Niet zweten en versnelde ademhaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Niet zweten en versnelde ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 16:45

Hoi allemaal,
mijn merrie (haf, 10 jr) heeft in het verleden behoorlijke problemen gehad met haar hoeven (meerdere malen bevangen geweest), maar ziet er nu prima uit. Ze werkt ook weer, iedere dag een half tot een heel uur, samen met haar weidemaatje loopt ze de hele dag buiten.

Ze moet iedere dag aan de gang vanwege haar verminderde bloedsomloop in haar benen (restverschijnsel bevangenheid) en omdat ze anders stijfjes loopt. Nu het warmer is vallen twee dingen erg op:
ten eerste, ze zweet niet of nauwelijks
ten tweede haar ademhaling (normaal gesproken altijd iets sneller als standaard) versnelt al tijdens de warming-up en dan gaan de neusgaten ook al open. Ook duurt het lang voordat haar ademhaling weer op 'rust'niveau is.
Ze is niet verkouden, reageert alert, eet goed, nu wat onregelmatig in haar bewegingen vanwege bezoek smid.

Is dit conditiegebrek (hoe breng ik dit op verantwoorde wijze op peil) of kan ze de warmte gewoon niet kwijt? Zijn er hier meer paarden/pony's die hier last van hebben en wat doe je eraan?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:55

Als ik jou was zou ik een DA eventjes naar de longen laten luisteren, er heersen de laatste tijd nogal wat virusjes ! Een vriendin van mij heeft een paard (5 jaar) dat slijm op de longen had, die had ook geen loopneus in het begin...je weet het nooit!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:49

Het lijkt erop alsof ze haar warmte niet kwijtkan.
Ik zou toch even aan de DA vragen als ik jou was.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:08

ik denk eerder gewoon aan slechte conditie, bouw het rustig op en kijk het even aan
de veearts laten komen kost je meteen al een hoop geld,als na een maand rustig opbouwen,het nog steeds niet minder is geworden,dan zou ik wel even de veearts bellen