wondje wordt mok?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annem84

wondje wordt mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:54

weet er iemand of een wondje in de kootholte mok kan worden? Mijn paard had namelijk deze week in een keer een soort flinke schram in haar kootholte en ik heb daar toen wel wondspray op gedaan, maar nu begint het een beetje op mok te lijken. dezelfde korstjes, maar wel precies op de streep waar de wond loopt. het is ook wat rood en gevoelig. terwijl ik er toch elke dag wat wondspray op heb gedaan. ik ben het sinds vandaag maar gaan wassen met betadine shampoo.
Ik heb geprobeert om een foto te maken, maar deze kon ik niet echt duidelijk krijgen. Afbeelding

Afbeelding

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:33

Mok uit zich als een wond/wondje/plotselinge snee, noem maar op.
Dus het is andersom. een mokgevoelig paard, waar je eerst geen plekje kan zien in de kootholte. Kan een dag later een 'snee' in de holte hebben. Net alsof er een strotouwtje doorheen is getrokken.

instructie bij 'probleem'paarden omg. Amsterdam/Utrecht Klik hier voor informatie! of via PB

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 06:25

Ben van mening dat het andersom ook kan; dus een wondje door beschadiging, dan vocht erbij en eerder kans op mok. Zou er in ieder geval voor zorgen dat ze niet met die plek in het nat staat; verder een keer wassen met betadineshampoo en goed laten drogen. Gebruik de zoekfunctie eens voor meer info (mok).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:18

Ja, maar als je een plotselinge wond aantreft in de kootholte, en je hebt geen idee hoe die er gekomen kan zijn, is het waarschijnlijk mok. Als je je wel kan bedenken hoe ze die heeft opgelopen is het waarschijnlijk een wondje door beschadiging.
Ik zou het eerst eens gewoon behandelen als een wond, dus met betadine, want dit is ook goed in het geval dat het mok is. En als het dan na een week niet aanzienlijk minder wordt of weg is. zou ik de mokbehandeling inzetten.

instructie bij 'probleem'paarden omg. Amsterdam/Utrecht Klik hier voor informatie! of via PB

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:26

Volgens mij kan het allebei. Een mok-gevoelig paard kan een wondje krijgen doordat de kootholte ahw open barst, je kunt dan dus zeggen dat het wondje ontstaat door de mok.
Andersom kan ook. Het paard stoot zich aan oid, krijgt een wondje daar komt vocht in en de mok "nestelt" zich in het wondje. Een zwakke plek wordt makkelijker ziek dan een gezonde plek.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 15:24

ze is niet echt mokgevoelig, ze heeft 1 keer een klein beetje mok gehad toen ze net een week bij ons op stal stond, waarschijnlijk doordat ze in een andere omgeving kwam te staan, daarna heeft ze het nooit meer gehad. het was ook zo weer weg, want ik heb het toen ook behandeld met betadine en mokzalf. En vorige week had ze nog echt een schaafwond, het wondje is ook vierkant dus het was niet meteen mok. nu een week later begint het pas op mok te lijken. ze heeft dit ook maar aan 1 been. terwijl ze niet nat staat, op de stal is het mooi droog (ze staat op een dikke laag vlas) en de wei is ook niet echt nat. maar ik blijf het inderdaad voorlopig maar even met betadine shampoo wassen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven!

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:26

tandpasta er op wil ook wel helpen.

Ik hoorde achteraf dat ze het ook van springschoenen kunnen krijgen, Bloos! dus dat het randje net te scherp is en dan kunnen ze dus ook mok er van krijgen omdat het dan wat gevoeliger is in de kootholte.

Maar je hebt verschillende mok / natte maar ook droge mok. Scheve mond

Die van mij heeft het ook sins kort (waarschijnlijk van de springschoenen) en die behandel ik nu met tandpasta en dat werkt aardig goed.
Daarnaast op wedstrijd zie je het ook niet zo goed omdat de tandpasta ook wit is dus niet erg opvallend voor het aanzicht....want ja, blijft een naar gezicht een paard die mok heeft!

Primadonna

Stal Centaurus

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:47

tandpasta is allleen goed bij natte mok!!

houd m iig goed schoon , droog elke keer goed af, en haal de korstjes voorzichtig met n doekje al wrijvend een beetje weg
calendulan of mokzalf werken bij natte en droge mok

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:08

Nog tipje: na het goed afdrogen insmeren met uierzalf of vaseline, zodat het wel vet wordt en niet nat....
It heeft het ook gehad, eerst een wondje wat daarna een mok plekje werd, is normaal.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:53

je moet gewoon eerst de korts natmaken en dan er af krabelen en dan insmeren met betadine insmeren en afwassen en dan goed droog maken met ene schoone doek of handdoek en dan in smeren met mokzalf

ღCarpe diemღ Jackson Dress Z2+3 !! Spr L+7 B+32 Sgw M* B/L Jury lid :D Brandweervrouw in leer :)

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:19

Mok kan inderdaad ontstaan uit een wondje. Mok komt voort uit beschadiging van de huid. Dat kan omdat het verweekt door teveel vocht, maar een wondje is ook een beschadiging van de huid.
Dan is het heel makkelijk voor bacteriën ed om binnen te komen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie