dik been van de mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

dik been van de mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 18:38

mijn paard zena stond al 4 maanden dag en nacht buiten en nu heeft ze voor het eerst mok(sinds klein weekje).

dag 1:eerst is het schoongekrabt ,afgedroogd en mokzalf erop.
dag 2:zelfde(omdat er zand op was gekomen)
dag 3:zelfde(weer zand)maar nu erg dik been,licht stijf!
dag 4:maar op(schoon,uiteraard) stal gehouden,voetje 5 min. in de biotexemmer en daarna hydrocortiderm erop,niet meer in het zand,maar buiten gestapt.
dag 5:mokzalf erop,schone stal en niet in het zand,paard licht gereden.
dag 6:in de middaguren in het droge land,liep goed tijdens longe,been is wel geslonken en weer schoongemaakt + mokzalf.

wat kan ik nog meer doen?

voorlopig gaat ze alleen het land op wanneer het land echt droog is(dus ook geen ochtenddauw).

daarna dacht ik (als het over is)haar kootholte goed met uierzalf in te smeren voor ze land ingaat ....

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:20

ik weet niet of ze sokken heeft maar die zou ik onder kaal scheren/knippen als ze die heeft. als het been nu geslonken is zou ik als ik jou was nog even met betadine shampo wassen, goed drogenen dan hydrocortiderm erop. dit enkele dagen smeren ik zou zo min mogelijk wassen tenzij ze het opbijt en het bloed. en enkel smeren want telkens al het nat word gaat het broeien... Succes ermee,..

Ik weet hoe het is heb 3 friezen dus maak het nog wel eens mee...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 19:22

mijn paard heeft geen sokken,ikhoorde van hydrocortiderm dat je het niet dagelijks mag gebruiken omdat het de huid dun maakt?

ze heeft het alleen aan haar witte hoeven/voeten..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:18

Hydrocortiderm mag wel maar liever niet bij drachtige merries. Ook moet je eigenlijk handschoentjes aan met het insmeren. (dit doet bijna niemend). Witte voetjes zijn helaas gevoeliger voor mok. Heb al meerdere malen hier op bokt zinkolie aangeraden. Zowel bij mok als zonnebrand. Succes ermee.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:20

Hydrocortidem is slecht voor de (mensen)huid, door een stof erin zorgt veelvuldig gebruik ervan dat je bijnier stopt met het maken van een bepaald hormoon. Daarom mogen mensen het altijd maar een paar dagen gebruiken vertelde mijn huisarts. hoe het met de paardenhuid zit weet ik niet, maar ik zou er iig niet te veel opsmeren. Een paard bij mij op de wei heeft er ook last van en zijn eigenaresse smeert zijn kootholtes iedere dag in met uierzalf, dit stoot het water af en hij heeft er (bijna) geen last meer van, hij staat dag en nacht op de wei. Succes ermee iig.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:13

mijn paard had ook een dik warm been van de mok en heb er elke dag een klodder sudocreme opgesmeert gewoon lekker dik kan er ook niks inkomen en je mag de mok volgens mij alleen de eerste keer ontsmetten en daarna zalf anders maak je het elke keer maar nat en dan word het meestal erger ... zink-zwavelpasta van de paardendrogist is ook goed maar wel prijzig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:17

Ik heb zelf 3 paarden met witte benen die nogal gevoelig zijn voor mok.
Wat ik beste vind werken is de kootholtes inspuiten met equistar voor ze naar buiten gaan, hierdoor komt er een laagje siliconen over de huid waardoor deze waterafstotend wordt.
Op het moment dat ze toch mok hebben smeer ik het dun in met hydrocortiderm.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:40

Baby-olie helpt ook nogal goed als preventie.

Fnanne

Berichten: 14265
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:45

Op aanraden van Tazz gebruik ik nu een paar dagen zinkolie
En ik moet zeggen dat prima bevalt en slaat aan!!! OK dan!
Met uierzalf is het uitkijken, zeker met dit weer. Brand zo de huid in en krijg je brandwonden...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, lgw, Trendiction, Wescha en 29 bezoekers