Droes - abces open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Droes - abces open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 17:25

Sinds vorige week maandag is bij mij op stal droes geconstateerd. Gelukkig is er maar 1 pony ziek. Bij 2 anderen was ik er op tijd bij en zij zijn met AB behandeld.

Bij de zieke pony is vanmiddag het abces doorgebroken. Tot nu toe loopt de pus goed af. Ik heb het gebied rond de wond geschoren om te voorkomen dat er haartjes in gaan zitten. Verder gebruik ik 2x per dag sodawater om de wond te reinigen.
Wat nu mijn vraag is: Hoe lang duurt het voordat zo'n wond alle pus laat aflopen? En gaat de wond pas dicht als alles eruit is, of heb je het risico dat de wond te vroeg geneest?
Ik heb gemerkt dat de wond het beste afloopt wanneer de pony eet. Ik heb haar nu dus de hele middag steeds kleine beetjes hooi gegeven.

Ik werk al de hele week met beschermende kleding en handschoenen en alle stalgereedschap wordt na gebruik in deze stal ontsmet. Tot dusverre hebben de andere paarden gelukkig geen besmetting opgelopen.
Wat zijn jullie ervaringen met open abcessen bij droes?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:28

Als het abces eenmaal open is geneest het vrij vlot........... eigenlijk net zoals elke andere wond.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:40

Er wordt gezegd dat je ook de gezonde paarden 1 a 2 keer per dag moet tempraturen zodat nieuwe ziektegevallen snel kunnen worden onderkend en de paarden kunnen worden geisoleerd.
Ook is het van belang dat je de wond met desinfecterende vloeistof moet blijven spoelen totdat de etterige vloeistof gestopt is en de holtes weer zijn volgegroeid met gezond weefsel.
Succes!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:50

Mijn DA adviseerde inderdaad spoelen met water of soda. Maar je hoeft de wond niet open te ´houden´, wanneer de wond leeggelopen is, licht spoelen en dicht laten groeien.
Oja, de incubatietijd van droes varieert nogal, na twee weken kan toch 1 van de andere paarden, zelfs na het toedienen van AB nog ziek worden. Regelmatig temperaturen van de andere paarden is aan te raden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 10:41

PattyOosten schreef:
Er wordt gezegd dat je ook de gezonde paarden 1 a 2 keer per dag moet tempraturen zodat nieuwe ziektegevallen snel kunnen worden onderkend en de paarden kunnen worden geisoleerd.


Ik controleer inderdaad 2x per dag alle andere paarden. Zo was ik er bij de 2 andere paarden ook op tijd bij. Zij hadden enkel verhoging, maar nog geen verdere symptomen en hebben deze na behandeling met AB ook niet terug gekregen.
Ik ben van plan om nog zeker 2 weken door te gaan met deze controles.

Het abces loopt nog steeds behoorlijk af. De pony lijkt er niet veel last van te hebben, want ik mag er gewoon aan zitten.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:43

Die van mij had van het abces toen het eenmaal open was, helemaal geen last. Het duurde wel een weekje voordat alles eruit liep!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 14 bezoekers