Bloedarmoede, wat te verwachten?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jossie

Bloedarmoede, wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 15:45

Zoals ik eerder al schreef, had ik Son vanochtend Ventipulmin gegeven, maar daar deed ze weinig op. De VA zou nog even terugbellen om te horen of het met dat spul beter ging, niet dus. Nu heb ik twee VA, de ene die al geweest was (gisteren, is erg goed met beenproblemen) wilde dat zijn collega (is de paardenman van de interne aandoeningen) ook nog even keek, omdat ik het niet vertrouwde (en hij ook niet)...

De VA is vanmiddag nogmaals geweest en heeft haar nagekeken inclusief bloed getapt. Hij dacht aan een beginnende dampigheid, vanwege haar ademhaling, hij hoorde nl een klein kraakje. Verder belde hij een half uur later terug met de uitslag van het bloedonderzoek:
Te lage gehaltes aan hematocriet, rode bloedcellen en albumine
Geen infectie of ontsteking op dit moment aan de gang

Met andere woorden, BLOEDARMOEDE. Dit houdt in dit geval in dat ze tekort cellen in haar bloed heeft die zuurstof naar haar organen transporteren, om toch voldoende voeding en zuurstof naar haar cellen te vervoeren is ze bezig om haar eigen lichaam af te breken en sneller te ademen. Je zou ook kunnen zeggen dat ze gewoon 75% van haar bloed heeft ipv 100%...

Nu krijgt ze een vitaminen/mineralensupplement van de VA, speciaal voor dit soort gevallen en dan moet de bloedarmoede zich in de loop der tijd herstellen (ws pas begin september Boos! ). Over haar ademhaling zei hij dat er 'n kraakje te horen was en dat ze inderdaad naar dampig neigt. Het is even afwachten of dit zich doorzet en dat ze dus dampig wordt in lichte mate. Of dat het te maken heeft met de bloedarmoede en dan zou het zich grotendeels moeten herstellen. Hij verwachtte echter dat ze aan dit geintje een longprobleem gaat overhouden... :huil
Oja, ik mocht wel lichte arbeid doen (= een half uurtje stappen per dag), gelukkig maar, want Son verveelt zich te pletter.

Goed, nu mijn vraag:
Wat kan ik nu nog doen om haar longen te helpen en de schade te beperken (qua dampigheid)?
Wie heeft ervaringen met een dampige haf (zich nog liever doodwerken als het opgeven, dat is Son ten voeten uit think )?
Enne... heeft iemand enig idee hoe ik een verveelde haf blij maak, zonder dat ze zich fysiek al teveel hoeft in te spannen?
Ervaringen met dit soort bloedarmoede (had er zelf nog niet van gehoord)?

Groetjes Jossie

© by Jossie, dus geen teksten zonder toestemming kopiëren!!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:53

gezien de vraagstelling topic naar Medisch verplaatst en titel aangepast.

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:54

Kan me niet voorstellen dat ze aan een bloedarmoede een longprobleem gaat overhouden hoor... Maar indien ze inderdaad de neiging heeft om dampig te worden kan je misschien best zorgen dat je haar stal zo stofvrij mogelijk houdt (weet niet of ze op stal staat, ideaal is op de wei in de frisse lucht)... Dampigheid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een schimmel die zich in het hooi bevindt en deze kan je alleen onschadelijk maken door het hooi te weken in water... Dus geen droog hooi geven... Kan je altijd preventief doen als je er zin in hebt, kwaad kan het niet he... Wat waren eigenlijk juist de problemen van je pony?

Dyonne
Moderator AR, MD, VS, BEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:54

Bloedarmoede heeft mijn Welsh Cob wel mee gestaan. Sindsdien voer ik in de winter preventief wat tegen de bloedarmoede. En in de zomer als hij geen bix krijgt voer ik Pavo Vital, om toch alles wat nodig is binnen te krijgen.

En wat betreft de dampigheid problemen. Ik heb zelf een Haflinger die stofgevoelig is. Die krijgt natgemaakt hooi, al wil ik misschien ooit de overstap maken naar kuil. Dat hooi moet je toch een flinke tijd weken.
Stal idd ook stofvrij. Of gewoon zomer en winter buiten, dat is nog veel beter. Ik ken een paardje wat heel gevoelig was. Die is verhuisd, en staat nu altijd buiten. Nooit meer een hoestje gehoord, of problemen met luchwegen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:53

Gassie zeg, gelijk alweer zeggen dat ze dampig wordt, omdat er een kraakje te horen is. Hebben wij ook weleens niet een kikker in de keel?
Zoveel mogelijk uit het stof houden zoals eerder is gezegd en je haffie niet in het zweet rijden. Wil je helemaal zekerheid, ga dan over een tijdje (als het niet over is) naar een paardenkliniek en laat even in d'r luchtwegen kijken... succes Knipoog

Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:53

als haar longe niet schoon klinken, wat ze bij mijn pony ook niet deden, zou ik haar na 10 dagen van de ventipulmin afhalen, dat werkt maar 10 dagen en dan moet je weer 3 maanden wachten ofzo.
Katinka hebben we na die 10 dagen op de Sputolysin gezet en daar heeft ze een hele tijd op gestaan (Wel meer als een half jaar denk ik) en daar knapte ze heel erg avn op, miusschien is dat een optie.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:07

Mijn pony heeft bloedarmoede gehad, en ik heb van de DA toen een pot MAXH gekregen. Daar is hij enorm van opgeknapt! Bij ruitersportzaken te krijgen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:12

Mijn paard heeft elke winter last van terugkomende bloedarmoede.
Voor 25 euro heb je er speciale korrels voor en je ziet binnen een dag verschil.
Verder is mijn paard en licht dampig en heeft ze een stofallergie ze krijgt hiervoor hoestpoeder die je de hele winter mag geven.
Zelf heb ik ook ventipulmin gebruikt maar eerlijk gezegd werkte het naar mijn mening niet echt.
Verder maar dat is al gezegd zo min mogelijk met stof in aanraking laten komen.
suc6

ik ben gewoon wie ik ben, en als je dat niet hebben ken, blijf ik lekker toch wie ik ben
*klik*voor mijn beestenbende

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie