astma en dubbel ademhaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

astma en dubbel ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 23:35

wat werkt er goed tegen?? en vooral met zo'n weer dat ze niet meer gaan hoesten en benauwd zijn Schijnheilig

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:46

1 ding kan ik niet noemen wat ertegen zou werken, dat is van meedere factoren afhankelijk.
Belangrijkste is toch wel huisvesting en verzorging, deze moet stof/tocht vrij zijn, voldoende weidegang en een paard met astma of cb moet altijd warm gehouden worden, ze mogen geen risico lopen op een koudje dus echt nooit nat op stal zetten of koud zweet laten opdrogen, dat soort dingetjes.
Paarden met as of cb moet je als het ware vertroetelen en mee lopen tutten, dat heb ik in de afgelopen tijd wel geleerd, hoe vreselijk dat ook is.

Plaats van het voer is ook belangrijk, de plek moet tocht vrij zijn en op de grond gevoerd worden, hooi kun je nat maken, en moet van zeer goede kwaliteit zijn (dat moet natuurlijk vooor ieder paard) ,maar paarden met as zijn gevoelig voor ieder stofje.

Daarnaast is beweging belangrijk gedoseerd en moet per dag afgestemd worden op de toestand van het paard, regelmatige lichte arbeid of longewerk is belangrijk (als het paard dat nog op kan brengen) wandelen kan ook verlichtend werken.

Daarnaast kun je de bloedsomloop vd longen dmv massage stimuleren en verbeteren waardoor het paard het minder benauwd heeft en met meer kracht kan ademhalen.

Er zijn veel verschillende middelen en kruiden op de markt die je kunt geven, maar dat kun je beter in overleg met je da doen, ieder paard is anders en niet ieder middel is ten gunste van het paard, ook al heeft deze dezelfde aandoening.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 23:52

cissie bedankt voor de reactie

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:33

Foengriek voere.
Is een poeder voor over het voer.
En het hooi even nat maken voor je het geeft.
Als het daarna nog steeds niet minder word, zou ik even een dierenarts inschakelen.
Begin wel snel met de behandeling, voor je het weet kan die bronchitis hebben.

Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:08

Ik gebruik een inhalator voor m'n paardje, voor als ie 't echt benauwd heeft...het werkt super!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:28

ik geef nou maar weer ventipulmin ervoor met dit warme weer zodat ze het minder benauwd heeft en het slijm los komt..is dit de juiste oplossing!!!dierenarts adviseerde dat namelijk,en dan weer afbouwen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:33

Als je tijdelijk een korte kuur geeft van Ventipulmin is dat niet zo schadelijk en kan wel degelijk goed helpen, maar over een lange termijn gezien is het geen oplossing (daar is het ook niet voor bedoeld).

Het onstaan van bijwerkingen (die in sommige gevallen erger zijn dan de kwaal zelf zijn veel voorkomend en een " tegenwerking " van het middel komt bij veelvuldig gebruik regelmatig voor) Tegenwerking wil in dit geval zeggen dat de voorste luchtwegen 'open' gaan staan waardoor het slijm/snot in de achterste luchtwegen en zelfs longen terrecht kunnen komen. Je kunt zelf wel nagaan wat dat voor een consequenties heeft.

Uit je titel maak ik op dat je paard een chronische aandoening heeft Astma met buikademhaling, hij heeft er waarschijnlijk al langer last van.
Mijn paard heeft CB en heeft het nu ook erg moeilijk, ik overweeg de inhalator die ikdeliefste al omschreef.
Al is het alleen voor weertypes waar hij slecht tegen kan, voor de rest gebruikt hij : -Weerstandcompositum vd groene os (weerstandverhoger)
-Puur broncho van puur natuur (slijmoplosser)
-Knoflook anijs vd paardendrogist (verzachtend)
Daarnaast staat hij onder behandeling van een fysio/accupuncuriste (wat overgens erg goed aanslaat) en krijgt hij massages om de bloedsomloop te stimuleren dan voornamelijk vd longen.

Als je de ventipulmin puur en alleen voor het oplossen van het slijm gebruikt zou ik persoonlijk overstappen naar een homeopatische slijmoplossers bv puur broncho (dit heeft geen bijwerkingen en je paard blijft zuiver en heeft dus geen afvalstoffen in zn lijf) er zijn nog een paar goede slijmoplossers.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:47

Het is niet nodig om binnen 4 dagen 3 topics over hetzelfde onderwerp te starten. Om de vragen en de discussie een beetje centraal te houden gaat deze op slot. Alle verder opmerkingen kunnen in het topic: [MD] ventipulmin/prednisolon