iets te doen aan te dunne/gevoelige zool?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:32

Zelfde verhaal: mijn paard heeft dunne zolen en staat nu dus op ijzers met een leren zooltje. Het zooltje dient overigens niet zozeer als schokdemping (dan kun je er beter siliconen tussen laten spuiten), maar meer als beschermlaag als je paard op steentjes trapt.

Ik heb me ook laten vertellen dat een hoef ongeveer een jaar nodig heeft om weer van bovenaf te herstellen. Ik heb van de DA hoefgroeibevorderende druppels meegehad (hoefcompositum van de Groene Os) en speciale olie om de hoeven te versterken. Of het werkt weet ik uiteraard niet; dat zal over een klein jaar pas duidelijk zijn.

Overigens zouden hoefschoenen best uitkomst kunnen bieden. Bij mijn paard was het probleem zo erg (geworden) dat ze zsm verlichting nodig had. En dus werden het ijzers met een zooltje.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:14

Mijn fjord staat in de zomer op ijzers en in de winter niet (ivm aangespannen rijden). dus in de winter als haar ijzers eronder uit zijn, is ze super gevoelig.. bij het kleinste steentje kreupelt ze al.. nu maken we teer warm en smeren dat eronder, zodat de hoefzool harder wordt.. dus misschien dat je dat zou kunnen proberen!?!

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 19:11

EngelAngela schreef:
Mijn fjord staat in de zomer op ijzers en in de winter niet (ivm aangespannen rijden). dus in de winter als haar ijzers eronder uit zijn, is ze super gevoelig.. bij het kleinste steentje kreupelt ze al.. nu maken we teer warm en smeren dat eronder, zodat de hoefzool harder wordt.. dus misschien dat je dat zou kunnen proberen!?!


Teer warm maken???? Waarvoor is dat dan??

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:12

Citaat:
Mijn fjord staat in de zomer op ijzers en in de winter niet (ivm aangespannen rijden). dus in de winter als haar ijzers eronder uit zijn, is ze super gevoelig.. bij het kleinste steentje kreupelt ze al.. nu maken we teer warm en smeren dat eronder, zodat de hoefzool harder wordt.. dus misschien dat je dat zou kunnen proberen!?!


Doordat mijn ponies altijd blootvoets lopen (OK voor de kar met schoenen, maar dat doe ik maar weinig!) en de straal dus altijd in contact is met de ondergrond, wordt het hoorn dus steeds gestimuleerd om nieuw hoorn aan te maken.
Het gevolg is dat ze keiharde hoeven hebben , die ook nog eens snel groeien. Ik moet ze veel bijvijlen, terwijl ik ze behoorlijk aan het werk hou. En ik heb geen bak, we rijden dus altijd buiten en echt niet alleen door de bermen! Ik denk dat ik zeker per dag een half uur over het asfalt draaf en stap.

Ik denk dat het bijna niet mogelijk is om voor een paar maanden de zool te versterken. als jij er ijzers onder hebt, kan de straal zijn werk niet doen, nl een signaal geven dat er nieuw hoorn aangemaakt moet worden.
Mijn idee is dat je of het hele jaar de ijzers eraf moet hebben en veel moet vijlen, zodat de hoef sterker wordt. Je kunt natuurlijk ook voor schoenen kiezen.
En als je niet wilt dat je Fjord in de winter supergevoelig loopt, kun je ook overwegen hem het hele jaar op ijzers te laten staan.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:17

Het kan ook zeker beter worden maar als de zolen zo dun zijn dat het paard kreupelt lijkt me op blote voeten lopen niet het juiste advies. Het ene paard heeft gewoon beter hoeven dan de andere.
Bij mij hebben er een ruim jaar zooltjes onder gezeten en binnenkort proberen we weer normaal beslag.
Wij hebben ook een paar pony's die al jaaaaren heel goed lopen zonder ijzers maaar helaas is dat niet voor ieder paard weggelegd

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:45

Antheman schreef:
Doordat mijn ponies altijd blootvoets lopen (OK voor de kar met schoenen, maar dat doe ik maar weinig!) en de straal dus altijd in contact is met de ondergrond, wordt het hoorn dus steeds gestimuleerd om nieuw hoorn aan te maken.
Het gevolg is dat ze keiharde hoeven hebben , die ook nog eens snel groeien. Ik moet ze veel bijvijlen, terwijl ik ze behoorlijk aan het werk hou. En ik heb geen bak, we rijden dus altijd buiten en echt niet alleen door de bermen! Ik denk dat ik zeker per dag een half uur over het asfalt draaf en stap.

Ik denk dat het bijna niet mogelijk is om voor een paar maanden de zool te versterken. als jij er ijzers onder hebt, kan de straal zijn werk niet doen, nl een signaal geven dat er nieuw hoorn aangemaakt moet worden.
Mijn idee is dat je of het hele jaar de ijzers eraf moet hebben en veel moet vijlen, zodat de hoef sterker wordt. Je kunt natuurlijk ook voor schoenen kiezen.
En als je niet wilt dat je Fjord in de winter supergevoelig loopt, kun je ook overwegen hem het hele jaar op ijzers te laten staan.


Ik weet dat het op zich slimmer is om hem het hele jaar op ijzers te laten staan, en ik zelf zou dat ook wel willen, maar aangezien de eigenaren dat onzin vinden. Op zich werkt het teren ook goed bij haar! na 2 laagjes loopt ze al veel minder kreupel! maar ik wil deze winter haar toch voor op ijzers houden!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:17

Het zal al een eind schelen als je voor op ijzers hebt! Dat is toch 3/5 vh gewicht!

Maar ik ben niet bekend met teren, gewoon voor mijn nieuwsgierigheid: teer je dan de straal of de zool? Ik heb er echt nog nooit van gehoord!

Lady_Daniels
Berichten: 734
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:11

Mijn paard heeft hier ook last van.
Heeft een half jaar op leren zooltjes gestaan ivm gevoelige zoolen voor.
Toen dachten de smit en ik laten we het eens zonder proberen. Dressuur matig geen problemen.
Maar in de springtraining kreeg ik laatst commentaar. Mijn paard scheen nogal zwaar/ houterig te landen. Mijn instructeur zag niks aan de bewegingen maar echt aan het gevoelig landen.
Hij raadde me aan weer over te stappen op zoolen met een stukje siliconen er tussen en kijken of dit werkt.
Iemand ervaringen?

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: iets te doen aan te dunne/gevoelige zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:58

Onze merrie heeft ook veel te dunne zolen. Bij haar is het een aanleg, want ze heeft het al van veulen af. Ze is dressuur gekweekt en ze toonde nooit gangen. Had ook altijd maar pulsatie op alle vier haar benen. Tenslotte ijzer opgelegd en ze liep plots als een zonnetje. En het hoefmechanisme blijft wel degelijk werken als je een goede smid hebt! Zij heeft maar twee of drie nagels zitten helemaal vooraan in de teen. Het zijn ook extra fijne en korte, zodat de beweging in de voet blijft. Ijzers slijten langs de bovenkant telkens af bij haar omdat haar hiel bij elke beweging nog kan uitzetten. Dus goede smid zoeken lost veel op!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: iets te doen aan te dunne/gevoelige zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:52

Ik vind het altijd weer knap hoe sommige oude topics de weg naar boven vinden op Bokt.
Aangezien dit niet de bedoeling is gaat deze op slot en kan er altijd een nieuw topic over dit onderwerp aangemaakt worden.