rhino inenting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11274
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

rhino inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 16:11

Ik ga naar een nieuwe stal verhuizen. En op die stal is het verplicht om 1x in het jaar je paard te laten inenten tegen rhino en de gebruikelijke inentingen. Maar voor rhino moet je toch vaker laten enten?
En heeft het dan wel zin om dit 1x in een jaar te doen?
En ik hoor ook van mensen dat sommige paarden heel ziek van de enting worden. Is dat zo?
En hoeveel kost zo'n enting?


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:11

felicity schreef:
Ik ga naar een nieuwe stal verhuizen. En op die stal is het verplicht om 1x in het jaar je paard te laten inenten tegen rhino en de gebruikelijke inentingen. Maar voor rhino moet je toch vaker laten enten?
En heeft het dan wel zin om dit 1x in een jaar te doen?
En ik hoor ook van mensen dat sommige paarden heel ziek van de enting worden. Is dat zo?
En hoeveel kost zo'n enting?


1x per jaar enten heeft naar mijn idee niet veel zin (ook overigens naar de DA zijn idee)!
Mijn paard had nooit last van de enting, hoewel ik em dan wel een dagje liet staan (geen werk mee deed)!
De prijs kan ik je niet vertellen, heb ik zo geen idee van.

felicity

Berichten: 11274
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 17:21

Citaat:
1x per jaar enten heeft naar mijn idee niet veel zin (ook overigens naar de DA zijn idee)!
Mijn paard had nooit last van de enting, hoewel ik em dan wel een dagje liet staan (geen werk mee deed)!
De prijs kan ik je niet vertellen, heb ik zo geen idee van.

Dat dacht ik dus ook. Maar de eigenaresse van de stal heeft dat in het contract staan dat ze 1 keer per jaar geent moeten worden tegen rhino. Heb nog niks getekend.
Voor de rest een hele mooie stal en lekker dichtbij. En een leuke prijs.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:57

Bij ons staat het ook in het contract. Mijn paard wordt er wel ziekelijk van hoef gelukkig dus niet me te doen. Volgens mijn DA ook volkomen onzin maarja. Wij betalen 60 euro!!! voor rhino+ influenza en dat verplicht twee keer per jaar. Maar het verschild heel erg per manege/ pensionstal.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:08

Mijn paarden worden twee keer per jaar geënt tegen Influenza en Rhino. Tetanus is 1 keer verplicht. De coctail, van alle drie in een keer kost mij 27,50 euro. Maar dan word heel de stal geënt en hebben we groepskorting. Er word wel altijd na de enting een dagje rustig aan gedaan met de paarden (niet in het zweet werken) Er zijn paarden die er ziek van kunnen worden. Maar zover ik weet is dat door de tetanus prik. Mijn paarden hebben nergens last van.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:39

Rhino moet elke 6 maanden herhaald worden anders heeft het geen zin en is het zonde van je geld. Tetanus/Influenza daarintegen hoeft maar 1 keer per jaar gegeven te worden om optimaal te werken.
Er wordt vaak gezegt dat ze een enting uit kunnen zweten maar dat is absoluut niet waar. De reden dat je vaak een dagje rust moet houden is dat ze van de enting vaak een graadje verhoging krijgen en dan is het niet goed om het paard in het zweet te rijden.

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:42

Wij betalen trouwens 15 euro voor Influenza/Tetanus en ik dacht 20 euro voor de Rhino enting. Dit is wel collectief met gelijk een stuk of 40 paarden. ( dus met groepskorting Knipoog )

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 06:55

Ik dacht dat influenza ook twee keer per gegeven "moet" worden (is een half jaar werkzaam?)
Maar Rhino werkt idd. maar een 1/2 jaar

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:01

Mijn paard wordt gelukkig niet ziek van tetanus/ influenza maar wel als de rhino erbij zit. 2x per jaar vind ikzelf veiliger ivm wedstrijden.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:54

Dizzy schreef:
Ik dacht dat influenza ook twee keer per gegeven "moet" worden (is een half jaar werkzaam?)
Maar Rhino werkt idd. maar een 1/2 jaar


Influenza/Tetanus is 12 maanden werkzaam en moet dus weer binnen de 12 maanden herhaald worden. Elk halfjaar kan natuurlijk geen kwaad maar vind ik onnodig. Ik geloof dat als je veel in aanraking komt met vreemde paarden ( idd bv bij wedstrijden) dat het dan wel verstandig is om 2 maal per jaar te enten.

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:27

Galja schreef:
Influenza/Tetanus is 12 maanden werkzaam en moet dus weer binnen de 12 maanden herhaald worden. Elk halfjaar kan natuurlijk geen kwaad maar vind ik onnodig. Ik geloof dat als je veel in aanraking komt met vreemde paarden ( idd bv bij wedstrijden) dat het dan wel verstandig is om 2 maal per jaar te enten.


Influenza is NIET 12 maanden werkzaam. Studies hebben dat laatst weer bevestigd. Daarom gaat de FEI een maal per half jaar enten verplichten per 2005.

Rhino entingen is een omstreden enting. Zelfs in het buitenland is de nut van de enting nog niet bewezen. Er worden vaak paarden van ziek en de oorzaak daarvan kunnen ze ook nog niet achterhalen. Omdat wetenschappelijk de nut en risico's van de entingen niet bewezen is, heeft de FEI besloten deze enting niet op te nemen in het programma.

Verder zijn er diverse topics geweest of de zin en onzin van rhino entingen, gewoon de zoek functie gebruiken en je vindt echt enorm veel info.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:48

bij ons op stal wordt elk half jaar geënt tegen rhino. volgens mij moet het ook inderdaad elk half jaar anders heeft het helemaal geen nut. ook moet iedereen op stal geënt worden en niet het ene paard wel en het andere niet. anders werkt het niet.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:00

Het moet eens per half jaar minimaal en dan alle paarden. Ook dan is het geen garantie dat de paarden geen rhino krijgen. Dit is afhankelijk van het type rhino en de infectiedruk.

1x per jaar is zinloos.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:38

Amvbeek schreef:
bij ons op stal wordt elk half jaar geënt tegen rhino. volgens mij moet het ook inderdaad elk half jaar anders heeft het helemaal geen nut. ook moet iedereen op stal geënt worden en niet het ene paard wel en het andere niet. anders werkt het niet.


Bij ons op stal is ook het ene paard wel en het andere paard niet geent.
Het kan geen kwaad maar het wil dit zeggen: Mocht er bij ons op stal rhino uitbreken dan worden de paarden die geent zijn minder ziek dan de paarden die niet geent zijn, ze worden zieker en hebben meer kans op overlijden ( dat is wat ik altijd geweten heb)De reden dat soms wordt gezegt dat een Rhino enting geen nut heeft is omdat de samenstelling van dat virus steeds veranderd en het dus moeilijk is om een vaccin te maken dat zekerweten werkt. De reden dat er paarden ziekelijk worden is dat er een kans is op een graadje koorts omdat het lichaam gaat 'vechten' tegen de enting.

De incubatie tijd van Influenza is dacht ik 3 maanden. Dus om een basis te hebben moeten ze binnen 6 weken 2 keer geent worden ( basisenting) daarna binnen elke 12 maanden. Dat is wat ik geleerd heb met de Influenza/tetanus injectie.Ik weet er niks van dat dit nu anders is? Wat is er dan bewezen, Eleonoor?

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:41

Galja.. Dat is dus onzin.. Gebruik de zoekfunctie op Rhino en infectiedruk en dan kom je tegen waarom het wel degelijk kwaad kan als niet alle paarden Rhino geent worden.

Nog even los van of het daadwerkelijk werkt tegen (alle vormen van) Rhino.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:46

Ok, prima, ik zeg alleen maar wat ik er vanaf weet Knipoog
En ook wat wat onze veearts zegt trouwens......

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:59

Galja ik ben het met jou eens hoor en mijn veearts zegt dit ook, al blijven ze adviseren om alle paarden te enten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:08

van de site van een dierenkliniek...

Het klassieke verhaal van een stal met Rhinopeumonie is dan ook:
Bij de introductie op een stal van meerdere dieren die geen weerstand hebben (vaak jaarlingen) worden deze besmet met het virus door dragers. Op het ogenblik dat deze dieren de ziekte doormaken stijgt de infectiedruk op stal. Doordat er erg veel virus op stal is gaan ook die paarden die wel afweerstoffen hebben, toch weer de ziekte doormaken, waardoor er nog meer virus in de omgeving komt. Deze nog hogere infectiedruk kan ook dieren met een vrij hoge weerstand besmetten. In tegenstelling tot wat vaak gevreesd wordt raast een infectie niet door een streek, maar door een stal.
Tegen het Rhinopeumonievirus bestaan geen afdoende entingen.
Het probleem is echter, zoals we al eerder zagen dat herpesvirussen het lichaam niet erg prikkelen tot het maken van veel antilichamen. De weerstand na een enting is dan ook niet zo hoog, en zakt naarmate de tijd vordert redelijk snel.
Zoals we eerder zagen is het aanslaan van een infectie afhankelijk van de infectiedruk aan de ene kant en de weerstand van het dier aan de andere kant. Een geënt paard dat met een geweldige hoeveelheid virus wordt besmet, zal een maand of 2 na de enting toch weer de ziekte gaan doormaken.

Als je echter alle paarden op een stal ent met een behoorlijke regelmaat, dan wordt het rondzingen van een infectie zeer onwaarschijnlijk. Bij dragerpaarden zal er waarschijnlijk minder gauw virus uitgescheiden worden omdat het virus ook bij zo'n paard met meer antilichamen in aanraking komt. Het eventuele kleine beetje virus dat vrijkomt, zal doordat de andere dieren wel weerstand, hebben geen aanleiding geven om een infectie te veroorzaken. Om deze situatie te bereiken moeten alle paarden minimaal 2 maal per jaar worden ingeënt.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:08

Anya schreef:
1x per jaar is zinloos.

Het lig er maar net aan welke entstof je gebruikt.
Onze DA ent met Pneumequine en dat hoeft maar 1x per jaar.
Ze krijgen hier 1x een basisenting (gelijk met tetanus/influenza) en daarna 1x per jaar.
De fokmerries krijgen het 2x per jaar, net als de T/I enting.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:16

Wanneer je je paard de dag van het enten en de dag na het enten niet hard laat werken (om helemaal zeker te zijn de 2 dagen die daarop volgen ook niet in het zweet) en een aanneembare conditie heeft. Krijgt deze niks van het enten.
Maar ik dacht dat er tegen de vorm van Rhino die uitgebroken was nog geen vaccin is, wel tegen een aantal andere vormen van Rhino. Maar of dit dan zoveel nut heeft?

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:16

Sorry hoor er zijn toch echt paarden die ziek worden van een Rhino enting.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:39

Tazz schreef:
Sorry hoor er zijn toch echt paarden die ziek worden van een Rhino enting.


dan gaat er toch echt iets mis.
Te hoge dosering, slechte conditie, wel werken na enting..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:52

Natuurlijk kunnen ze ziek worden van de enting. In feite maak je ze ook een beetje ziek. Maar de hoeveelheid ziekteverwekkers is zo klein dat het paard onder de juiste omstandigheden makkelijk afweerstoffen kan aanmaken, en zo de ziekte onder controle krijgt. deze kan er best wat down van worden, maar als je het goed doet heeft dat virus geen kans.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:03

Locanda schreef:
dan gaat er toch echt iets mis.
Te hoge dosering, slechte conditie, wel werken na enting..


Dit vind ik dus onzin. Ik heb gezonde paarden die twee dagen rust hielden na entingen met goede doseringen toch ziek zien worden. Op mijn huidige stal weer, eentje met hoesten die vandaag naar de kliniek gaat. Vorige stal, eentje met verlamingsverschijnselen (ernstige kruisverlamming, zag er in eerste instantie slecht uit), verlaming stembanden (ineens cornage), verlamming slokdarm (bevestigd in Utrecht, dood opvolgend) en diverse gevallen van blijvende luchtweg of longproblemen. Heeft echter in geen van bovenstaande gevallen te maken gehad dat iets van jou genoemde argumenten mis ging. Eigenaren waren van overtuigd dat hun paarden op dat moment gezond waren (zo ook ik, mijn vorige heeft er een zwaar chronisch longprobleem aan overgehouden). Er is op moment van entingen nog controle gedaan door dierenarts en wordt zeker twee dagen na entingen niet mee gewerkt. Verklaar dat nou maar nader.... de dierenartsen hadden in alle gevallen geen verklaring.

Daarnaast is alleen aangetoont dat de paarden alleen een beetje minder ziek zijn in geval van verkoudsheidsvariant van de rhino. In alle andere gevallen is nog niet aangetoont dat de enting daadwerkelijk helpen (bedenk ook maar de politiepaarden de vorige keer, die waren geent).

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:19

dan zal ik er wel naast zitten..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abril2018, AnnickT, Druif_01, mika11, Nicole288, Samantha89, SentiBot en 14 bezoekers