Genezen van Sint Jacobskruiskruidvergiftiging??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Genezen van Sint Jacobskruiskruidvergiftiging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 22:57

Een welsh-b merrie op stal heeft St jacobskruiskruidvergiftiging opgelopen via het hooi. Ze heeft een veulen van volgens mij 1,5 maand. Vanaf dinsdag is ze ziek. Vrijdag werd geconstateerd dat ze deze vergiftiging heeft. Ze is loom, gem. 39c koorts, geelzucht ed. Voor de rest lijkt ze eigenlijk helemaal niet ziek, ze is alert en eet nog goed. Het veulen is inmiddels ook al aan de veulenbrokjes, maar de merrie geeft ook nog steeds melk.

Is er nog een mogelijkheid dat ze het overleeft? Zijn er gevallen bekend die de vergiftiging hebben overleeft, kunnen ze het uberhaupt overleven? En met welke medicijnen of behandeling dan?

Als jullie iets weten wil ik het heeel graag horen!

prompter

Berichten: 11072
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:03

Door het eten van jacobskruiskruid wordt de lever onherstelbaar beschadigd. Genezing is niet mogelijk. Misschien dat het diertje deze aanval overleeft, maar helemaal beter kan ze nooit meer worden Verdrietig .

Onbegrijpelijk dat er niet tegen deze plant wordt opgetreden in Nederland Boos!.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:37

Lijkt me ook goed even na te vragen, of het veulen de vergiftiging niet over kan nemen via de melk, anders onmiddelijk over op kunsstmelk (Pavo) of kalvermelkpoeder (aangezuurde) verkrijgbaar bij iedere agrarische voerhandel. Sterkte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:39

Ik hoop idd dat er snel wordt opgetreden. Maar in dit geval treft ook de stalhouder schuld, hij heeft er zorg voor te dragen dat hij hooi koopt uit een betrouwbare bron.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:22

hoe ziet dat kruid eruit !

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:59

ik ken een merrie die heeft het ook gehad, die heeft medicijnen gehad en dat is nu inmiddels alweer drie jaar geleden en ze is er nog steeds en je merkt niks aan haar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:14


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:15

haha, je bent me net voor Cassidy Lachen
Maar ja, ik vrees ook grote vrezen, bel anders eens naar Utrecht voor meer info?

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 15:44

Dankjewel voor de antwoorden! De merrie is in behandeling bij de DA. Toen er een andere da kwam voor controle, en hij het dossier van Marlin las, dacht hij dat het wel eens een jacobskruidvergiftiging kon zijn... Dit bleek dus zo en er is een takje gevonden in het hooi. De mensen zorgen altijd heel goed voor hun paarden en elk stukje schimmel, stoffig stuk ed wordt aan de kant gelegd.. maar zo zie je dat er nog steeds iets kan gebeuren.

Als iemand nog iets weet..laat het aub horen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:50

Er zal wel meer in hebben gezeten dan 1 takje...Lips are sealed

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:20

Cassidy dat hoeft niet eens. Een takje is genoeg om een hele baal hooi te vergiftigen helaas. Al zou je het ene takje eruit halen dan is het toch al te laat. En als je de pech hebt dat er 1 plant op een veld staat loop je met keren en zo al het risico dat je hele hooi vergiftigd is.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:02

Afbeelding dat is dus jacobskruid Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:39

Hoe hebben ze precies gekonstateerd dat het een vergiftiging was en specifiek van het St jacobskruid ??

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:51

ziet het er zo uit?
wist ik dus niet, maar het staat bij ons ook bij de weide, paarden eten het gelukkig niet..

wel een plantje wat er heel veel op lijkt, die vinden ze nu net wel weer erg lekker.... Verward

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:53

Ik zou het kruid dan wel gelijk verwijderen uit de wei, ondanks dat ze het niet opeten. Toch even veilig.

We hebben (waarschijnlijk) ook een merrie die deze vergiftiging gehad heeft. Ze is hier al jaren "ziek" van.. en ze leeft nog steeds. We wisten eerst niet wat het was, maar het is later in verband gebracht met dit kruid.

Doordat de lever is beschadigt kunnen ze minder goed tegen UV-straling en reageert daardoor heel erg op zonlicht. (schudden met het hoofd, sponsachtige neus). In de winter is ze kerngezond. Waar je wel mee moet opletten is haar leverwaardes regelmatig laten controleren. Of ze niet aan het demineraliseren is.

Omdat de lever de afvalstoffen doet scheiden, is het misschien belangrijk om haar daarmee te helpen. Dit kan door haar mariadistelkruid te voeren. Dit kun je eventueel bestellen bij de apotheek op internet. Onze merrie krijgt het ook gevoerd. Het zijn zaadjes die we vermalen tot poeder. Dit krijgt ze door haar voer. Hiermee worden de afvalstoffen dus beter afgevoerd.

Heel veel succes!!! Weet iig hoe vervelend het is als je merrie ziek is'

Als je meer wilt weten PB maar!!

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 17:37

noekie123, ik zal zeker pben als ze nog meer informatie wil, maar hier heeft ze zeker wat aan!

haasier

Berichten: 77
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:07

Het is misschien een beetje Blond- de vraag, maar als het kruid in het hooi
is geconstateerd, zouden er dan niet meer paarden ziek moeten zijn?
Ze zeggen dus, dat de hele hooibaal vergiftigd zou, als er ook maar een takje in zou zitten. Verward

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 13:44

Nou ze moeten het takje wel opeten..en het is niet meteen zo dat ze van 1 takje super ernstig ziek worden, ze moeten een bepaalde hoeveelheid daarvan binnengekregen hebben en ik neem aan in een bepaalde periode, dat heb ik althans gelezen. Er zijn al verschillende artikelen hierover geschreven.

Ook heb ik van een andere DA vernomen dat de lever zich kan herstellen.
Het is een orgaan wat altijd weer blijft herstellen ook als er beschadigingen zijn gekomen. Dus dan zouden ze er weer van kunnen genezen. Maar de andere DA zegt weer van niet..dus ja heel lastig allemaal..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:32

haasier schreef:
Het is misschien een beetje Blond- de vraag, maar als het kruid in het hooi
is geconstateerd, zouden er dan niet meer paarden ziek moeten zijn?
Ze zeggen dus, dat de hele hooibaal vergiftigd zou, als er ook maar een takje in zou zitten. Verward


Ik heb wel eens ergens gelezen dat er op een koeien bedrijf ook jacobskruiskruid in het hooi zat, en 60% van de koeien werd ziek, de andere 40% dus niet.
Ook schijnt het zo te zijn dat oudere paarden meer overlevingskans hebben dan jonge paarden na het eten van deze plant.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:15

Goed: nav mijn eigen topic Ziek! Help! het volgende:
Bij Whisper, ruin, 4 jaar, waar ik al even mee rij, is deze week een ernstige leverfunctie stoornis ontdekt middels bloedonderzoek. De DA wilt deze stoornis niet direct in verband brengen met het kruid, maar des te meer ik er over lees, des te meer ik toch in deze richting denk.

Hij is sloom, wilt eigenlijk niet echt lopen. Hij is op zich wel allert, drinkt veel, eet wel, maar langzamer dan anders. Hij heeft tegenwoordig regelmatig een snotneus. Op een hele korte termijn (enkele dagen) is hij enorm afgevallen. Het lijkt, alsof hij zijn buik constant intrekt, alsof hij buikpijn heeft. Zijn vacht is dof.

Dit paard staat pas sinds enkele weken bij ons op stal, daarvoor reed ik hem bij zijn eigenaar op stal, die hem nu bij mij thuis gezet heeft. Onze pensionklanten moeten zelf voor hooi en stro zorgen,ik heb dus geen idee waar de eigenaar dit haalt en in hoeverre hierop gelet is.

Ik heb begrepen dat een paard pas ziek wordt als hij 3-7% van zijn lichaamsgewicht aan kruid heeft opgegeten. Dit hoeft niet binnen een korte termijn, dit kan ook in een periode van 10 jaar gebeuren.

Maar als jullie het bovenstaande lezen, denken jullie dan aan dit kruid?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:33

Ja, de symptonen die jij beschrijft hebben onze paarden ook.
Ze eten en drinken goed, maar snotteren maar aan, en wilde toen ze net ziek waren, niet meer lopen onder het zadel.
Als je er zeker van wil zijn, adviseer ik je om naar Eric Laarakker te gaan, hij is de enige die ons serieus nam en de conclusie zo getrokken had.
Als je nog vragen hebt, kun je me altijd pben!

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:30

Gunufje,
weet je zeker dat dit het juiste plantje is? Volgens mij ziet ie er iets anders uit?
Op www.paardnatuurlijk.nl staat een uitgebreid stuk over JKK, met duidelijke foto's van de plant in verschillende groeistadia.
groeten,
Marina