Kramp trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Kramp trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 09:30

Hallo,

Ik heb het vermoeden dat mijn paard last heeft van kramp trekken, kan iemand me nier meer over vertellen, bv. is het schadelijk voor mijn paard?
Kan hij er wat van op lopen en wat is het precies....

Alvast bedankt voor reacties


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:11

Ik heb even in je profiel gekeken en ik geloof geen moment dat Tim een krampentrekker is. Dit is overigens een aangeboren iets en kom je niet op latere leeftijd tegen.
Een andere mogelijkheid, zou een(lichte )vorm van atactie kunnen zijn. Dit kan vrijwel overnacht kunnen ontstaan, voor uitleg over beiden moet je even op de zoekmachine kijken. (ben je nog wel even zoet mee)

Eerlijk gezegd denk bij jou paard, eerder aan een hakende achterknie(en). Gezien zijn stokmaat, leeftijd maar zeker de soort (toch wel zware) training, in een (op de foto) klapzand bak, kon wel eens veel te veel van het goede zijn.

Ik zou hier eerst eens even de DA naar laten kijken, maar ik denk dat hij op hetzelfde uitkomt. Daarna aangepaste arbeid. Veel stap en later drafwerk, op het harde, veel rechte stukken en zo min mogelijk bochten en voltes, ook niet aan de longeerlijn.

Een paard van 1.70cm en net 4 jaar, zit nog in de groei en is eigenlijk nog een slappe slungel.
Als ik zo naar de foto's kijk (geen kritiek hoor) vraag je op dit moment veel te veel van hem. Dit soort grote paarden vraagt gewoon een jaar extra voordat je er echt mee aan het werk kunt en zelfs dan moet je nog oppassen.

Maar als ik jou was, zou ik nu eerst overleggen met de DA en als ik idd gelijk heb, de hoefsmid vragen zijn beslag iets aan te passen (binnendoor zetten) en daarna zijn hele trainings schema aanpassen. Wedstrijd rijden zou ik met deze grote jongen maar een jaartje op de plank zetten, hij moet eerst sterk worden.
Succes.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 11:00

Bedankt voor je reactie Lachen , hij staat nu ook in de wei, deze aanleuning heeft hij eigenlijk vrijwel meteen opgezocht..... hij is zadelmak gemaakt op 3.5 heeft daarna 3 mnd rust gehad heb toen weer 2 mnd gereden en nu staat hij weer op de wei ik denk niet dat hij het heel zwaar heeft bij mij. Knipoog en de bodem van de bak is na onze onderlinge vernieuwt zijn we bij ons op stal echt super blij mee, en nu minder zwaar, mocht idd met mijn vorige pony van de da niet in die bak rijden, deed ik met tim ook niet alleen even in rijden voor het onderlinge wedstrijdje

Maar wat hij doet als ik hem voor de stal zet of er mee aan de hand stil sta dan trekt hij zijn linker achter been omhoog houd hem dan vervolgens even vast en zet hem dan weer neer, heel apart om te zien. Onder het zadel doet hij het niet...... en dat doet hij al vanaf het moment dat ik hem heb, hij knikt ook wel eens "door het gewricht heen" maar dat is al een stuk minder geworden.

kan je me misschien vertellen wat kramp trekken dan is, ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:31

Bij kramptrekken, worden (meestal beiden a.benen) bij het onderbrengen hoger opgetrokken en op het hoogste punt van de beweging, "haakt" het even. Dit doen ze in alle gangen (waarvan stap en draf de meest zichtbare) en constant. Bij dressuurpaarden die dit aan beiden a.benen vertonen wordt dit ook wel "overactief" genoemd. Een zeer populaire dekhengst, staat er om bekend dat hij het vererft.

Wat jij beschrijft lijkt hier niet op.
Blijft over een hakende knie, of atactie.
Atactie kun je ook zelf nog een (beetje) nakijken. Plaats het linker a.been gekruist voor het r. achterbeen. Pak zijn staart en trek hem naar je toe.
De normale reactie is dat hij het linkerbeen direct terug plaatst, niets aan de hand, behalve dan misschien die hakende knieschijf.
Dreigt hij echter om te vallen, dan wordt het zorgelijk en denk ik dat je het de DA een keer opnieuw moet laten doen, om meer zekerheid te krijgen.

Atactie, hoeft niet altijd een doem scenario te geven. Je wilt niet weten hoeveel (top) springpaarden in zekere mate atactisch zijn.

Maar wat het ook is, ik zou hier zeker een DA bij halen, dan weet je iig waar je mee te maken hebt.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 12:04

Het stomme is de DA is geweest heeft het hem zien doen, ik nog wel gevraagt of het normaal was, maar eigenlijk geen reactie op gekregen, meer in de trant van hij is nog idd nog slap zal daar wel mee te maken hebben. ik vind het gewoon nog al vreemd maar hij heeft er gelukkig geen last van. Ik zit met net de bedenken ik heb het hem in de wei ook nog niet zien doen. Ik ga zeker even je atactie test uit voeren, ik vraag me af kunnen paarden ook nog zo iets als een tik hebben net als bij mensen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:37

ik heb een kramptrekker, die trekt om de beurt zn achterbenen heel erg hog op als ie stijf is(bij als ie direct uit stal een scherpre bocht moet maken, of achterwaarts moet gaan)

met het rijden is het na een paar rondjes stappen over en zie je er niets van

paarden met een hanetred tillen 1 of beide achterbenen ook vreemd/hoog op maar dat blijft ook tijdens het rijden.

wat ik hier uit opmaak is dat jij een jong paard hebt, wrsch is hij gewoon nog heel erg slap

hafjaartje het land op, lekker laten uitgroeien en dan voorzichtigaan weer beginnen


de zelf-test voor ataxie werkt niet altijd hoor, ken een paard dat heel erg atactisch is, maar op dat testje reageert hij niet, er zijn 1000en vormen van ataxie, dat zal een DA moeten vaststellen

maar voorlopig denk ik dat hij wat slappe knie/kruisbanden heeft

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:37

Wat niet kan.......Maar dat acht ik in dit geval toch erg onwaarschijnlijk.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:39

hoe bedoel je, wat niet kan?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:41

heb trouwens ook ff in je profiel gekeken, wat een supermooi paard om te zien is het zeg! maar als je zekerheid wil hebben moet je er toch even een DA bijhalen, je verhaal vertellen en hij zal dan wel weten wat hij er mee moet doen om erachter te komen wat het is.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:41

Sorry Renske, dit ging even te snel en was als antwoord op Leones vraag bedoelt, of paarden ook een tic kunnen hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:44

het eerste bericht van kitten ga ik in mee
het tweede niet
want een krampentrekker heeft er als ie warm is in stap en draf absoluut geen last van !
zo wel, dan is het een hanetred
zoals renske ook al zegt !

een krampentrekker houd zijn been even krampachtig omhoog EN OPZIJ en trilt soms ook wat , en daarna zet ie zijn voet neer
een hanetred tilt m alleen OMHOOG en zet m dan vervolgens weer hard neer op de grond

een paard met slappe knieen heeft er ook erge moeite mee als je m achterwaards zet, hij zal dan zijn benen niet optillen, maar naar achteren toe schuiven .. omdat zijn knieen dan " op slot" gaan
oftewel de te lange en slappe kniebanden blijven achter het gewricht hangen waardoor ie de knie niet kan bewegen Knipoog

leg eens even precies uit wat ie doet..

je loopt de stal in, doet m het halster aan en haalt m uit de stal
hoe vaak doet ie het ?
en met longeren oid doet ie t dan ook?


omdat je ook zegt dat ie af ent oe erdoorheen knikt denk ik dus idd aan veels te slappe banden !

veel rechtuitstappen in het bos, en licht draven , ga elke dag maar eens minstens een half uur of langer stappen in het bos , op het harde, binnen een paar maanden zie je er niets meer van !
rijd weinig scherpe bochten met m, en dus ook weinig in de bak

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:44

Kitten schreef:
Bij kramptrekken, worden (meestal beiden a.benen) bij het onderbrengen hoger opgetrokken en op het hoogste punt van de beweging, "haakt" het even. Dit doen ze in alle gangen (waarvan stap en draf de meest zichtbare) en constant. Bij dressuurpaarden die dit aan beiden a.benen vertonen wordt dit ook wel "overactief" genoemd. Een zeer populaire dekhengst, staat er om bekend dat hij het vererft.


kramptrekken is tijdens de gangen niet zichtbaar hoor
hanetred daarintegen wel, en wat jij hierboven beschrijft is meer iets voor een paar wat met beide benen iets van hanetred vertoont, die lijken idd overactief achter

een paard met kramp heeft moeite met zijn benen optillen, vooral als hij net uit stal komt of bijv bij de hoefsmid

ik heb zelf een krampentrekker, ook op een paar grote stallen waar ik heb gewerkt/ben geweest staan krampentrekkers, dat is idd geen belemmering voor de sport

ataxie trouwens ook niet, zijn er zat met een lichte vorm van ataxie die in de top meelopen (om nog maar te zwijgen over de dekhengsten die aan OCD worden geopereerd en daarna gewoon blijven dekken Lips are sealed maar daar gaat het hier nu niet over )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:45

wat die tik betrefd, paarden kunnen wel degelijk een tik hebben
maar die uit zich dan niet in zo'n achterbeen

ataxi kan ook als grondligger voor een hanetred zijn
maar in dit geval weet ik bijna zeker dat het slapte van de kniebanden is
door de spieren eromheen dikker te maken, gaat alles beter passen en houd het vanzelf op

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:46

Kitten schreef:
Sorry Renske, dit ging even te snel en was als antwoord op Leones vraag bedoelt, of paarden ook een tic kunnen hebben.


oke ik snap het Lachen

en ik was net tegelijk met crossmonster, krampentrekken verdwijnt na losstappen, en bij dit paard denk ik idd ook aan te losse banden, meestal trekt dat vanzelf wel bij hoor, je ziet het wel vaker bij jonge vrij grote paarden, of paarde die ineens een groeispurt hebben gehad

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:12

Even een klein vervolg, de krampentrekkers die ik (in de opfok) gehad heb, waren zonder uitzondering van een dekhengst en allemaal in de leeftijd van 0 tot 3. Allemaal veroonde ze dit beeld constant en diversen zijn door de DA gecontroleerd en als krampentrekkers "veroordeeld".
Het kan natuurlijk dat naar mate ze ouder worden, aangereden en getraint worden het beeld verandert, daar wil ik van af zijn, want zolang had ik ze nooit. Maar nogmaals, dit was het verdict van de DA, dus lieg ik dan lieg ik met permissie.

Ik heb er ook aan de H.K. er diverse gezien, die dit vertoonde en dit ook constant en in alle gangen, dus wie het weet mag het zeggen.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 13:41

er werdt gevraagt om precies te omschrijven wat hij nou doet...

Citaat:
Maar wat hij doet als ik hem voor de stal zet of er mee aan de hand stil sta dan trekt hij zijn linker achter been omhoog houd hem dan vervolgens even vast en zet hem dan weer neer, heel apart om te zien. Onder het zadel doet hij het niet...... en dat doet hij al vanaf het moment dat ik hem heb, hij knikt ook wel eens "door het gewricht heen" maar dat is al een stuk minder geworden.


Met gewricht bedoelde ik eigenlijk zijn kogelgewricht, aan de longe doet hij het nooit, onder het zadel nooit. alleen als hij 'stil' staat, als ik hem ergens hebt staan om te poetsen of op de spuitplaats of als ik hem aan de hand heb en ergens sta te wachten. Het overigens ook niet uit of het voor of na het rijden is.
Beetje duidelijk zo ik vind het moeilijk om te omschrijven Knipoog

de omschrijving van crossmonster komt heel dicht in de buurt;
Citaat:
houd zijn been even krampachtig omhoog EN OPZIJ en trilt soms ook wat , en daarna zet ie zijn voet neer

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:49

Dat lijkt meer op "overkoot" staan en dat is heel iets anders.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 13:50

ojee wat is dat nu dan overkoot staan, nog nooit van gehoort.....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:56

Help, mag ik even een kwartieryje pauze, om te bedenken hoe ik je dit moet uitleggen, op een manier die ook nog eens begrijpelijk is.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 13:59

Natuurlijk!!!!!!
mag dat........... ben allang blij dat reactie's komen waar ik echt wat aan heb OK dan!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:35

Bij "overkoot" staan, tilt het paard de ondervoet op, waarbij de teen nog net de grond raakt. Daarna laat hij de voet terug zakken, totdat die weer plat op de grond staat, maar de kop van de kogel zakt niet in het gewricht terug, maar blijft er iets voor staan. Het ziet eruit alsof de kogel uit de kom is en er voorop een grote bult zit. Meestal hoor je idd een flinke knak als de kogel daarna weer in de normale stand terug schiet.

Het is in zover ongewenst, dat op den duur de banden die het gewricht strak bij elkaar houden, uit gaan rekken en je extra slijtage in het gewricht zelf gaat krijgen. Je kunt het een beetje vergelijken met een heup of schouder die regelmatig uit de kom schiet.

Ik denk dat je dit idd onder de noemer" tic" (gewoonte) kunt zetten, maar kan je helaas niet vertellen, hoe zo iets ontstaat, of hoe je er vanaf kunt komen.
Misschien door hem ,verbaal, te straffen en direct met een stapje naar voor of naar achter te corrigeren, dat het kwartje valt.

Hoe het ook zei, je moet hier wel vanaf zien te komen, want op latere leeftijd komen hier absoluut problemen van.

Kun je een beetje weg komen met deze beschrijving?

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 16:07

ik snap je beschrijving helemaal, je doelt op het door het gewricht heen knikken wat ik eerder al beschreef, maar dit doet hij tijdens het stappen (niet onder de man) en er komt geen geluid af zeg maar. Dit wijdt ik zelf aan slappe banden aangezien dit steeds minder wordt naar mate hij meer getraint wordt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:17

Maar klopt de rest van de beschrijving ook??

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 16:38

ik ben even het spoor bijster, de rest... dat achterbeen optillen bedoel je?
dit gebeurt zo'n 30 -40 cm van de grond

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:17

Ook geen " overkoot" dus. Tja dan kom ik toch op het eerste antwoord terug en met mij Renske en crossmonster.
Waarschijnlijk dus toch slappe banden en mogelijk hakende gewrichten van de a.benen. En dat kan op knieen, sprong en kogels en als het echt erg is, op alle drie.
Dan is aangepaste training echt de enige optie, veel stap en draf op het harde, veel rechte lijnen en weinig bochten en geen zachte bodem. Alles om juist de pezen sterker te maken en overbelasting te vermijden. Toch lijkt het me raadzaam een DA hier nog eens gericht naar te laten kijken.
Misschien dat ook wat extra mineralen en kalk een optie is om het probleem wat sneller te lijf te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, eclair98, Esplen, scoebje, senna21 en 98 bezoekers