*kreupelheid tgv corpitis*

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cer

Berichten: 17016
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-01 17:44

Een lastige vraag, eigenlijk twee delen.

algemeen
1. mijn paard is linksvoor kreupel (licht ongregelmatig) als gevolg van corpitis (deze term staat op het behandelforumier van de dierenarts, mijn kleuterschoollatijn denkt dat het een gewrichtsontsteking is). Deze conclusie volgde uit een kreupelheidsonderzoek. De behandeling was een intraarticulaire injectie genaamd Hyartil. Ik meende dat het een cortico steroiden injectie was. Heeft iemand hier ervaring mee?

dierenarts
2. De prognose was dat de injectie voor ongeveer een jaar zou aanslaan (ALS het al zou aanslaan). Het heeft inderdaad een paar maanden gewerkt (dwz onregelmatigheid was weinig tot nihil). Nu zijn we echter een jaar verder en lijkt ze wel ernstiger kreupel dan voorheen. Kan dit komen A. doordat ze zwaarder aan het werk is dan voorheen of B. dat het altijd een proces is wat verergert? Verder, is de enige oplossing een tweede injectie (en daarna een derde, een vierde enz.) of kan aangepast beslag helpen? De kreupelheid is in de stap erg aanwezig, in de draf nagenoeg nihil. Kleine volte om het pijnlijke binnenvoorbeen zijn haast onmogelijk, de andere kant op echter geen probleem. Misschien dat een ondersteuning (een steunkous???) al helpt, bestaat dit voor paarden? Ik heb het nog nooit gezien in ieder geval.

Als ik het zo teruglees vind ik het een moeilijk verhaal, maar ik hoop dat iemand hierover een gesprek wil aangaan, die hier ervaring mee heeft. Overige informatie: het is een oudere (18) drachtige merrie die volgend voorjaar permanent op rust gaat. De kreupelheidsonderzoeken en de injectie leveren erg veel stress op. Loont een vervolginjectie dan wel genoeg?

Misschien bestaat er ook lectuur over de prognose van dit soort aandoeningen? Daar zou ik al erg mee geholpen zijn....

uhm... Iemand????


joyce B

Berichten: 14332
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 20:26

Ik heb er niet zo veel verstand van hoor, maar kan het niet zijn dat die injecties een lapmiddel zijn? Dat ze de pijn minder voelt en vervolgens te zwaar belast wordt? Zijn er foto's gemaakt? (of scan?)

Je kunt aan de buitenkant moeilijk zien wat er precies is... En dan is het lijkt mij ook moeilijk om een goede oplossing te vinden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: danielleV78, Miranda_w, saliziatinka en 23 bezoekers