hoefbevangen, thuis of bij dierenarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AnnetteP
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-04-04

hoefbevangen, thuis of bij dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 20:40

Vandaag heb ik mijn Tinker naar de dierenarts gebracht omdat ze hoefbevangen is Verdrietig . Zij zeiden dat ze moest blijven. Ze kreeg natte watten onder haar hoeven en 2 injecties per dag. Als het beter ging zouden ze overgaan tot 1 injectie en de hoefsmid erbij halen voor speciaal beslag. Totaal kon het een week gaan duren. Ze hadden foto's gemaakt en er was een lichte kanteling van het hoefbeen te zien.
Toen ik op stal terugkwam, zeiden anderen dat het overdreven was om mijn paard een week bij de dierenarts te laten staan. Pijnstillers en de hoeven goed nat houden (bijv. in nat zand) zouden voldoende zijn. Iemand had een aantal jaren geleden ook volgens diezelfde dierenarts een hoefbevangen paard gehad; haar paard had er dus ook een week gestaan. Nu ze een paar jaar later erop terugkijkt heeft ze het gevoel toen bedonderd te zijn, dat die dierenarts overdreven heeft met zijn behandelingen. Ze was toen 700 Euro kwijt.
Nu begin ik te twijfelen of ik mijn paard daar moet laten staan of dat ik haar, als ze misschien zondag beter loopt, weer mee naar huis neem. Naast de hoge kosten voor mezelf, staat ze daar 24 uur per dag in een box wat ze niet gewend is en dan ook nog in een vreemde omgeving, wat volgens mij leidt tot stress.
Ik lees in andere berichten over hoefbevangenheid nergens dat anderen hun paard ook een week hebben laten staan bij de dierenarts.
Gebeurt dit toch wel vaak of blijven de meeste gewoon bij hun eigen stal?

Annette Verdrietig


clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:57

ik heb je een PB gestuurd..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:01

Is dat toevallig bij de Keerhoeve? Vriendin van mij heeft dr pony daar ook 2 keer laten staan toen ze bevangen was. Als ik jou was zou ik alles doen wat ik kon om dr te helpen, en als dat betekent dat ze daar moet blijven omdat ze daar beter en sneller behandeld kan worden zou ik dat doen. Hoefbevangenheid is niet niks.. Sterkte!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:30

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest,direct de dierenarts erbij die heeft hem een injectie met pijnstiller en ontstekingsremmer gegeven.Daarna moest ik hem 2 maal daags een pasta(net zoals een wormspuit)geven met daarin een pijnstiller EN ontstekingsremmer.Die ontstekingsremmer is heel belangrijk,dat voorkomt het kantelen van het hoefbeen.Voor de rest voeten afspuiten en zetten op nat zand,de zool heeft zo tegendruk en dat is weer goed voor het hoefbeen.Op stal op zaagsel om dezelfde reden.Na 10 dagen was de pasta op,mijn pony liep toen weer goed,dus is er verder geen onderzoek gedaan of het hoefbeen gekanteld was.Volgens de hoefsmid is dat bij mijn pony ook niet gebeurd,we waren er net op tijd bij en dat is heel belangrijk.
Bij ons in de buurt is er geen enkel hoefbevangen paard wat bij de veearts gestald wordt,maar dat komt denk ik omdat die daar ook geen mogelijkheid voor heeft.En doorverwijzen doen ze hier vaak pas als het te laat is....maar als wij het niet vertrouwen beslissen we dat zelf wel.
Ik ben het helemaal met je eens dat je paard nu met stress te maken heeft en dat is inderdaad niet goed.Stress kan het erger maken.En ik vind het vreemd dat we hier spul in pastavorm krijgen en jouw paard injecties moet wat je niet zelf kunt geven.Maar misschien heeft jouw paard meer pijn en moet hij sterker spul?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:35

Niet elk paard is in even erge mate hoefbevangen. Bij de ene volstaan enkele dagen hongerdieet, pijnstillers en hoeven goed nathouden, bij de andere moet de behandeling veeeeeeeeel verder gaan, zoals bijvoorbeeld injecties met ontstekingsremmers etc. Als je schrijft dat het hoefbeen al licht aan het kantelen was, lijkt me dat je paard al zwaar hoefbevangen was op dat moment. Wanneer je paard er dan mee geholpen is om die bepaalde behandeling te krijgen, waarom dan niet?

Iduna, niet alle medicatie kan zowel oraal als via een injectie toegediend worden, dat hangt gewoon van de werking af. Dus niet elke medicatie kan per definitie via een pasta toegediend worden.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:36

Als de DA zegt dat het nodig is dat ze moet blijven zou ik op de DA vertrouwen en niet wat anderen in je omgeving beweren.

Beterschap gewenst voor je paardje, en ga er maar van uit dat ze in goede handen is.

Je suis Charlie.

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:54

vraag aan je dierenarts wat je paard krijgt daar heb je recht op.pijnstillers heb je in pastavorm (qaudrisol) en antibiotica in poedervorm als dat nodig is. op nat zand kan je hem zelf zetten of zaagsel. de voeding wel aanpassen. als je paard daar stres heeft kan hem beter naar huis halen.
succes.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:23

ik lees net dat van de stress...

Mijn pony heeft ook noodgedwongen een week ofzo op stal moeten staan (op het laatste mocht ze wel een uurtje op een kale wei), terwijl haar vriendjes wel de hele dag buiten mochten (wat zij dus ook gewend was). Zorgt inderdaad voor stress, maar het kon nu eenmaal niet anders. (er werd wel met haar gestapt)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:30

leentje schreef:
Iduna, niet alle medicatie kan zowel oraal als via een injectie toegediend worden, dat hangt gewoon van de werking af. Dus niet elke medicatie kan per definitie via een pasta toegediend worden.


Daarom schreef ik er ook bij dat haar paard misschien meer pijn heeft en sterker "spul"(=medicatie) nodig heeft,en daar bedoel ik mee dat het paard daarom injecties krijgt.

AnnetteP
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 19:41

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om haar bij de dierenarts te laten staan. Het zal inderdaad wel afhangen hoe ernstig hoefbevangen een paard is. Ik ben vandaag langs geweest en het gaat nog niet goed met haar. Ze heeft veel pijn en ze geeft de indruk dat het haar niet uitmaakt waar ze op dit ogenblik staat. Ze is erg rustig, misschien wel duf van de medicijnen. Ik hoop dat ze snel wat verbeterd, want het is vreselijk om je paard zo ziek te zien.
Annette

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:06

Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen.Ik hoop dat ze snel verbeterd,hou ons op de hoogte he.
Sterkte hoor en succes !

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:42

AnnetteP schreef:
Vandaag heb ik mijn Tinker naar de dierenarts gebracht omdat ze hoefbevangen is Verdrietig . Zij zeiden dat ze moest blijven. Ze kreeg natte watten onder haar hoeven en 2 injecties per dag. Als het beter ging zouden ze overgaan tot 1 injectie en de hoefsmid erbij halen voor speciaal beslag. Totaal kon het een week gaan duren. Ze hadden foto's gemaakt en er was een lichte kanteling van het hoefbeen te zien.
Toen ik op stal terugkwam, zeiden anderen dat het overdreven was om mijn paard een week bij de dierenarts te laten staan. Pijnstillers en de hoeven goed nat houden (bijv. in nat zand) zouden voldoende zijn. Iemand had een aantal jaren geleden ook volgens diezelfde dierenarts een hoefbevangen paard gehad; haar paard had er dus ook een week gestaan. Nu ze een paar jaar later erop terugkijkt heeft ze het gevoel toen bedonderd te zijn, dat die dierenarts overdreven heeft met zijn behandelingen. Ze was toen 700 Euro kwijt.
Nu begin ik te twijfelen of ik mijn paard daar moet laten staan of dat ik haar, als ze misschien zondag beter loopt, weer mee naar huis neem. Naast de hoge kosten voor mezelf, staat ze daar 24 uur per dag in een box wat ze niet gewend is en dan ook nog in een vreemde omgeving, wat volgens mij leidt tot stress.
Ik lees in andere berichten over hoefbevangenheid nergens dat anderen hun paard ook een week hebben laten staan bij de dierenarts.
Gebeurt dit toch wel vaak of blijven de meeste gewoon bij hun eigen stal?

Annette Verdrietig

Ik denk dat je er goed aandoet om hem daar te laten staan, mijn ervaring is dat het vaak ook goedkoper is dan als je een paar de dierenarts te moeten laten komen aan huis.
Wat je aangeraden is over het nat houden van de hoeven dat is heel goed , maar zet een paard die hoefbevangen is nooit in nat zand.
Je loopt dan namelijk de kans dat er bacteriƫn die in het zand zitten, in de hoef dringen, omdat deze door de hoefbevangenheid poreus is.

Hoefbevangenheid is een aandoening die meestal voorkomt aan de voorbenen. Het is een ontsteking van de plaatjes in de verbinding tussen de hoornschoen en het hoefbeen. Zoals bij alle ontstekingen ontstaat een zwelling, hier tussen de hoornschoen en het hoefbeen. Voor deze zwelling is geen ruimte, waardoor zij tot een hevige pijn leidt.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:58

Verstandig om haar daar te laten staan. Ik hoop dat het snel beter met haar gaat. Is er al bekend waarom ze hoefbevangen is?

Je suis Charlie.

Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:58

Als het wat beter met haar gaat en ze mag hoefijzers hebben dan moet je vragen om "omgekeerde" hoefijzers.Een van mijn ponys was vorig jaar aan vier hoeven bevangen en de dierenarts adviseerde mij omgekeerde ijzers, dus met een open teen.Binnen een week liep mijn pony de sterren weer van de hemel,hierdoor wordt er heel veel druk ontnomen en heeft ze minder pijn.Verder gaf ik haar een homeopatisch middel (probiotica).Dit is een middel wat er voor zorgt dat de darmen langzamer hun werk doen zodat er minder snel kans is op herhaling.Het is wel vreselijk duur maar het helpt zo goed.Ik wens je heel veel beterschap en sterkte toe.

Heel wat nieuwe foto's in mijn profiel!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:37

Mijn pony is bevangen geweest en heeft daar nu inmiddels al twee keer een week gestaan... tja of het omstreden is weet ik niet, maar ze liep daarna wel weer goed en je wilt naturlijk niet dat je paardje pijn heeft...

als je meer wilt weten
pb me maar

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:50

Kimana schreef:
Als het wat beter met haar gaat en ze mag hoefijzers hebben dan moet je vragen om "omgekeerde" hoefijzers.Een van mijn ponys was vorig jaar aan vier hoeven bevangen en de dierenarts adviseerde mij omgekeerde ijzers, dus met een open teen.Binnen een week liep mijn pony de sterren weer van de hemel,hierdoor wordt er heel veel druk ontnomen en heeft ze minder pijn.Verder gaf ik haar een homeopatisch middel (probiotica).Dit is een middel wat er voor zorgt dat de darmen langzamer hun werk doen zodat er minder snel kans is op herhaling.Het is wel vreselijk duur maar het helpt zo goed.Ik wens je heel veel beterschap en sterkte toe.

Beter is om aan de voorkant een stukje uit te hollen, de meeste smeden kunnen dit wel.
Als je het ijzer er omgekeerd opzet heb je het risico dat het ijzer erafgetrapt word, met mogelijk beschadiging aan de hoef.
Uithollen van het hoefijzer natuurlijk, niet van de hoef Knipoog

And then she realized nothing would change...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:08

afgesmeede ijzers noemen ze dat, dan hollen ze het ijzer oer de hele lengte uit zodat het paard geen druk krijgt op de hoef zelf van de ijzer, het ijzer raaktt de hoef minder, dus minder druk.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Kirs
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:26

Laat haar alsjeblieft staan. Ik heb vorige week mijn paard moeten laten inslapen door de hoefbevangenheid. Bij die van mij mocht het niet meer baten (hoefkap liet al los). Ik hoop wel bij die van jou want dit is het ergste wat ik ooit heb meegemaakt!!! Heel veel sterkte met je paardje!!

Gr. Kirsten

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:38

ik zou haar ook laten staan want het vergt een intensieve behandeling.
Mijn paard is 3 jaar gelden benvangen geweest en ruim een maand geleden weer reed bijna 4 keer per dag op en neer. Nu werk ik gelukkig dichtbij maar van te voren werkte ik ver van huis en heb ik de eerste week gewoon vrij genomen om alle nodige verzorging te geven.
Heb je de tijd ervoor zou je haar thuis kunnen verzorgen.

Succes ermee

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:35

Ik weet nog dat toen mijn verzorgpony zwaar bevangen was, ze haar stal vol zand hebben geschept en er continue water overheen gooide= modder en daar moest ze in blijven staan om de druk te verzachten. Ze kreeg onwijs veel spuiten en poeders, en is vervolgens maanden uit de running geweest. Nu had ze zo'n 2X per jaar hoefbevangenheid omdat ze er ontzettend gevoelig voor was, maar in al die jaren is ze nog nooit bij een kliniek/dierenarts gestaan. Gelukkig heb ik haar nu sinds 3 jaar op streng dieet in de zomermaanden, en hoera!! haast geen hoefbevangenheid meer!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:12

Onze pony was vorig jaar februari erg hoefbevangen, en ze liep nog niet eens in de wei.
Wij hebben eerst bijna een week de dierenarts elke dag over de vloer gehad om haar in te spuiten, maar uiteindelijk hebben we toch gezegt dat we naar een kliniek doorverwezen wilde worden.
Achteraf wou ik dat we dat eerder gedaan hadden.
Ze moest een kleine week in Utrecht in de kliniek blijven, kreeg een paar keer per dag medicijnen, stond dagelijks onder controle bij de hoefsmid van de kliniek, die haar ook een aan gepast beslag heeft gegeven.
Ze kreeg een koele box met nat kokosvezel er in, dat regelmatig werd natgespoten.
Al met al kregen we haar na 5 dagen weer mee naar huis en ze liep weer super *LOL*
Het was al een veel fijner gevoel dat er zo goed op haar gelet werd daar, en als het slechter gaat zijn er meteen mensen die het opvallen, en kan er meteen wat aan gedaan worden.
En elke dag je eigen dierenarts aan huis kost ook niet niks hoor, met voorrijkosten erbij Knipoog
Nee, wij zouden het zo weer doen, mocht het ooit nodig zijn.

Petje af voor Utrecht OK dan!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:11

He en anita, weet jij ook waarom je pony toen bevangen is geworden zo midden in de winter??

ik ben benieuwd...
gr Lindsay

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:35

Nou, ze had sinds oktober stil gestaan, en werd begin februari weer langzaam opbouwend getraind.
Ondertussen was ze wel wat aan de zware kant, ze wordt ook dik van de lucht zodra ze stil staat, lijkt het wel.
Het ging eigenlijk erg lekker, totdat ze op een dag achter zeer kreupel was, dus afspuiten en op stal.
s' Avonds kon ze bijna niet meer lopen, zo stijf.
Ze had het vooral erg achter, terwijl hoefbevangen meestal voor begint.
Het was nog even moeilijk in Utrecht, want sommige studenten dachten echt niet dat ze bevangen was, omdat ze niet de typische bevangen houding had, ook niet op stal.

Maar uit foto's bleek al snel dat de hoefbeenbotjes in alle 4 de hoeven aan het zakken waren.
Uiteindelijk zijn we er nog heel goed vanaf gekomen, dankzij de snelle acties van da en Utrecht.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:36

Ze kreeg in die tijd trouwens wel kuilgras te eten, daar hebben we haar meteen vanaf gehaald toen ze bevangen was.
Nu krijgen ze bij ons allemaal hooi.

yashilha

Berichten: 2334
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 16:26

het is het verstandig om haar daar te laten staan des te sneller die geholpen wordt des te minder beschadiging en via de bloedbaan werken de medicijnen sneller als via pasta


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 20 bezoekers