SPOED - ervaring gezocht met Nageldrukking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

SPOED - ervaring gezocht met Nageldrukking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 12:24

Ik plaats dit voor een kennis van me. Ze is haar password op bokt kwijt. Hopelijk kunnen jullie haar snel van info voorzien.

------
Oei! Het lijkt dat ik te maken heb met een nageldrukking in een voorvoet. Kan gebeuren
Wie heeft hier ervaring mee? Graag zou ik op korte termijn (vanmiddag dus) meer willen weten
-------

Alvast bedankt.

'Paint' it 'Black'


Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:28

ik zou de smid laten komen, je bedoelt een vernageling neem ik aan?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 12:31

Smid en andere experts zijn al geweest. Het is bevestigd dat het een nageldrukking is. HEt gaat nu om de exact goede nazorg. Dit paard moet dit weekend 160 km lopen (mits hij in orde is natuurlijk) en de eigenaresse heeft zich voorgenomen dat als het morgen niet over is ze niet zal starten.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 12:31

En ik bedoel geen vernageling. Een vernageling en nageldrukking zijn verschillende dingen.

'Paint' it 'Black'

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:03

Ik moet eerlijk bekennen dat ik van een nageldrukking nog niet heb gehoord het enige wat ik me erbij kan voorstellen is een zwelling als gevolg van een nagel die verkeerd (te dicht bij het leven) geslagen is (en dat is volgens mij vernageling ook).
Ik zou het dus echt niet weten verder. Wat is precies het verschil tussen dit en vernagelen??

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 14:06

Wat ik begreep (maar pin me er niet op vast) ontstaat een vernageling direct na het bekappen en een nageldrukking wordt pas later ontdekt. Maar goed, i kheb hier niet zoveel ervaring mee hoor. Dat is wat ik er van weet.

'Paint' it 'Black'

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:13

Ik snap wat je bedoelt, ik noem het doorgaans beide vernagelen. Bij mijn aard was het zo erg dat ze de ene dag beslagen was en de volgende dag niet meer kon lopen. Soms komt het kreupelen na een paar dagen omdat de nagel dan net zo langs het vlees zit dat het pas later gaat irriteren.

Het principe is dus hetzelfde: er zit een nagel verkeerd. Is die verwijderd?? Als de nagel eruit en er is verder geen kneuzing veroorzaakt moet het voor het paard meteen verlichting geven.
De kans is echter groot dat het paard nog een weekje gevoelig zal lopen als er een kneuzing of drukking zit (vaak dus een zwelling) dat zal eerst moeten slinken. Koelen kan helpen verder rust en op zachte ondergrond stappen.
160 kilometer lijkt mij erg veel om te lopen met een pijnlijke voet.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:24

Ik heb hier een boekje waar een heel mooi stukje in staat er over vernageling en nageldrukkingen (het is dus niet hetzelfde!), ik heb het voor je gescand:

Hoeven & Hoefbeslag, Pascal Ebell

Wat is een vernageling?

Als de hoefsmid een nieuw ijzer onder de hoef nagelt, is het de bedoeling dat de nagel in de witte lijn terechtkomt. Een hoefnagel heeft een punt die aan de ene kant recht, en aan de andere kant schuin loopt. De hoefnagel wordt met deze schuine kant naar binnen gericht in de hoef geplaatst. Als nu de nagel aan geslagen wordt, zal deze de neiging hebben om naar buiten te gaan. Omdat de nagel schuin naar buiten loopt, komt hij dus via de wand naar buiten.

Als de smid een hoefijzer maakt dat niet past en waarbij de nagelgaten te ver naar binnen zitten, gaat het fout. Als de nagel door de smid namelijk te vet naar binnen wordt geplaatst, is het mogelijk dat deze de hoeflederhuid raakt. Op dat moment spreken we van een vernageling.

De vernageling hoeft niet altijd de schuld te zijn van de hoefsmid. Het is ook mogelijk dat de nagel een steentje of oude hoefnagel raakt die door de smid tijdens het bekappen niet is opgemerkt. Hierdoor kan de nagel van zijn koers raken en tegen de hoeflederhuid aan komen.

Wanneer een paard vernageld wordt, zal het dier dat bijna altijd onmiddellijk laten merken. Het zal dan zijn been direct terugtrekken en er nauwelijks op willen staan.

Als het paard vernageld is, moet de betreffende nagel direct verwijderd worden. Vervolgens kun je het beste het nagelgat goed ontsmetten en het paard eventueel een nacht in een nat desinfecterend verband zetten. Alleen inspuiten met een desinfecterende spray is meestal niet genoeg, aangezien het paard daarna weer in zijn stal, en dus in de mest staat. Het is verstandig om de betreffende hoef van het paard enige dagen goed in de gaten te houden. Het is namelijk mogelijk dat er toch een ontsteking van de hoeflederhuid optreedt.

Als dit gebeurt, is het zaak om het nagelgat zo goed mogelijk open te leggen, zodat de etter er goed uit kan. Vervolgens wordt het omringende gebied mooi dun gemaakt om een prolaps, dat is het uitpuilen van de hoeflederhuid, te voorkomen.

Negen van de tien keer heeft een vernageling geen ernstige gevolgen, maar eigenlijk is het toch het verstandigst om er even een dierenarts naar te laten kijken. Die kan dan bepalen of een uitgebreide behandeling noodzakelijk is.

Wat is een nageldrukking?

Een nageldrukking is eigenlijk een vervelende variant op een vernageling. Het, verschil tussen een vernageling en een nageldrukking is dat bij een vernageling de hoeflederhuid direct geraakt wordt en dat bij een nageldrukking de nagel vlak langs de hoeflederhuid loopt.

In het algemeen is een nageldrukking ernstiger dan een vernageling. Doordat de nagel enkele dagen op de hoeflederhuid drukt, kan het paard namelijk een ontsteking ontwikkelen. Vaak gaat het paard de eerste dagen na het beslaan niet kreupel, maar na ongeveer drie tot vijf dagen wel. Om te ontdekken of er sprake is van een nageldrukking moet je de hoef zorgvuldig onderzoeken. Soms zit er een nagel duidelijk veel hoger dan de andere, en dat kan de oorzaak zijn van de kreupelheid. Wanneer je je hand aan de buitenkant op de hoef legt, is het mogelijk dat een plek duidelijk warmer is dan de rest van de hoef. Vervolgens neem je de voet op, en als je dan met een licht hamertje, het liefst van kunststof, zachtjes een voor een de hoefnagels beklopt, zal het paard daar in het gevoelige gebied op reageren. Dit moet je heel zorgvuldig doen!

Als eenmaal duidelijk is welke hoefnagel de boosdoener is, kun je die uit het ijzer (laten) verwijderen. Dit zal onder enig protest van het paard gebeuren, Aan de hoefnagel die je er voorzichtig uitgetrokken hebt, kan pus of bloed zitten. Bij twijfel kun je aan de betreffende nagel ruiken. Een vreemd, weeïg luchtje is verdacht! Dit onderzoek kan door een handige eigenaar best zelf gedaan worden, maar het is beter om even de hoefsmid te bellen.

Het kan zijn dat het paard onmiddellijk verlichting voelt en weer rad gaat, maar dit is niet waarschijnlijk. Omdat de wandlederhuid al enkele dagen geïrriteerd is, heeft zich hoogstwaarschijnlijk een ontsteking ontwikkeld. In dat geval moet het ijzer afgenomen worden door de hoefsmid en dan kan deze samen met de dierenarts de behandeling voortzetten. Die behandeling is verder dezelfde als bij een "normale" ontsteking.

Denk niet te licht over een nageldrukking. Meestal gaat het goed, maar wanneer niet adequaat ingegrepen wordt, kan de ontsteking zich over een groot deel van de hoef uitbreiden met alle ellende van dien.

Nulla tenaci invia est via

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:15

Oberon heeft 1x een nageldrukking gehad. De nagel is er uitgehaald en toen was de kreupelheid gelijk over. De nazorg is wel belangrijk omdat toch de hoeflederhuid beschadigd is. Het nagelgat waar de drukking heeft gezeten moet goed ontsmet worden en schoon gehouden. Maar als dat in de gaten wordt gehouden en het paard loopt niet kreupel, denk ik dat ze gewoon kan starten.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:18

Hey dat is een prima uitleg!! weer wat geleerd vandaag.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 14:19

Dank je wel Margreet. Dat maakt weer heel wat duidelijk. OK dan!

'Paint' it 'Black'

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:58

Mijn paard heeft het toevallig pas geleden gehad. Liep niet gelijk kreupel, maar het leek meer stijf. De nagel is eruit gehaald. Ik heb 1 keer een sodabad gegeven van 10 minuten. Daarna heeft hij geen last meer gehad. Het beste is om twee dagen achter elkaar een sodabad te doen. Na het sodabad wel goed het been afspuiten, anders gaat het jeuken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, BelgenGek, Brimi_Disa, Dennis, GoogleAdsense, Groetje, jasmijn16, karmas, Mariljo, SemrushBot, tiwi1969 en 19 bezoekers