Natuurlijk bekappen en uitkrabben? Paar vragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:42

Zoals op die foto's loopt Morrie ook!
Andere paardjes bij mij op stal die nog op blote voeten lopen hebben veel hollere hoeven, die lopen meer op de hoefwand, lopen ook erg gevoelig op straat.

Als je je paard 2 pasjes op straat laat draven, dan valt alle zooi al uit de hoeven en hoef je niet te peuren met zo'n scherp ding, de achterliggende gedachte is volgens mij dat je nogal gauw beschadigingen maakt met de haak van de hoevenkrabber.

Als ik soms op maneges kinderen fanatiek zie krabben op de zool, jeuken mijn handen, maar ik bemoei me niet met het beleid bij maneges (kom er ook zo weinig mogelijk).

Gewoon de zooi wegborstelen met het borsteltje dat aan de meeste hoevenkrabbers zit en de haak gebruiken om evt. een steentje los te peuteren, lijkt mij het beste.....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:03

Maar is het tegen rotstraal beter als de hoeven leeg zijn, of als er iets in zit?

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:20

Mi maakt het niet uit als het maar schoon is wat erin zit.
Gaat ook een beschermende werking van uit.

En wat smurf zegt: het ene paard heeft sneller last dan het andere.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:45

ik denk dat frans bedoelt dat vorrdurend krabben nergens voor nodig is. Als je je paard natuurlijk bekapt, staat hij zowieso buiten, dus mest gaat er dan niet inzitten. Als je paard goed bekapt is, zit er naar mijn ervaring bijna niets meer in vast, alles valt er zo uit, omdat er geen hoekjes en randjes meer in zitten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:58

Mij is ook altijd geleerd dat je met de hoevenkrabber alleen het vuil eruit mag 'wippen', vooral niet schrapen ermee. En al helemaal niet de zool!!!! Ik heb nu een harde borstel gekocht (gewoon een supermarkt sorbo-ding) en daarmaa borstel ik stevig de hoef.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:58

sanne83 schreef:
Als je je paard natuurlijk bekapt, staat hij zowieso buiten.


Van deze uitspraak snap ik de logica even niet. Verward

Citaat:
Als je paard goed bekapt is, zit er naar mijn ervaring bijna niets meer in vast, alles valt er zo uit, omdat er geen hoekjes en randjes meer in zitten.


Je blijft toch de witte lijn en de zool houden, waar steentjes e.d. in kunnen gaan zitten?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:53

een voorwaarde voor natuurlijk bekappen is dat je je paard op een bepaalde manie houdt: zo natuurlijk mogelijk, dus zoveel mogelijk op de wei, geen dekens op enz. ( www.paardnatuurlijk.nl )

Ik heb laatst een lezing bijgewoond waar men de uitkomsten van een onderzoek (Duits, H.Marquis) uitlegde waaruit bleek dat een paard blijvende hoefschade oploopt door het staan op stal, helemaal een paard dat op ijzers staat.

Dus als je aan natuurlijk bekappen doet (anders dan een paard zonder ijzers laten lopen) hoort daarbij dat je je paard buiten, in de wei hebt staan.

De zool wordt zo hard dat er geen steentjes meer inzitten en als de nagelgaten uitgegroeid zijn, heb je ook geen last meer van steentjes in de witte lijn.

De straal beslaat een veel groter oppervlak van de hoef dan bij een paard op ijzers

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:59

Verward Dus je kunt een paard niet natuurlijk bekappen als ie veel op stal staat? Waarom niet?
Natuurlijk wil iedereen z'n paard wel zo natuurlijk mogelijk houden, maar dat is niet altijd mogelijk.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:03

om het natuurlijk bekappen te laten slagen moet een paard veel beweging hebben en onbeperkt beweging.

In de hoef zit een ingenieuws systeem van plaatjes die alle lagen van de hoef van bloed voorzien. Als je een paard in een box van 3 x 3 zet, werken die plaatjes niet, als je voelt aan de onderbenen en hoeven van een paard dat 23 uur(of minder) op stal heeft gestaan, zal je voelen dat die koud zijn: de bloedtoevoer is verstoord.

Als zo'n paard dan ook nog eens op ijzers staat, is er al helemaal geen sprake meer van hoefmechanisme, dat wordt onmogelijk gemaakt door de ijzers, dus bij zulke paarden is dat hele ingenieuze systeem om zeep geholpen.

De overgang van ijzers naar blote voeten is erg groot en gedoemd te mislukken als je je paard geen onbeperkte beweging kan geven.

Dus: als je echt over wil op natuurlijk bekappen, zal je ook afkeer hebben van een paard op stal en op zoek moeten naar andere mogelijkheden om je paard te houden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:06

Dan heb ik dus dikke pech, dat wordt niet natuurlijk bekappen...

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:10

Tessebes schreef:
Dan heb ik dus dikke pech, dat wordt niet natuurlijk bekappen...


Soms moet je inderdaad keuzes maken. Voor natuurlijk bekappen moet je zorgen voor een situatie die zo dicht mogelijk bij de natuur ligt en dan wel die van de wilde steppe paarden.
Soms is dat niet haalbaar in Nederland (voor de meeste van ons) en sommige willen dat ook helemaal niet. Geeft niet, laat iedereen lekker in zijn waarde.

Wij willen ook liever geen ijzers, maar niet natuurlijk bekappen (in de natuur wordt niet bekapt), maar grijpen op tijd in als ze raar gaan staan of te hard slijten. Dat betekent dat er ijzers onder komen als het nodig blijkt te zijn. Uitkrabben als hij van stal komt, maar zit er alleen zand in, dan laten we het zitten. Waar zand zit kan geen steentje komen.

Gewoon logisch nadenken, dan kom je vast een heel eind, alhoewel er altijd mensen zullen zijn die het niet met je uitvoering eens zullen zijn.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 21:08

Wat is de goede temperatuur voor een hoef? ik denk iets lauwig. Dus niet te koud, want dan is er geen goede bloeddoorstroming. Hebben veel paarden die op ijzers staan bij ons op stal ook. En niet te warm, want dat duidt op ontsteking.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:13

en alle hoeven dezelfde temperatuur, niet eentje die veel warmer of kouder is dan de rest

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:33

Smurf, bedankt voor je geduldig uitleggen!
hoef ik het niet meer te doen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:38

smurf = beroepsmatig uitlegger Haha!
zit in het onderwijs...... Clown

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:52

Grijns

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:46

Banjer is ook natuurlijk bekapt... Lachen

Ik haal het ergste vuil van de wei eruit met de haak van de hoevenkrabber, dan borstel ik al het zand enzo eruit... eventuele steentjes haal ik er uiteraard wel uit met de haak... Lachen