zomaar omgevallen :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nomy_Baby
Berichten: 354
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Groningen

zomaar omgevallen :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 21:51

hallo!
Ik heb de afgelopen tijd op de lieve pony (jong die) van een vriendin van mij gepast! het is echt een schatje! Lovers
Ik ging er heen met mn zusje om alle paarden van stal binnen te zetten en hem ff toe poetsen en zn stal te doen etc! OK dan!
Ik kwam met mn zusje (5jaar) in zn staan en we wouden hem ff poetsen...
Toen hapte hij naar mn zusje (het is een jonge ruin hij doet het wel vaker Knipoog ) ik wou het afstraffen en gaf hem een klein tikje op zn neus (lees meer een aai dan een tik, dus neit dneken dat ik hem een rot klap heb verkocht), hij schrok neit nix! hij draaide zn hoofd weg en boem viel zo op de grond Bloos! (dit alles binnen een paar sec.)... niet uitgegleden maar net als of die flauw viel.. Verward hij bleef heel ff beduust liggen stond op en stond er een beetje versuft bij!
Ik en mn zusje waren ons kapot geschrokken!
Meteen heb ik hem gecontroleerd, benen rug en hals.
Niet te zien hij was alleen erg geschrokken
Ik belde natuurlijk gelijk de eigenaarse op om t te vertellen kon dr niet berijken en belde 's avonds maar weer!
Volgende dag meteen DA dr bij... kon niets vind...
Wat dus eigenlijk wel een goed teken was... Ze had het over (aangezien hij half welsh is) een aandoening die welsh merries vaak hebben, vooral tijdens de dracht! ik weet de naam niet meer maar goed!
Er was dus nix aan de hand!
Heeft iemand een welsh of kent een welsh die deze aandoening heeft dat als je t hoofd aanraakt (hoeft niet eens hard te zijn zei de DA, bij oog schoonmaken kan t al gebeuren Bloos! ) het paard een zuurstof tekort krijgt in de hersens voor heel even en gewoon "flauw valt"??? ik zou dr graag wat meer over willen weten!
KiZz Naomi! Pling

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:57

nog nooit van gehoord, maar je zal je wel rotgeschrokken zijn. jakkie Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:06

ik verzorg een welsh cob.
dit is een ruintje. hij heeft zoiets nog nooit gehad!
komt t alleen voor bij merries?
ik zou me echt kapotschrikken !!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:30

epilepsi oid?

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:00

Ik denk dat het best zou kunnen kloppen wat CM zegt. Ik ken namelijk ook iemand, die staat hier in de buurt, Dat paard ging ook steeds out, en viel om. Die heeft dus epilepsie, en nog een paar dingen.. Dit lijkt er misschien wel op..

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:03

Die van mij is een jaar oud en die deed het zelfde en toen die overeind wilde komen viel hij meteen weer en had geen coordinatievermogen meer maar die blijkt epilepsie te hebben dus dat is het enige dat ik kan bedenken. misschien groeit hij erover heen misschien niet is af wachten

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:33

ik heb het dus ook vaker gehoord, best vaak eigelijk
eerst met de Ulster van mijn zus, ze gaf hem een klap op zijn neus omdat hij hapte, hij deiste achteruit en liet zich ook zo omvallen.

Toen met de pony van een vriendin van me, ze waren voor de stal met plastic bezig en de pony schok en liet zich ook omvallen.

Toen was ik pasgeleden met een hengst bezig, ik deed een peesbeschermer af en gooide die in een bak, daar schok ie van en liet zich ook omvallen.
Toevaliig was de veearts er voor een paard op dat moment, en ik vertelde dat ik dat al eerder had meegemaakt.

Hij zei dat het inderdaad vaker voorkwam maar dat het heel zeldzaam was, en dat er onderzoek na is geweest
Het is een soort van reactie van angst en beweging, waardoor er iets in de hersenen soort van 'uitvalt' en dat het paard dan een soort van blackout krijgt.

Het paard houd er verder niks van over, misschien een paar schrammen van het vallen.
En er is dan ook niet iets vreselijk mis met je paard, en is gewoon een reactie wat net iets te snel werd doorgeven aan de hersenen.

oke mijn uitleg is echt bagger Tong uitsteken (ben slecht in uitleggen Bloos ) maar je snapt het wel een beetje toch?

gr claudia

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:35

Nimmedor schreef:
ik heb het dus ook vaker gehoord, best vaak eigelijk
eerst met de Ulster van mijn zus, ze gaf hem een klap op zijn neus omdat hij hapte, hij deiste achteruit en liet zich ook zo omvallen.

Toen met de pony van een vriendin van me, ze waren voor de stal met plastic bezig en de pony schok en liet zich ook omvallen.

Toen was ik pasgeleden met een hengst bezig, ik deed een peesbeschermer af en gooide die in een bak, daar schok ie van en liet zich ook omvallen.
Toevaliig was de veearts er voor een paard op dat moment, en ik vertelde dat ik dat al eerder had meegemaakt.

Hij zei dat het inderdaad vaker voorkwam maar dat het heel zeldzaam was, en dat er onderzoek na is geweest
Het is een soort van reactie van angst en beweging, waardoor er iets in de hersenen soort van 'uitvalt' en dat het paard dan een soort van blackout krijgt.

Het paard houd er verder niks van over, misschien een paar schrammen van het vallen.
En er is dan ook niet iets vreselijk mis met je paard, en is gewoon een reactie wat net iets te snel werd doorgeven aan de hersenen.

oke mijn uitleg is echt bagger Tong uitsteken (ben slecht in uitleggen Bloos ) maar je snapt het wel een beetje toch?

gr claudia


Vind het trouwens wel raar dat de DA er bij jou niks over heeft gezegd....

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:38

Een stalgenoot had een paard die dit ook deed, die viel ook om, maar dat was een vallende slaapziekte, en het werd steeds erger. Maar als dit vaak bij welshmerries voorkomt, hoeft het natuurlijk geen epilepsie te zijn, ik zou nog een 2nd opinion vragen.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:17

Nimmedor schreef:
ik heb het dus ook vaker gehoord, best vaak eigelijk
eerst met de Ulster van mijn zus, ze gaf hem een klap op zijn neus omdat hij hapte, hij deiste achteruit en liet zich ook zo omvallen.

Toen met de pony van een vriendin van me, ze waren voor de stal met plastic bezig en de pony schok en liet zich ook omvallen.

Toen was ik pasgeleden met een hengst bezig, ik deed een peesbeschermer af en gooide die in een bak, daar schok ie van en liet zich ook omvallen.
Toevaliig was de veearts er voor een paard op dat moment, en ik vertelde dat ik dat al eerder had meegemaakt.

Hij zei dat het inderdaad vaker voorkwam maar dat het heel zeldzaam was, en dat er onderzoek na is geweest
Het is een soort van reactie van angst en beweging, waardoor er iets in de hersenen soort van 'uitvalt' en dat het paard dan een soort van blackout krijgt.

Het paard houd er verder niks van over, misschien een paar schrammen van het vallen.
En er is dan ook niet iets vreselijk mis met je paard, en is gewoon een reactie wat net iets te snel werd doorgeven aan de hersenen.

oke mijn uitleg is echt bagger Tong uitsteken (ben slecht in uitleggen Bloos ) maar je snapt het wel een beetje toch?

gr claudia



Ik heb een veulen gefokt die hier ook last van had, zodra hij in een "vreemde" situatie kwam viel hij flauw. We hebben hem met trailer-lader op zijn rug erin moeten trekken want elke keer als we hem rechtop hadden en het opnieuw probeerde ging hij weer "out".

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:51

eigenlijk best eng Scheve mond

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:21

Kan dat ook gebeuren tijdens het rijden dan? Dat je paard ergens van schrikt en ehh dat hij een blackout krijgt zeg maar?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:08

Sheilalover schreef:
Kan dat ook gebeuren tijdens het rijden dan? Dat je paard ergens van schrikt en ehh dat hij een blackout krijgt zeg maar?

Vroeg ik mij ook meteen af. Als je hem met de zweep raakt ofzo.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:23

gouda schreef:
Vroeg ik mij ook meteen af. Als je hem met de zweep raakt ofzo.


Ja ik heb er nog nooit van gehoord maarjah wie weet...