Kreupel na hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:59

Als je paard na bekappen 'op eieren loopt' dan heeft de smid hem te kort bekapt. Ik zou dit de volgende keer met de smid bespreken dat hij dit de volgende keer minder moet doen. Meestal gaat het na een dag of 3 weer een stuk beter. Komt het nog een keer voor ondanks dat je het besproken hebt, dan zou ik een andere smid zoeken.

Manke, misschien is het voor jou niet onverstandig te laten kijken of de smid je paard heeft vernageld. Als hij niets aan de stand van de hoef heeft gewijzigd zou dit het geval kunnen zijn als hij nu nog steeds niet goed loopt. Wacht daar dan niet te lang mee. Een arts of de smid zelf moet dit kunnen zien.

manke

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 13:03

Hoi, dank voor je reactie. De hoefsmid is al 2x terug geweest om te kijken.

Volgens smid is die niet vernageld e.d.

Hij weet het dus ook niet en zegt alleen: geef nog maar rust. Op het harde loopt hij echt stokkreupel en aan de benen is verder niets te zien.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:43

manke schreef:
Hoi, dank voor je reactie. De hoefsmid is al 2x terug geweest om te kijken.

Volgens smid is die niet vernageld e.d.

Hij weet het dus ook niet en zegt alleen: geef nog maar rust. Op het harde loopt hij echt stokkreupel en aan de benen is verder niets te zien.

Neem contact op met een veearts. Het blijft vreemd als een paard goed loopt voor de smid is geweest en daarna al meer dan een week stokkreupel is. Ik denk toch echt aan vernagelen. Dit is lastig te zien van buitenaf. Misschien anders toch de ijzers eens laten verwijderen. Mijn paard ging ook een keer stokkreupel nadat de smid was geweest. Bij het eronderuithalen van het ijzer bleek ze toch vernageld en gaf ze bij de 'foute nagel' een erg pijnlijke reactie. Direct daarna ging het een stuk beter. Ik zou er niet zo mee blijven lopen in elk geval. Beter safe then sorry Lachen

manke

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:09

Hey, dat ben ik ook van plan. Deze week nog rust en daarna laat ik kijken. Toch is het raar dat zoiets kan....

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:50

jemie.. het hangt in de lucht. mijn fjordje is ook gevoelig na de smidt. 1e dag na dat de smidt was geweest had ze geen last. daarna wel. niet stok kreupel, maar toch loopt ze met rechts voor niet lekker. Ik kijk het het weekend nog eens aan en bel dan de smid. Die van mij heeft en dunne wand dus is vernagelen wel altijd een risico. tot nu toe nog nooit gebeurd, maar nu dus misschien toch wel. Loopt inderdaad op het zachte goed en op het harde onregelmatig.

hou ons op de hoogte.

wat ik nu heb gedaan is met een hamertje op de hoef tikken om te kijken of ze daar gevoelig op reageert. die van mij reageert niet echt, maar normaal doen ze dat wel als ze meteen stokkreupel lopen(daarom geef ik die van mij nog een paar dagen) je moet dan op de plaatsen van de nagels tikken om te kijken waar de geveoeligheid zit. als pard meteen zijn voet op tilt dan weet je dat ie vernageld is. Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.

succes

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:54

jessica23 schreef:
Gister is mijn paard naar de hoefsmid geweest. Hij is bekapt. Nu loopt hij op het harde heel moeilijk en op zachte ondergrond eigenlijk niet. Waarschijnlijk heeft hij last van gevoelige voeten door het bekappen. Wat Zeggen jullie kan ik wel rijden en dan op het zachte of hem paar dagen rust geven.

Jessica

dan heeft hij ze te kort bekapt, heb ik ook wel eens gehad. mijn paard kon een week niet lopen. liep echt op eieren. nu doe ik het al jaren zelf. en nog geen dag kreupel geweest. maar dat moet je wel eerst leren natuurlijk. dat kan je niet zomaar ff doen....

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:55

en dus ff niet rijden totdat ze weer een beetje bij gegroeid zijn.