verdikking in de kootholte

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lippo

verdikking in de kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 11:28

Hoi,

Mijn paard heeft al een tijdje gallen bij zijn pees op zijn linker voorbeen. De dierenarts heeft ons toen verteld dat het niet ernstig was.
Ik vond het ong. anderhalve maand geleden dikker worden maar niet zo dat ik me er zorgen over hoefde te maken.
Ik vroeg iemand van stal die dierenassistent is om er eens naar te kijken en zij vond het ook wel dik, maar toen zag ze dat er nu ook een verdikking zat in de koot zelf. Deze kan er denk ik niet langer dan 2-3 dagen hebben gezeten.

Omdat zij het zelf ook nog nooit had gezien en er een dierenarts voor een ander paard op stal was heb ik gevraagd of er even naar gekeken kon worden. Zij vertelde mij dat de verdikking in de koot een verlenging was van de vochtophoppingen op zijn gallen. Hij loopt er niet kreupel op.

Zij vertelde mij dat ik me er geen zorgen over hoefde te maken maar dat ik voor de zekerheid een echo van zijn pees/koot kon laten maken. Dit heb ik toen 3 dagen later laten doen.

De dierenarts kon bij de verdikking bij zijn pees niks zien, maar de verdikking in de koot wees toch wel op een kleine irritatie/ ontsteking.
Hij schreef drie weken rust voor, en voor de eerste week ontstekings remmers (medicijn voor in zijn eten)

2x per dag 20 min stappen en 2x per dag inmasseren voor betere bloed doorstroming.

Dit was drie en een halve week geleden. Voornamelijk in de tweede week is het zowel op zijn pees als in zijn koot dunner geworden maar deze laatste week is er weinig verschil. De dierenarts had nog gezegd dat drie weken kort is.

Heeft iemand dezelfde ervaring met zijn/ haar paard? En dan heb ik het voornamelijk over de verlenging van de verdikking in de koot, dus niet de gallen zelf. De verdikking in zowel de koot als op de pees zijn zacht!

Ik hoop dat iemand wat tips/ zelfde ervaringen hiermee heeft. Hij loopt er trouwens nog steeds niet kreupel op en hij is vrolijk, maar het is dus niet weg!

gr.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:46

Heeft jou da je ook niet voorgeschreven om te koelen met water en eventueel dagelijks een half uurtje een ice-pack om te doen? Ik heb daar zelf heel goede ervaringen mee.

Als de ontsteking weg is, zou het best nog wel een tijdje gezwollen kunnen blijven, omdat er dan toch nog wat vochtophoping zit. Heeft de da het hier al met je over gehad? En dat je dan ook best kunt beginnen met licht longeerwerk, zodat de doorbloeding nog wat toeneemt en de zwelling sneller door het lichaam opgenomen wordt?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:44

groene leem smeren en ongeveer 10 uur laten zitten , daarna afspoelen !
groene leem trekt overtollige vocht eruit !

groetjes

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie