Hoefprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Hoefprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 14:48

Ik heb mn fjord 25 januari dit jaar gekocht, in November was ze voor het laatst bekapt bij de vorige eigenaar. Ze staat nu op een stal met veel harde grond, naar het land toe, naar de buitenbak toe moet ik over beton lopen met haar.. Als ze op stal komen komt de kudde zelf uit het land (ongeveer 10/15 meter waarvan 5 meter beton) rennen..
In het land laten ze met opzet wel eens de drinkbak overstromen zodat ze als ze drinken in de modder staan. (Modder zorgt er toch voor dat de hoef niet uitdroogt?)
Er brokkelen steeds kleine stukjes hoef af, zodat er nog steeds geen hoefsmid bij hoeft te komen, dat is onzin want er valt niks af te halen.. Is dit normaal? De vorige eigenaar vertelde dat haar hoefen best snel groeien.. Verward

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:32

Als je paard de hele dag buiten is en loopt ,dan heb je kans dat de hoeven vanzelf afslijten en hoef je dus niet zo vaak naar de smid.wel opletten dat de hoeven niet te kort worden

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:44

Kan trouwens toch handig zijn om de smid er even naar te laten kijken. Soms is een kleine correctie nodig om de voet mooi in model te houden en te voorkomen dat het bijv. scheef gaat groeien. Op een vakkundige manier de vijl er langs kan brokkelen verder wellicht ook wat voorkomen. Tegen brokkelen helpt trouwens ook: zelf goed nat maken, daarna insmeren met mengsel van 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn.

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:22

tuurlijk moet je paard na de hoefsmid.... om even mooi weer alles bij te werken ...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:29

Als je paardje het niet te eng vindt, kan je ook zijn hoeven in een emmer water zetten en daarna insmeren met wat Kyona zegt.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:39

Mijn ponies lopen dag en nacht buiten. Ik werk veel met ze , ook op het asfalt en ik moet ze iedere week bijvijlen!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:33

je hoefsmid komt niet alleen als er iets van de hoeven afmoet. Juist netjes vijlen en goed bekappen kan het brokkelen voorkomen. teveel vocht voor een hoefis ook niet goed natuurlijk. Biotine voeren wil in beel gevallen de kwaliteit van de hoeven verbeteren. Je kan een hoefsmid ook bellen en vragen te komen voor advies.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 09:28

Oké bedankt allemaal..
Het is dus toch wel nodig dat ik de hoefsmid even langs laat komen om te vijlen begrijp ik..
Bedankt!!