vraagje over kreupelheidsonderzoek/foto's.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

vraagje over kreupelheidsonderzoek/foto's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 18:09

mickey loopt nu totaal al zoeits drie weken kreupel.

dierenarts dacht eerst dat het zooltje te hard op de straal drukten.
dus weggehaald,en in de soda gezet enzo,maar ze had afgelopen weekend dan allang beter moeten lopen.
was dus niet het geval.

vandaag dierenarts gekomen voor kreupelheids onderzoek.
eerst net boven de kroonrand een verdoving ingespoten (hoefgewricht) maar liep ze even kreupel mee.
erna achter in de kootholte verdoving ingespoten (lage anaesthesie) en liep ze bijna niet meer kreupel.

nou komt hij deze week terug voor foto's te maken.
maar wat zou het eventueel kunnen zijn?
of waar zou ik beetje aan kunnen denken wat het eventueel zou kunnen zijn?
hij zei wel iets van hoeftakken en hoefbeentjes met scheurtjes enzo?
de dierenarts had het me uitgelegd,maar met zoveel begrippen,ik ben het beetje vergeten Haha! erna moest hij met speod naar iemand toe,dus met bellen wacht ik liever nog eventjes niet dat die dadelijk nog daar aan het werk is,dus vandaar dit ik het eventjes hier vraag want ben er best erg benieuwd naar.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:45

ik gok op HKO, hoefkatrol ontsteking, maar er kan ook iets met het sesambeentje zijn

maarja je kan je wel vanalles in je hoofd halen, wacht eerst de foto's maar eens af, misschien is het wel een nog niet doorgebroken hoefzweer, heeft mijn pony(die al spat&hko heeft) laatst weken kreupel door gestaan, foto's en alles laten maken, niets te vinden, paar weken later brak ineens de hoefzweer door!

dus ga geen gekke dingen in je hoofd halen, eerst de foto's maar eens afwachten!

sterkte!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:57

we kunnen nu wel speculeren, maar haal je geen gekke dingen in je hoofd... Alles op de foto zetten schept veel duidelijkheid over de (ernst van de) situatie. Nu ben je alleen erg onzeker!
Toen Mirk kreupel werd zeiden vele mensen dat het een boegkreupelheid was, of allemaal andere rare dingen, het woord 'artrose' is nooit in hun opgekomen.... Ik dacht toen dat het het einde was van mijn Mirk. Maar gelukkig loopt hij nu beter dan ooit tervoren

Sterkte ermee!!! Lovers

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:04

nog ff een vraagje, waarom staat je pony op zooltjes? meestal heeft dat een medische reden, dus ben wel benieuwd eigenlijk

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:44

heel erg bedankt voor jullie reactie's.

wij dachten ook eerst idd aan een hoefzweer/onsteking ofzo,maar aangezien ze nu al dik 3 weken kreupel is,had het volgends de dierenarts toch al moeten uit zijn gebroken,ook reageerde ze nergens op met onderzoek naar een zweer (met zo'n soort van knijper?de zool afgaan en met ijzer ding op verschillende plaatsen op de hoef geslagen)en ook is de hoef niet warm.
maar hij deed toch ook foto's overbelichten? dan kun je er mischien opzien of er toch eventueel een hoefzweer zat.

renske,mickey heeft hele erge platvoetjes,en had daardoor medische klachten gekregen,nu staat ze op zooltjes en staat ze dus rechter Lachen
het helpt gelukkig erg goed bij haar.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:47

Renske20 schreef:
ik gok op HKO, hoefkatrol ontsteking, maar er kan ook iets met het sesambeentje zijn



hoefkatrol onsteking,is dat dus gewoon hoefkatrol,of gewoon een onsteking die erna over gaat?

hij dacht anders mischien inderdaad ook ergens een scheurtje,als dat zo is,is dat ernstig?
ja sorry,van hoeven en die medische klachten ervan weet ik niet echt veel af Bloos

ze loopt nu op het moment echt flink kreupel.

Lies1

Berichten: 108
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:59

Bij mijn paard zijn ook foto's gemaakt, in de hoop daar iets op te zien. Maar er was niets te zien, mijn paard heeft dus last van de weke delen. Een soort van peesblessure.

Ik hoop voor je, dat het meevalt, en dat de diagnose snel is gesteld. Dan kun je tenminste weer verder met een behandeling.

Succes en sterkte

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:46

zo'n visiteertang op de hoef, reageerde destiny ook niet op, maar omdat ze echt heel erg kreupel was, dacht ik aan allerlei enge dingen, ook omdat ze die nacht dr voerbak eraf had gesloopt, was bang dat ze daar in was gaan staan en iets had gebroken/gescheurd

4 weken later brak er alsnog een zoolzweer door, die zat dus te hoog om een reactie te geven met de visiteertang

ik had je pb'tje ook al beantwoord, hoefkatrol is hetzelfde als hoefkatrokontsteking
dat is inprincipe blijvend en is er in verschillende gradaties, maar mijn pony met spat en hko klasse 4 (de ergste dus) heeft nog M1 dressuur en L springen gelopen, dus hko betekend echt niet het einde van de pony
een ander soot zooltjes, andere manier van rijden(antoine de bodt) enz kunnen allemaal helpen aan het verbeteren van het lopen van een paard dat HKO heeft

gescheurd/gebroken sesambeentje is vaak het einde van het paard, al ken ik een paard dat 10 maanden boxrust heeft gehad(letterlijk 10 maanden zn box niet uitgeweest!!!) en toen voorzichtig begonnen met stappen aan de hand etc, nu loopt hij weer Z dressuur

je zal toch even geduld moeten hebben tot de DA foto's heeft gemaakt, mocht het nou heel negatief zijn, zou ik altijd bij een andere DA om een second opinion vragen, heb ik ook gedaan toen de DA destiny wilde laten inslapen, en de andere DA was veel positiever en hij had gelijk en destiny knapte weer op

succes!!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:09

En is er al meer bekend over je paard, zijn er al foto's gemaakt?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:51

Ik ga met Renske 20 mee, een diepe hoefzweer kom je met een visiteertang niet tegen en kan er soms veel langer dan 3 weken over doen, om door te breken.

Van vrienden kreeg ik een merrie binnen, die al 3 weken met een dikke pees stond en die nu door hun eigen veearts was afgekeurd voor de sport ivm met (ouderdoms) artrose. (Eerlijk is eerlijk, ze was toen 18 jaar en die artrose was er, zij het niet in extreme mate, maar te erg om een dagelijkse wedstrijd training vol te houden) Ze zou overgenomen worden door de verzekering, waarop ik haar uitkocht, om er een veulen van te fokken.

Omdat de merrie fors kreupel was en duidelijk pijn had, heb ik mijn eigen Va erbij gehaald, die direct al zijn bedenkingen had. Hij heeft haar voet flink uitgekapt en kwam idd een dijk van een zweer tegen, die daar nog weken had kunnen zitten voordat hij uit zichzelf, zou zijn doorgebroken.

Die voet hebben we echt nog wel een poosje na moeten behandelen, maar de zwelling en de kreupelheid was met 48 uur weg.
De merrie leeft nog steeds, is nu 26 jaar en wordt nog een paar keer per week recreatief bereden en heeft nooit meer omgekeken. ( Dat veulen heb ik overigens helaas nooit gekregen van haar, want achteraf bleek ze onvruchtbaar) Clown

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:01

het blijft gokken zo voor iedereen, het kan echt vanalles zijn van buigpees tot hoefzweer tot HKO via artrose..
succes ik hoop dat je foto's de oorzaak aanwijzen en dat het niet al te serieus is !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:39

weet je al meer? ik dacht dat de DA vandaag foto's zou komen maken maar kan me vergissen hoor!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 14:13

renske20 ik heb je vanochtend gepb't Lachen
ik pb je vanavond ook nog even.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 18:50


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:24

Renske20 schreef:

ik had je pb'tje ook al beantwoord, hoefkatrol is hetzelfde als hoefkatrokontsteking


hoefkatrol is niet het zelfde als hoefkatrolontsteking.
hoefkatrol word het gebied genoemd in de hoef bij het straalbeen, en ja over hoefkatrolontsteking zijn de meningen verschillend wat het nou is!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:15

kopt novelle, maar als iemand zegt "mijn paard heeft hoefkatrol"

dan is dat hetzelfde als iemad zegt "mijn paard heeft hoefkatrolontsteking"

de hoefkatrol zelf is idd het gewrichtje/botje waar de pees overheen gaat(als ik het goed heb) maar als iemand zegt dat zn paard hoefkatrol heeft, bedoelden ze dat het paard hoefkatrolontsteking heeft

vandaar dus mijn antwoord dat dat hetzelfde is.