Staart steeds dunner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Staart steeds dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 10:46

Mijn 4 jarige welsh K merrie heeft altijd een mooie volle staart gehad. Sinds een paar maanden wordt haar staart steeds dunner. Het is inmiddels een vreselijk lelijk gezicht. Bij de staartwortel ziet alles er nog normaal uit, maar er hangen een paar zielige sliertjes naar beneden, wat je al bijna geen staart meer kunt noemen!

Ze schuurt niet. Er wordt niet aan de staart gegeten door andere dieren. Ik vindt ook nergens grote hoeveelheden staartharen terug. Gebruik geen glansmiddelen en borstel op de staart. Manen zijn normaal. Pony is verder goed gezond.

Als je de staart vastpakt, komen er al haren los. De huid van de staartwortel ziet er normaal uit. Wel zitten er sinds een paar dagen duidelijk minder behaarde plekken op.

Heeft iemand suggesties, tips of wellicht een oplossing?


Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:11

Paard mept natuurlijk flink met z'n staart om de vliegen weg te krijgen.
Misschien is dit wellicht een oorzaak?

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:00

Kan ook niets anders bedenken dan inderdaad het meppen van de staart nav vliegen. Succes

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 18:21

Bedankt voor de reacties.
De uitval is al begonnen, voordat de vliegen actief waren. Ongeveer 4 a 5 maanden geleden. Het gaat eigenlijk heel langzaam, maar uiteindelijk hou je natuurlijk niets meer over!

Iemand nog andere suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:04

Ik zit met hetzelfde probleem. Wel vind ik veel haren in de stal. Dit merk ik omdat hij op zaagsel staat en de mestballen met een handschoentje eruit haal.

Vroeger moest ik zijn staart in 2-en delen om te kunnen knippen, nu dus helemaal niet meer. Van een hele dikke staart naar een middelmatig staartje gegaan.

Ik denk dat het de dekens van de winter zijn die te veel op de staartwortel rusten waardoor ze afslijten en nu heeft hij overdag een vliegendeken op. In totaal heeft hij eigenlijk maar heel kort zonder deken gelopen.

Ik heb er weer een stukje afgeknipt omdat hij er misschien op ligt en met opstaan er haren uittrekt. Haren die misschien al beschadigd zijn.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:20

hoe lang is de staart?
heb je de staart ook niet te lang?
zodat hij er vaak op trapt?
valt mij vaak op bij die western paardjes,hebben mooie lange staart tot de grond maar wel super dun,zeker tegen het einde van de staart,dat laatse stuk dus hoe erg dun dat dat is.

maar dat van de deken russel,dat lijkt me best sterk,kan geloof ik geen kwaad.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:22

Weet je ik had een winterdeken zonder staartflap maar hing wel op de staartwortel. Het was best een stevige deken/harde stof en in de motregen bleef hij een tijdje waterdicht.

Op een dag Haha! , gooide ik hem los in de manege en ik dacht, goh lijkt wel of hij lichtgekleurde haren in zijn staart krijgt, of is het de lichtval.

Na inspektie bleek zijn lekker kaal te worden. Die haren die ze gebreuken om in te vlechten, waren dus voor een groot gedeelte weggeschuurd. Je zag ook een rand waar de deken rustte.

Zijn staart hangt als hij staat ong 10 cm boven de kogel. Wilde dit zo houden voor de vliegen, maar nu is hij dus wat korter.

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 08:13

Ik herken het verhaal van Russel. Mijn pony staat ook op zaagsel en tijdens het rapen van de ballen kom ik ook staartharen tegen. Misschien gaat ze toch op haar eigen staart staan, omdat het zaagsel in haar box achteraan hoger ligt dan vooraan!

Ze heeft bijna nooit een dek op, dus dat kan de oorzaak bij haar niet zijn.

Zal de staart weer aangroeien of moet ik die als verloren beschouwen? Huilen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:22

Nee hoor het groeit wel weer aan, alleen dat heeft tijd nodig.
Een ding, wat ik toch zou (laten) controleren is de mogelijke aanwezigheid van mijt en /of luis, want ook dat wil wel eens de oorzaak zijn.
En om aftrappen te voorkomen, de staart niet langer laten worden dan (in rust) tot aan de kogel.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:20

russel schreef:
Weet je ik had een winterdeken zonder staartflap maar hing wel op de staartwortel. Het was best een stevige deken/harde stof en in de motregen bleef hij een tijdje waterdicht.

Op een dag Haha! , gooide ik hem los in de manege en ik dacht, goh lijkt wel of hij lichtgekleurde haren in zijn staart krijgt, of is het de lichtval.

Na inspektie bleek zijn lekker kaal te worden. Die haren die ze gebreuken om in te vlechten, waren dus voor een groot gedeelte weggeschuurd. Je zag ook een rand waar de deken rustte.

Zijn staart hangt als hij staat ong 10 cm boven de kogel. Wilde dit zo houden voor de vliegen, maar nu is hij dus wat korter.


oke,nee moet ik je toch gelijk geven dat het inderdaad klopt dan Lachen
maar die staartflappen kun je er geloof ik wel afknippen/halen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:41

Vliegenspul kopen!!!!!!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lizy29, Mariett en 25 bezoekers