castratie bij 6 jarige henst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:22

Ik heb zelf een hengst en ik moet zeggen dat hij tot nu toe makkelijker is als mijn pony (merrie) en vorge paard (ruin) Hij staat heel de dag in het land en tegen over hem (aan de andere kant van de weg) staan merries, maar daar kijkt hij helemaal niet naar om. Hij gaat nu een maandje weg om door een prof in gereden te worden (hij is net 3) en als hij terug komt en hij blijft zo braaf blijft hij voorlopig nog hengst. Krijgt hij echter babbels en word hij veel te lastig is mijn keus snel gemaakt.

Het ligt dus totaal aan het paard hoe hij zich gedraagt, hoe jij er mee omgaat en wat je er mee wil doen natuurlijk.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:39

Ik werk op een paardenkliniek, en mijn voorkeur gaat uit naar staand castreren. de risicos zijn veel kleiner dan het casteren op tafel, waarbij het paard aan de anesthesie moet. Ik zou je paard altijd op een kliniek laten casteren en zeker niet thuis. Op een kliniek lopen meerdere ervaren mensen nodig, en weet je zeker dat alles steriel is. Als het daar dan ook misgaat is alles bij de hand, thuis moet de dierenarts eerst naar zijn auto om spullen te pakken, is dan niet meer steriel waardoor alles langer duurt.
de leeftijd om te castreren is niet zo heel erg van belang, maar zoals hier boven iedereen al zegt, al je nog geen, of niet veel ervaring hebt met hengsten, laat m dan castreren, want je vraagt echt om problemen!
Succes ermee, we horen wel hoe het is afgelopen!

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 18:50

EngelAngela schreef:
Ik werk op een paardenkliniek, en mijn voorkeur gaat uit naar staand castreren. de risicos zijn veel kleiner dan het casteren op tafel, waarbij het paard aan de anesthesie moet.


Mijn DA vertelde mij juist het omgekeerde dat de behandeling via de lies juist de minste risico`s met zich mee brengt!
Dus onder volledige anesthesie.
En wat betreft leeftijd,hoe jonger hoe beter,zoals Syl die al 18 is,had al zoveel weefsel en vet daar zitten dat het juist moeilijker wordt om het 'zaakje'goed weg te kunnen halen dan bij een jonge hengst die nog niet zoveel weefsel en vet heeft!

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:10

patrice schreef:
Mijn DA vertelde mij juist het omgekeerde dat de behandeling via de lies juist de minste risico`s met zich mee brengt!
Dus onder volledige anesthesie.
En wat betreft leeftijd,hoe jonger hoe beter,zoals Syl die al 18 is,had al zoveel weefsel en vet daar zitten dat het juist moeilijker wordt om het 'zaakje'goed weg te kunnen halen dan bij een jonge hengst die nog niet zoveel weefsel en vet heeft!


dat van die leeftijd kan ik me idd voorstellen! dat van het castreren zal afhangen van de verschillende ervaringen die de dierenartsen hebben! en bovendien was dit niet de mening van de dierenarts maar van mijzelf!!

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:35

Wáár lees jij dat dan,dat ik het over jouw DA zijn mening heb Verward
Ik zag duidelijk staan dat staand castreren jouw voorkeur is
Ik vertel gewoon in het algemeen wat mij verteld is door een zeer ervaren paardenarts.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:21

sjepiebenbup, ik heb je 'n PB gestuurd