paard in 6 weken weer op conditie????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

paard in 6 weken weer op conditie????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 12:48

Hoi.

Mijn paard heeft ivm een peesonsteking 3 maanden op "rust" gestaan (=1ste maand 10 min., 2de maand 20 min. en de 3de maand 30 min. aan de hand stappen).
Daarna heeft ze nog 3 maanden in de wei gestaan. Nu mag ik weer gaan opbouwen.

Kan een paard in 6 weken weer helemaal fit en op conditie zijn????


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:56

Ik denk dat als je je paard iedere dag weer traint dat je een aardige conditie hebt na 6 weken.

Gewoon rustig beginnen en dat uitbouwen.

Meestal zijn mijn paarden na 6 weken weer zover dat ik een duinrit kan maken van 2 uur.
Zal misscien met jou paard ff anders gaan.

Vraag anders eens aan mensen die endurance rijden, die hebben meestal van het begin tot..... een heel mooi trainings schema.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:58

De conditie kan je wel in orde krijgen in die tijd, maar dan wel met een paard dat niet in revalidatie is!!!!!!!!!!!!!!!!! Je moet voor de opbouw van een paard met een peesblessure al met al ongeveer een jaar uittrekken!
De spieren bouw je vrij snel weer op, maar de pezen hebben veel meer tijd nodig om weer aan het werk te wennen. Wees dus svp de eerste tijd heel voorzichtig (niet doen dus!) met zwaar zand, sprongetjes en oneffenheden en maak ook gebruik van de verharde weg om de pezen weer een beetje aan het werk te laten wennen. (dan bedoel ik dus niet dat je 2 uur over de weg moeten gaan rijden, maar wel instappen, uitstappen en ook gewoon draven). Verder in de bak voorzichtig met kleine wendingen en wijkoefeningen etc). Je kan wel gewoon stappen, draven en galoperen, maar alles met beleid.
Als je dat consequent een maand of 3 of 4 doet en de pees blijft goed, dan ben je weer helemaal in de running!
Nog even geduld en veel succes!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:07

Waarom wil je dat?
Ik zou maar rustig aan doen als ik jou was. Pezen blijven gevoelig, als je te hard gaat ben je zo terug bij af... Dat zou zonde zijn.

Luister goed naar je paardenbeest en neem de tijd. Fijn dat je weer mag opbouwen trouwens

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 16:55

Susanne1 schreef:
De conditie kan je wel in orde krijgen in die tijd, maar dan wel met een paard dat niet in revalidatie is!!!!!!!!!!!!!!!!! Je moet voor de opbouw van een paard met een peesblessure al met al ongeveer een jaar uittrekken!
De spieren bouw je vrij snel weer op, maar de pezen hebben veel meer tijd nodig om weer aan het werk te wennen. Wees dus svp de eerste tijd heel voorzichtig (niet doen dus!) met zwaar zand, sprongetjes en oneffenheden en maak ook gebruik van de verharde weg om de pezen weer een beetje aan het werk te laten wennen. (dan bedoel ik dus niet dat je 2 uur over de weg moeten gaan rijden, maar wel instappen, uitstappen en ook gewoon draven). Verder in de bak voorzichtig met kleine wendingen en wijkoefeningen etc). Je kan wel gewoon stappen, draven en galoperen, maar alles met beleid.
Als je dat consequent een maand of 3 of 4 doet en de pees blijft goed, dan ben je weer helemaal in de running!
Nog even geduld en veel succes!


Bedankt.....ik vond het zelf ook een beetje snel, dus vandaar ook deze vraag. De menigen verschillen altijd zo, zelf bij de dierenartsen.

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 17:10

Tigger schreef:
Waarom wil je dat?
Ik zou maar rustig aan doen als ik jou was. Pezen blijven gevoelig, als je te hard gaat ben je zo terug bij af... Dat zou zonde zijn.

Luister goed naar je paardenbeest en neem de tijd. Fijn dat je weer mag opbouwen trouwens


Wij gaan de eerste week op kamp (met volwassenen). Nou is eigenlijk paardrijden een bijzaak, en maken we nooit lange ritten (ongeveer ritjes van 2 uur). Er is altijd een "snelle' groep en een "stap" groep. Natuurlijk wil ik graag met mijn eigen paard mee. Er werd dan ook tegen mij gezegd dat als ik met ongeveer 6 weken trainen wel mee zou kunnen in de "stap" groep. Nou twijvel ik daar erg over, dus vandaar mijn vraag ook.
Natuurlijk was ik al van plan om rustig aan te doen, en tegen die tijd te kijken hoe het gaat, en eventueel weer een scan te laten maken.

In ieder geval erg bedankt, en ik ga zeker geen onverstandige dingen doen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:59

6 weken is niet haalbaar. Bij herstel en opbouw na peesblessure is het heel belangrijk dat je dit heel langzaam doet en op een harde bodem. Of evt. bijv. een goed ' aangestampte' en vlakke hoefslag. Meestal mag je eerst 5 min draven en dan per week een paar minuten erbij. Vooral rechtuit en later af en toe een volte inbouwen. Gevaarlijke van een peesblessure is dat je toch al gauw iets te veel doet en het dan mis kan gaan. Neem aan dat die buitenritten op kamp in het bos zijn? Gevaar is dan dat het geen gelijkmatige bodem is. 2 uur is toch heel lang in dit geval.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, IASCrawler, MyWishMax en 3 bezoekers