St George loopt, en ook hanetred heeft aan 1 been, dus zul je er toch wel mee kunnen komen Knipoog


heb ook niet gezegd dat dat niet kan Knipoog ligt helemaal aan de mate waarin de hanetred zichbaar is
er zijn paarden die het zoals die van DPB het alleen in stap laten zien, bij anderen valt het helemaal niet op, en weer anderen lijken juist een extra actief achterbeen te hebben, terwijl dat dus gewoon hanetred is
dan zijn er nog die het iedere pas laten zien, en weer anderen laten het maar heel af en toe zien

mn fysio vertelde dat ze meerde paarden kent die ZZ-Licht en hoger lopen die kramptrekker zijn en ook een die hanetred heeft

maar ik ken ook een paard waarvan het lijkt of hij altijd kreupel loopt, die heeft aan 1 been erge hanetred.