Tong hangt eruit tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barleo
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-01-05

Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:54

IK rijd momenteel, het paardje van mijn vriendin tijdens het rijden hangt zijn tong naar buiten, naar rechts nu heb ik gelezen, dat het mischien iets met zijn kiezen zou kunnen zijn mijn vraag is, kan het ooknog een andere oorzaak hebben ............groetjes

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:58

Bij mij op stal is ook zo'n hengstje die zíjn tong altijd buite boord heeft hangen. Ze zeggen dat het verzet is tegen het bit, maar de eigenaar heeft er verder geen last van, voor zover is weet...

Barleo
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-01-05

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 22:01

Ik heb er ook geen last van, maar wil niet, dat het paardje pijn heeft

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:02

laat een tandarts ernaar kijken. hij heeft vast haken op zijn kiezen.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:04

haken of iets anders met het gbeit hoeft niet perse,bj ons stond een merrie opstal en die deed het ook,gewoon een tik was geen verzet niks,vastzetten met een kous werkte ook niet,is tot de m2 gekomen omdat mensen het toch vaak als verzet zien.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:30

Er zou idd iets mis kunnen zijn met het gebid. Dit is pas uit te sluiten als er een tandarts bij is geweest. Doet het paard het ook met losse teugels? Zo niet dan zou ik snel een tandarts laten komen. Het zou ook door het bid kunnen komen.
Sommige paarden blijven dit trouwens doen. Ik had een paardje op stal die het ook deed. Toch kwam de tandarts regelmatig en was het bid goed.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:54

lijkt me nogal simpel vast te stellen of het een probleem is met het bit, ga dan eens bitloos rijden.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:36

Er zijn paarden die zich dit hebben aangeleerd,en de kans is heel klein dat je dit eruit krijgt.
Natuurlijk is een gebiTscontrole altijd goed.
Maar hier hoeft het niet per definitie aan te liggen.

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:37

Mijn paardje doet dat ook en mij is gezegt dat ie dan niet 100% door zijn rug loopt. Bij mij ligt het aan het zadel; komt dus snel een nieuwe. Het kan ook zijn dat je hem meer moet "doorrijden" zegmaar.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:10

Een studiegenootje van de osteopathieopleiding heeft een scriptie over dit onderwerp geschreven. Het schijnt een soort van balansprobleem te zijn dat meerdere oorzaken kan hebben. De oorzaak kan liggen in een scheef tongbeentje of een nekprobleem, maar ook op een lager niveau kan de oorzaak liggen. Als de tanden het probleem niet zijn, zou ik er een osteopaat naar laten kijken. Uit het onderzoek was gebleken dat de meeste tongproblemen hierdoor opgelost kunnen worden.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Tong hangt eruit tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:57

De tanden kunnen een probleem zijn, maar vaak komt het ook door ongelijke aanleuning. Als hij de tong er rechts uitgooit dan heb jij misschien veel meer contact op links en pakt je paard ook links vast. Rechts heb je minder contact en die kant pakt je paard ook niet vast.
Als dit het geval is dan kun je het probleem oplossen door je paardje beter recht te richten zodat je gelijke druk krijgt op beide teugels.