Pony kucht bij eten van Lucerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Pony kucht bij eten van Lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 10:23

Wij hebben sinds twee weken een nieuwe pony op stal. Hij stond altijd op rubbermatten bij zijn vorige eigenaar zonder bedekking.
Bij ons staat hij op vlasvezel. Het gaat eigenlijk heel erg goed maar nu hoorde ik vanmorgen dat hij bij het eten van zijn Lucerne (krijgt geen brokken omdat hij nogal veel energie heeft) toch best vaak een droge kuch gaf. Het klonk een beetje alsof hij te enthousiast at en het misschien droog in zijn keel kwam. Toch heb ik hem niet eerder horen hoesten, was er nu ook wel langer bij tijdens het eten maar het is me eerder niet opgevallen en dat zou het anders wel. Later heb ik wat water over zijn lucerne gegooid en hoorde ik geen hoest meer (maar was er ook nog maar een paar minuten bij toen). Zou het gewoon komen omdat hij moet wennen aan het lucerne (kreeg hij voorheen niet) of zou het toch een verkoudheid zijn?? Het is een hele droge kuch, niet echt een doorgaande hoest. Heb nu wel direct Simicur Hoestmix erbij gegeven. Als ik maandag dit nog hoor bel ik wel de veearts, eventueel als het erger zou worden bel ik ook dit weekend nog wel maar ik heb toch het vermoeden dat het door het eten kwam. Hij heeft ook in de regen gereden en wellicht toch een kou gevat (raar weer, hoor iedereen (mensen) over keelpijn en kuchjes en kan met voorstellen dat het voor dieren ook zo is, warm -- koud -- benwauwd weer). Wie heeft er tips.


paars

Berichten: 5549
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:52

Het feit dat hij van stal is veranderd is op zich al weerstand-verminderend (vanwege een andere infectiedruk). Daar komt dan nog een andere bodembedekking, ander voer, ander ritme (qua voertijden, verzorging) bij. Geef hem de tijd om om te schakelen. Je houdt hem al goed in de gaten dus dat komt vast wel in orde.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:14

Ik kan me daar voor 200% in vinden.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:23

Helemaal mee eens met wat hierboven staat. Kan ook dat hij iets teveel schrokt en daarom hoest; het natmaken wat je doet, vind ik een goed idee. Dat scheelt allicht.

cprosman
Berichten: 40
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 17:57

Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft overigens sinds vrijdagochtend dus niet meer gehoest, we hebben lekkere buitenrit gemaakt en hij is opgewekt, actief, eet goed etc. Daarbij is het een super vreetmonster Vingers aflikken dus ik denk toch dat het gulzige eten er misschien de oorzaak van was.
Thanks.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: manonevita, Trendiction, woel en 137 bezoekers