in de hoefnagel gestaan

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

saffier1998

in de hoefnagel gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 15:59

2 weken geleden heeft mijn paard zijn hoefijzer eraf getrokken met zijn andere voet en is ie in de hoefnagel gaan staan.. vet drama. meneer was stokkreupel en heeft 4 dagen in de kliniek gestaan.Er was kans dat het hoefbeen was geraakt en dan was het einde verhaal geweest.. Gelukkig was dit niet zo en zat er veel verbetering in. Toen ie weer terug kwam ben ik met hem gaan stappen buiten. Kleine stukjes draf, die heel goed waren.. Gewoon op het rechte stuk dus.. Alleen meneer is nogal vervelend buiten met als gevolg dat ik hem ettelijke passen achteruit liet lopen.. Nu wilde ik gisteren gaan rijden, haal hem uit de wei.. is ie weer kreupel aan hetzelfde been! Hij heeft nu ook de kogel iets dikkig.. Huilen
Wie o wie kan mij u veertellen waarom ie weer kreupel is...... Huilen Huilen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:05

zijn er geen foto's gemaakt dan ???

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

saffier1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 16:25

Nee de dierenarts heeft geen fotos gemaakt omdat Saffier zo snel weer herstelde..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:15

In dat geval ben ik het niet eens met jouw DA, (als het hoefbeen was geraakt had dit trouwens geen einde verhaal hoeven te betekenen) Belangrijk om te bepalen is onder welke hoek, hoe diep, de nagel in de hoef is gekomen. Niet alleen het hoefbeen kan zijn geraakt, maar voordat de nagel bij het hoefbeen is, moet ie door de lederhuid. De lederhuid is flink doorbloed, en als daar een vreemd voorwerp in komt, zal dat zeker gaan ontsteken. De ontsteking kan niet weg naar buiten doordat het gat aan de onderkant zich snel herstelt (+ troep van buitenaf, modder etc.) en ik durf er bijna vergif op in te nemen dat dit nu aan de hand is.
zie deze uitleg: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

Zo snel mogelijk naar een goede hoefsmid/DA ! en gezien het verhaal wat jij opschrijft, heb ik mijn twijfels over deze Da waar je nu net geweest bent !

edit (deze toevoeging) laat je niet misleiden door een warme, gezwollen koot/kogel, dit heeft te maken met een ontsteking in de ondervoet ! bij een simpele hoefzweer kan een paard ook een opgelopen kogel hebben !
En ik zou zeker niet meer stappen o.i.d. met dit paard, mocht het hoefbeen toch geraakt zijn, dan moet ie op een speciaal ijzer met 4 of 5 lippen om te herstellen, en krijgt ie een maand of 5 boxrust.
voor meer info kun je pb-en naar Spookie hier op bokt, haar paard is net genezen verklaard van een gebroken hoefbeen.

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:20

Ik ben het helemaal eens met Mist!!! Niet mee wachten!!!

saffier1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-04 20:03

Eeen maand of 5 boxrust??? Verward Als ik mijn paard 1 uur op stal zet terwijl zijn maatjes buiten zijn wordt ie al helemaal hoorndol! Het ging vandaag al beter met hem. Hij galoppeert vrolijk achter de schapen aan in de wei, maar vermijd wel de draf.. Het is : Stap , Galop en Galop, Stap..DA is vandaag geweest en zegt dat ie nog iets gevoelig is omdat ie waarschijnlijk op een steentje is gaan staan tijdens het buitenrijden, en dat dat steentje precies die plek heeft geraakt. Nu moet ie 2 weken rust.. Mag wel op de wei. gelukkig! Dan maar weer ff kijken.. Heb wel mijn smid gebeld en die komt vd week polshoogte nemen nav je verhaal Mist. Dank je!

het leven is ruiger met een tuiger!!
http://websitemaker.kennisnet.nl/myownmiracle
My own Miracle L2+1

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:04

Gaat je paard in de wei van stap naar galop van galop weer naar stap. Als je paard dit uit zichzelf doet. Is dit geen goed teken, dat loopt hij zeker nog niet goed.

De smid zal vast een idee hebben om dat plekje te ontlasten, dan kun je mischien weer wat meer doen met je paard.
Veel succes!!!

(2 weken rust is nog te overzien, toch?)

saffier1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 19:05

Inmiddels gaat het supergoed met saffier! De smid heeft hem zooltjes onder zijn hoef gezet en we zijn weer rustig aan het stappen dagelijks!!!

het leven is ruiger met een tuiger!!
http://websitemaker.kennisnet.nl/myownmiracle
My own Miracle L2+1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie