Oudje (28) raakt onderkoelt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Oudje (28) raakt onderkoelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 17:15

Ik heb een oude merrie in pension staan van 28 jaar oud. Ze heeft artrose in haar benen en ik krijg haar ook niet meer dik ondanks dat ze de hele dag buiten op het dikke gras staat.
Nu is het de laatste tijd ook zo dat als het regent ze onderkoelt raakt, dan staat ze te bibberen en schudden van de kou.
Ik doe haar nu een waterdicht dekentje op, maar is dit wel normaal ? Ik ben zo bang dat ze steeds verder gaat aftakelen.


Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:21

Bij ons krijgen de oudjes (20+) ook een canvas dek met voering op als ze het koud hebben, maar dat gebeurt eigenlijk alleen bij vrieskou of bij aanhoudende regen. Kun je haar niet wat vaker binnenzetten bij slecht weer?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:47

Volgens mij is dit redelijk normaal.Mijn merrie van 20 heeft het ook.Ik doe haar gewoon een waterdichte deken zonder voering op en dat werkt prima.Omdat ze ouder zijn,misschien verminderde weerstand of wat dan ook,kunnen ze er minder goed tegen lijkt me.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:49

Als een deken op de uitkomst biedt, waarom zou je haar dat dan ontzeggen? Voor de rest moet je toch echt toegeven dat een oudje van 28 haar langste tijd gehad heeft. Eet ze verder wel goed? Kan zijn dat ze door haar tanden het gras allemaal niet meer binnenkrijgt. Je kunt er over denken om grasbrok te voeren, dan hoeft ze dat niet af te bijten en te kauwen...

Je suis Charlie.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 18:00

Ze heeft gewoon een dunne regendeken op en zoals vandaag als het slecht weer is haar ik haar snachts naar binnen
Ze is de afgelopen zomer maanden erg achteruit gegaan, je zou toch denken dat de zon enzo haar goed zou doen, ik maar me nu al zorgen om de wintermaanden. Ik zal idd eens gaan kijken naar grasbrok, slobber krijgt ze al wel en natuurlijk haar biks.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:57

klinkt misschien hard maar:

Citaat:
Ze is de afgelopen zomer maanden erg achteruit gegaan


Als je dat als zelf ziet, wordt het dan niet langzaam tijd?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:12

28 jaar, Tja dat geeft problemen, je noemt het zelf al op. Spijsvertering werkt niet meer goed, doordat waarschijnlijk haar gebit ook zijn beste tijd gehad heeft. Daardoor vermagert ze teveel en krijgt het koud. En dan bovendien nog een flinke arthrose, die ongetwijfelt erg pijnlijk is.....
Je kunt je idd afvragen, of het nog wel eerlijk is naar dit oudje toe, om zo door te blijven modderen.
Geen kritiek hoor, maar 28 is een zeer hoge leeftijd voor een paard en als dan de klachten groter worden, dan het leefplezier, dan kun je je afvragen of je wel goed bezig bent.
Een mooi leven, kan ook afgesloten worden met een mooie dood.
Voor jullie triest, maar voor het beestje kan het een zegen zijn.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:22

Inderdaad, misschien wel hard, maar zoals je het hier beschrijft is dit paard volgens mij aan z'n einde toe Verdrietig

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:29

oudje bij mij op stal(27) heeft het ook, eigenaren zijn nogal hard voor haar en doen er niks aan. ze geloven niet dat een paard het koud kan hebben...

erg triest maar verzorg haar zo goed mogelijk mee.
bijvoeren van geweekt grasbrok wil nog wel eens helpen voor de oudjes.
en ene deken is niks mis mee, zoalng het paard maar tevreden is..

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:36

Ik zou haar in ieder geval 's nachts op stal zetten en lekker bijvoeren met een goede sportbrok. Hier zit veel in en omdat de vertering slechter is bij oudere paarden is een goede brok een zegen.

Als ze meer vlees op d'r lijf heeft dan kan ze ook beter tegen de kou.

Laat eventueel je dierenarts een kijken of het allemaal nog reeël is.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-04 14:53

Dit paard is niet van mij ze staat bij mij in pension en ik verzorg haar. Haar eigenaar komt 1 keer in de 3 maanden kijken. Ik heb de eigenaar al een paar maanden geleden gebeld en aangegeven dat ze achteruit gaat. Ze zijn toen gekomen en vonden het allemaal wel meevallen. (logisch die oudjes hebben hun goede dagen en slechte dagen)

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:56

Dan is het helemaal lastig.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:15

Max, ik heb je een PB gestuurd.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:32

ik hoor het ook weleens vaker en het klinkt normaal.
het is een goed dat je er een dek oplegt

Teamspirit... Je bent een toppertje!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:49

ik zou ook gewoon haar een regendeken omdoen. als zij zichzelf niet meer warm kan houden kan jij dat nog wel voor haar doen. zolang het voor de rest nog allemaal gaat.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:23

Ik heb mijn oudje 2 winters geleden ook voor het eerst een dek opgelegd terwijl hij dit zijn hele leven nog niet op heeft gehad. Heb bij mijn paard ook vaker geconstateerd dat hij in de zomer bij hevige regenval ook staat te rillen. Dan baal ik wel als niemand hem binnen heeft gezet het is echt sneu om te zien maar hoord wel een beetje bij de leeftijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers