Staart schimmel ?? Chronisch ? Overdraagbaar ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaziah
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-07-03

Staart schimmel ?? Chronisch ? Overdraagbaar ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 16:09

Ik heb gisteren een nieuw paard gekocht. Onder voorbehoud van prokkeuring. Het paard heeft alleen wel een staartwond. Volgens de eigenaar is dit gekomen doordat het paard een maand weg is geweest in verband met het zadelmak maken. Het paard zou het dus hebben opgelopen van een ander. Ik heb als voorwaarde gesteld dat ik er zeker van wil zijn dat het paard eczeem vrij is. Daar zit ik (voor veel geld) niet op te wachten.

Is het mogelijk dat het paard het heeft opgelopen bij andere paarden? Dat het eenmalig is, en dus niet chronisch??

D.A. moet uitsluitsel geven, maar ben wel benieuwd naar jullie reacties! *LOL*

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:48

Bij mijn weten zijn schimmel en eczeem twee volstrekt andere dingen.
Een schimmel infectie bij het zadelmak maken schijnt vaker voor te komen. Het hoe en waarom is me ook nog eens door iemand uitgelegd, maar helaas, dat ben ik kwijt. Die schimmel komt dan wel voor op het lichaam en niet per definitie alleen op de staart. Parasieten als luis of mijt schijnen wel een voorkeur voor enkel de staart en/of manen te kunnen hebben en is besmettelijk voor een ander paard. Eczeem is bij mijn weten ( en gelukkig weet ik niet alles) niet besmettelijk. Maar waar het hier precies om gaat, zal vrees ik idd een klusje voor de VA zijn,om het uit te zoeken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 07:28

Goed door de DA laten vaststellen wat het precies is. Net wat Kitten zegt: schimmel etc kan je verhelpen, exceem is niet overdraagbaar en ben je niet zo een twee drie kwijt. In dat laatste geval zou ik er niet aan beginnen. Heeft de eigenaar het paard zelf niet laten behandelen? Vind het eerlijk gezegd een beetje vaag en toch wat vreemd .

Jaziah
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 08:57

Ik ben er niet bekend mee, zowel niet met eczeem als met schimmel.
Daarom het ik wat rond zitten zoeken op internet, en het enige wat ik erover kan vinden is dat staartwonden voorkomen bij eczeem, toen gingen mijn haren even overeind staan, want ik wil een 100% gezond paard, en geen zorgenkind. Vandaar mijn vraag of het iets anders kan zijn. Vrijdag wordt ze PROK gekeurd, en daarnaast heb ik verzocht uitsluitsel te ontvangen van de DA. Dat is voor de verkoper ook geen enkel probleem. Ik hoop dat het geen eczeem is, vandaar mijn vraag of het ook iets anders zou kunnen zijn, wat vaker voorkomt.

Jaziah
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 08:59

O, vergeten, maar ze behandelen haar nu wel hoor...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:13

Behandelen ? Waarmee, weet je dat ook en belangrijker, knapt het er ook van op?

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:46

is jou paard de laatste 6 weken nog ontwormt ?
daar gaat ze ook van schuren nl.
mocht het een mijt zijn (bv. schuftmijt) dan moet je je paard even wassen met permetrinshampoo. ( anti vlooien shampoo voor honden van Exil) Is niet geregistreerd voor paarden, maar werkt perfect.

tip van mijn DA.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 07:29

Zou in ieder geval zeker willen weten waarmee ze behandeld wordt en dat met de keuringsarts overleggen! Dan weet je of het bijv. een middel tegen exceem is...

Jaziah
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 09:02

Waarmee ze wordt behandeld, weet ik niet, heb haar bezichtigd,
maar ze komt wel van een goede stal, dus tijdig ontwormen etc. is naar mijn inziens in orde. Volgens mijn ouders had ze ook enkele plekken op haar kont, dus niet alleen in haar staart.

Heb gevraagd om: of een bloedtest of een laboratorisch onderzoek, neem aan dat de oorzaak dan wel voor het licht komt.

Ik ben hier totaal niet bekend mee, dus..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:32

Of een bloedtest uitsluitsel geeft, betwijfel ik, maar een microscopisch onderzoek, doet dat op zeker, maar dat weet die VA ook wel.
Succes.

Jaziah
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 10:32

Dank je! Hoop het wel, want heb mijn zinnen helemaal gezet op dit paard,
mocht het een schimmel zijn, dan is het even vervelend, maar niet chronisch, dus daar kom ik wel overheen. Indien het een vorm van eczeem is dan ga ik niet door met de koop. Jullie horen het wel!