nazorg na castratie oudere hengst

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sjepiebenbub

nazorg na castratie oudere hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 19:01

heeft iemand tips voor wat het beste is te doen na castratie van wat oudere hengst? mag je rijden en zo ja hoe lang waar moet je op letten?
alle info welkom *LOL*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:36

Zo'n castratie heeft net als iedere operatie z'n weerslag op z'n immuunsysteem. Als ik je advies moest geven, dan zou ik de wond na de castratie goed in de gaten houden en bij zwelling afspoelen met koud water. Als hij de wei in kan is dat wel fijn, want dan kan ie lekker in beweging blijven. Verder zou ik 'm lekker vrij geven tot de wonden dicht zijn en dan rustig aan weer beginnen. Houdt er rekening mee dat weefsel er wel zo'n 6 weken over doet om goed te genezen van binnen, de wondjes aan de buitenkant zijn dan natuurlijk al wel helemaal dicht, maar
van binnen is het lichaam nog bezig de boel op orde te maken. Niet van stal veranderen in vlak vóór of ná de operatie, en niet al te hard trainen, geef het lichaam de tijd om te genezen, daar kan je beter wat te lang over doen dan te kort, want complicaties in dat gebied zijn niet prettig......Ik ben misschien wel TE voorzichtig hoor...Hoe oud is je hengst?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:02

Ik heb hier heel weinig aan toe te voegen, hooguit dat je niet eerder met afspuiten moet beginnen dan 4 dagen na de castratie, daar je anders het risico loopt, de wonden weer open te spuiten. Helemaal dicht mogen de wonden ook niet direct, want het wondvocht moet er uit kunnen. Maar door te vroeg, te veel afspuiten, verweken de wondranden en vertraag je het proces enorm.
Het mooiste is, lekker een paar weken het land in, wel regelmatig controleren, maar als het mogelijk is, zo min mogelijk aankomen en laat de natuur zijn werk doen.
Ik heb meer infectie's zien ontstaan, door goed bedoelde, schoonmaak en afspuit toestanden, dan doordat je de natuur zijn eigen gang laat gaan.
Iets zwelling zul je meestal (zeker bij een oudere hengst) wel hebben, maar de beste remedie is veel ongeforceerde beweging.
Succes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:08

Jouw hengst was toch over de lies geholpen?
Het advies is dan om ze zeker 10 dagen op stal te houden, daarvanuit kan je heel rustig opbouwen. Ik zelf heb de luxe dat ik thuis gewoon een klein stukje van de paddock kan afzetten en dit maak ik elke dag een stukje groter.
Daarbij stap ik ze na die 10 dagen aan de hand na een paar dagen probeer ik ze aan de longe wat rustig drafwerk te geven.
Mijn laatste gecastreerde liet na die eerste week duidelijk merken dat hij er nog niet echt zin, die heb ik dus ook heel veel tijd gegeven.
Als ze niet al te veel last hebben van stalmoed geven ze het meestal zelf wel aan wat ze wel of niet aan kunnen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie