Mest eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 14:00

Ik zag Fleur van de week ineens mest eten, eerder deze week zag ik het een ander paardje in de wei ook al doen.

Er ligt een liksteen, Fleur krijgt dagelijks lucerne, appeltje en vit E + Selenium.

Is er een standaard stof waarbij paarden bij een tekort eraan mest gaan eten, of kan dat echt alles zijn?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:07

er is wel een verschil tussen een beetje wroeten en echt eten. als dat vaak gebeurt zou je dat kunnen dat ze iets wilt aanvullen (als ik het goed heb eten veulens ook mest om zo hun darmflora te krijgen, en zo ook gelijk voor het eerst wormen binnen krijgen). ik zou het even aankijken en als het een dagelijkse gebeurtenis is verder kijken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 14:25

SuperPepeijn schreef:
er is wel een verschil tussen een beetje wroeten en echt eten. als dat vaak gebeurt zou je dat kunnen dat ze iets wilt aanvullen (als ik het goed heb eten veulens ook mest om zo hun darmflora te krijgen, en zo ook gelijk voor het eerst wormen binnen krijgen). ik zou het even aankijken en als het een dagelijkse gebeurtenis is verder kijken.

Nee, ze stond echt dolgelukkig een hele hoop weg te werken Scheve mond
Tis wel zo dat al het spul op het land drachtig is, zoogt of zelf veulen of jaarling is, behalve Fleur dus. Misschien heeft het iets met hormonen oid te maken (ze was weer eens superhengstig)

Hou haar mondhoeken de komende tijd in de gaten, dank je Lachen

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:01

een zoutblok helpt volgens mij wel..
dat betekent toch dat ze te weinig mineralen krijgen ofzo?
(Ik banketstaaf nu ook maar wat Tong uitsteken Maar volgens mij heb ik dat ooit op bokt gezien Tong uitsteken)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:38

Paarden van mijn vriendin deden dit ook, ondanks goed voer, likblok etc. Een kennis van haar had op advies van de dierenarts zeewier gegeven toen haar paarden dat deden en toen was het over. Dus mijn vriendin heeft ook zeewier gekocht en nu is het bij haar paarden ook over.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:02

Volgens mij moe tje dan iets met amoniak voeren ofzo? ik weet het niet hoor zoiets hoorde ik laatst. Het is wel een soort van vitamine gebrek. En meest eten is helemaal zo slecht niet!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:31

Marije_jiplover schreef:
Een kennis van haar had op advies van de dierenarts zeewier gegeven toen haar paarden dat deden en toen was het over.

Klinkt goed.. Als ik het nog een keer zie koop ik zeewier, thanks! Lachen

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:58

jah ik kreeg toen ook zeewier aangeraden, kon het hier in de buurt alleen niet vinden, maar schijnt wel goed te helpen *LOL*

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:03

ja zeewier help heel goed en het kan ook een soort verveling zijn maar dat gebeurt meestal alleen op stal omdat ze dan nix te eten hebben maar ze staat nu in het land:S raar maar denk toch dat het een gebrek aan een soort vitamine is bij een kennis hielp het wel!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:10

daylee schreef:
Volgens mij moe tje dan iets met amoniak voeren ofzo? ik weet het niet hoor zoiets hoorde ik laatst.


Huh, en hoe wilde je dat gaan doen? Lijkt mij niet zo gezond.

Maar zeewier schijnt inderdaad goed te helpen.

@capopjekop: zeewier kan je ook online bestellen bij de paardendrogist

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:12

ik weet het niet hoe je dat moet doen. misschien ergens bij zo'n paardenwinkel vragen of ze iets te koopo hebben met dat erin. als een hond paardenmest eet betekend dat het wel. dan moeten ze eierkoeken eten Vingers aflikken

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:41

het kan een eiwit tekort zijn mijn hond at vroeger ook paardepoep maar nu geven we hem elke week een half ei en is het over.
ik weet niet of het bij paarden helpt.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:20

Hoi,

Mijn paard stond vorige week ook mest te eten, hij liet een beetje liggen om er daarna overheen te plassen !
Ik was hem al een week zeewier aan het geven, het hielp dus nog niet. Maar waarschijnlijk duurt het even voordat tekorten zijn aangevuld, dus hij krijgt iedere dag een schepje.

Als het idd een tekort aan eiwit is helpt zeewier niet. Misschien dan eens lucerne proberen.

Groetjes,

Maris

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:42

Volgens mij hebben paarden eerder een eiwit overschot dan een eiwit tekort.
Maar hoe wil je in hemelsnaam een hond met een paard vergelijken. Dat zijn hele andere dieren qua eten. Een hond is een carnivoor en een paard een herbivoor.