ziekte van cushing/ slecht eten een verband?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

ziekte van cushing/ slecht eten een verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 11:16

Hallo,

Na lang getop met mijn shetlandertje, blijven er niet veel opties over wat zij zou kunnen hebben.

Ze is mager (hoewel in de weide ze nu aardig bijkomt). Ze komt niet goed door haar vacht heen.
Dit zijn tekenen dat ze wellicht de ziekte van Cushing heeft.
Haar urine wordt nu onderzocht om te zien of de hormonenhuishouding in orde is.

Een andere probleem is dat ze amper eet. en volgens mij is dat niet een symptoom van de ziekte van Cushing. Ze eet geen biks, geen wortel en geen appel. Ze wil wel pepermunt eten, ze likt ook aan haar mineralenblok Vingers aflikken en ze eet nog graag gras. Hooi eet ze met lange tanden.
Brood eet ze ook, maar musli laat ze weer liggen, zemelen eet ze wel. Dit speelt al vanaf de winter. Diverse bloedonderzoeken gehad, tanden zijn meerdere keren gedaan, veearts is al vaak langs geweest.
Kan dit eetgedrag een gevolg zijn van de ziekte.
Overigens gaat het soms een week goed en eet ze normaal, waarna ze na een week ofwat weer niks meer wil eten.
Voor ons en de veeartsen een raadsel.
Wie weet meer??

Marg

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:31

Kan je geen bloedtest laten doen? Ik weet niet of ze dan kunnen zien of het deze ziekte is. Er is wel een behandeling voor heb ik gehoord.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 11:36

Hoi,

bloedtesten hebben we in de winter al laten doen! Daar kwam toen niks uit. Omdat de veearts dacht dat het wormen waren, hebben we een speciale wormenkuur gekregen van de DA.
Dat heeft dus niet geholpen. Veearts gaf maandag aan dan een nieuwe bloedtest niet zinvol is omdat er eerder ook niks uitkwam en de verschijnselen niet veranderd zijn!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:26

De ziekte van Cushin an sich doet dit niet, voor zover ik weet, maar (ouderdoms) suikerziekte, zie je nog wel eens als bijkomend symptoom bij Cushin. En die kan dit weer wel doen. Dus als urine toch wordt gecontroleerd, ook hier even naar kijken.

Berdy

Berichten: 17
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:54

Mijn paard heeft Cushin (en ook suikerziekte) en die heeft altijd prima gegeten en een goede eetlust.
Cushin is (makkelijk) te constateren d.m.v een bloed- en/of urinetest.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:25

Dat kan, maar hoeft niet per definitie altijd zo te zijn. Door suikerziekte kunnen ook nieren en lever op gaan spelen en de mate waarin kan wel degelijk verschil geven.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:20

Mijn hond is aan cushing overleden. Ze had geen verminderde eetlust. Bij haar is de ziekte vastgesteld aan de hand van een urinetest. Is dat bij je pony al gebeurd?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 08:20

Hoi,

Ze onderzoeken haar urine al, uitslag vrijdag of maandag.
Ze onderzoeken dan ook meteen of het aan de nieren kan liggen.
We houden nu ook precies bij wat ze drinkt, want ze drinkt uit een grote ton die we zelf vullen!

Ben benieuwd wat eruit komt!
Want ze staat nu wegens omstadigheden evenops stal.
Ze eet niks, geenbiks, geen musli, geen wortel, alleen brood als je dat aanbiedt en met lange tanden eet ze hooi!
niet goed.......

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:43

Marg, ik heb je een pb gestuurd.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:09

Mmm een pony bij mij op styal heeft ook cushing..Die eet de ene keer ook goed en de andere keer niet..Zit jou pony ook nog lang in eht haar of niet?Of verhaart slecht?

Weet iemand trouwens of er iets tegen te doen is??

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:25

het meest kenmerkende beeld bij een paard met de ziekte van Cushing, dat is dus het hirsutisme:
dit betekent dat de vacht een langer en krullend aspect krijgt, met name rond de benen:

http://www.ivis.org/images/advances/Rep ... ig2_lg.jpg

vul de bovenstaande link in en je ziet een paard met een extreem geval van hirsutisme, maar meestal ziet het er een stuk subtieler uit.

De therapie van cushing is eigenlijk beperkt. Je kunt het alleen maar proberen te onderdrukken met dopamine-agonisten, zoals bromocriptine, echter is die therapie enorm duur, want het moet moet voor de rest van het leven worden gegeven. Het remt alleen de ziekte een beetje, en dus geneest het niet.

Paarden of ponies met cushing kun je meestal gewoon laten leven.
Het word pas ernstig indien de paarden hoefbevangenheid ontwikkelen als gevolg van de aandoening.
Ook kunnen ze diabeter mellitus krijgen (suikerziekte), echter treedt dit pas in een veel later stadium op, waardoor dit meestal niet meer word gezien.

groet en suc6

Snowy2004

Berichten: 298
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 00:40

Dit probleem heb ik ook gehad. Hij werd verdacht van Cushing en gooide min of meer het eetprobleem op de gebitsproblemen (hij heeft geen tanden meer). Ook bloedtesten waren er genomen om te kijken of hij wormen had, en dat kwam er niet uit. Ik heb hem toen op laten voelen en toen bleek hij een wormaneurisme te hebben , waardoor hij koliekerig was en niet goed at. De mijne liet ook zijn hooi liggen. Je zou hem ook een keer een kruidenslobber kunnen geven van Hartog, die heeft bij mijn paard ook af en toe geholpen. Deze is speciaal gemaakt voor het zieke paard. Heel veel succes.