bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:09

Er is bij 1 paard op stal bloedwormen geconstateerd. Scheve mond
Dit paard heeft er waarschijnlijk al even mee gelopen.. Kwam ook niet lekker door zijn vacht heen ed.
Was erg lauw in zijn omgang etc. Nu was het paard 2.5 maand terug verhuist en van eigenaresse verandert maar omdat hij toch dof bleef hebben ze een bloedonderzoek gedaan.
Daar kwamen dus bloedwormen uit. Nu moet hij drie dagen achter elkaar een wormenkuur hebben. (wormenspuit via VA). Maar toen we gingen informeren of de rest van de paarden dan ook maar weer gelijk moesten werd er nog al vaag over gedaan door de VA (assistente) Nu gaat de stalhoudster ook nog even bellen over het hoe en wat.

Nu hebben de rest van de paarden (behalve het betreffende paard) 6 weken terug equimax gehad. Is het raadzaam om al onze paarden op hetzelfde land nu ook maar weer opnieuw te ontwormen met b.v Equest ??
Dat schijnt het enige middel te zijn dat helpt heb ik hier gelezen Slim
Of opnieuw een equimax spuit ??
Wie heeft hier ervaringen mee ?
Bijna alle paarden waaronder de besmette staan dag en nacht op het land...Dus de eventuele besmetting van de andere paarden heeft nu ook al plaats gevonden... Scheve mond

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:51

toen ik mijn ene paardje kocht bleek deze ook bloedwormen (strongliden) te hebben. de da heeft toen een equimax gegeven en daamee zou het klaar moeten zijn. maar nu na een maand of 2 blijkt dat dus niet het geval. weer strongliden gevonden in de mest. ik heb toen gebeld met de pardendrogist en die vertelde dat equimax niet het aangewezen middel voor strongliden was en ze vonden het zelfs vreemd dat die da dat voorgeschreven had Verward . zei vertelde dat ik het beste eqvalan kon geven, en een week later nog 1.
ik weet het ondertussen ook niet meer maar volg maar hun raad op, die equimax heeft in ieder geval niets uitgehaald.

ik heb mijn paarden gelukkig allemaal apart staan of met z'n tweeen, en dus het risico van besmetting is voor mij wat kleiner. maar in jou geval zou ik na een week of 2 toch nog een eqvalan ertegenaan gooien.
of een equist, in het blad van de paardendrogist staat nl dat moxidectine het middel is tegen strongliden.

veel sucses in ieder geval, en laat eens weten (mag over PB) hoe het bij dat paardje heeft gewerkt, en nee ik ben niet nieuwschierig Schijnheilig

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:08

equimax pakt inderdaad geen bloedwormen aan, overstappen op een ander ontwormingsmiddel is wel aan te raden. zorg dat er in ieder geval 6 weken tussen de ene en de volgende wormenspuit zit, en behandel alle paarden op dezelfde dag!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 13:56

Maandag wordt er nog even met de VA gebeld.
Wij nemen dan voor alle paarden dezelfde spuit. Waarschijnlijk die van de VA waar het andere paard ook mee behandelt wordt.
Anders wordt het equest.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:36

grappig........
equimax werkt niet tegen strongiliden en eqvalan wel.
beide hebben als werkzame stof ivermectine met de zelfde gehaltes.
equimax heeft tevens praziquantel als werkzame stof tegen alle lintwormen. naar mijn idee is de max dus de beste.

Het enige is dat ivermectine niet werkt tegen ingekapselde strongiliden, moxidectine ( equest) doet dat wel.

Equest is gevaarlijk voor veulens jonger dan 4 maanden, dus even in de gaten houden.

De nawerking van ivermectine is ong. 10 weken.

Heb je wel genoeg gegeven ? Een volwassen kwpn-er van 165 of groter weegt meer dan 600 kilo ! ( = 1 spuit)

Al deze wormbesmettingen kan je voorkomen door gewoon 6 x per jaar te ontwormen met ivermectine of moxidectine en geen andere " goedkope" want die laten meer dan 25 van de 30 soorten wormen lekker zitten.

Fabel Boos! wisselen van werkzame stof. )tegen iver/moxidectine is helemaal geen resistentie bekend.

Ik denk dus dat jou paardje in het verleden niet of weinig ontwormt is.
Gebruik de equest voor nu en na 13 weken gewoon weer ivermectine.
Voor en na weideseizoen de equimax tegen de lintwormen en de rest.

het is wel belangrijk dat ieder die zijn paard in de zelfde wei laat lopen het zelfde ontwormt, anders is het water naar de zee dragen.

succes

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 08:18

kiana schreef:
grappig........

Ik denk dus dat jou paardje in het verleden niet of weinig ontwormt is.


het is wel belangrijk dat ieder die zijn paard in de zelfde wei laat lopen het zelfde ontwormt, anders is het water naar de zee dragen.



Het is niet mijn paard maar een draver die bij de mijne in het land loopt.
Voordat ik naar deze stal toe kwam is de mijne en de rest behalve deze draver ontwormt met Equimax.
Deze draver had daarvoor nog een spuit gehad dus waren ze bang dat ze teveel zouden doen om er nog een keer equimax in te drukken...

Volgens de dierenarts hoeven we voor onze paarden niet bang te zijn als ze regelmatig ontwormt zijn.. En dat is de mijne..
Gister hebben ze wel allemaal equiworm F. gehad. Daar zou de zelfde werkzame stof in zitten die dit paard had gehad..
Ik hoop iig dat het zich niet uitbreidt..

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:20

De hele stal dient aangepakt wil je er echt van af. En er is een middel (silver) wat helpt en wat dopingvrij is en op topstallen ook gebruikt wordt indien dit probleem zich voor doet. Maar alle paarden moeten dan ook aangepakt. Er is niet 1 ontwormmiddel wat alle wormen uit je paard houdt helaas, hoe duur ze ook zijn!!!