Waarom eet hij (bos)grond aarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 22:51

Het is nu al een paar keer voorgekomen dat mijn pony tijdens een buitenrit gewoon een hap bosgrond neemt. Hij zit eerst wat te friemelen tussen de blaadjes en zet dan echt zijn tanden in de grond, schraapt er wat af en eet het op Verward . Hij heeft een mineralen liksteen in de box, gebruikt die ook, krijgt een kilo basisbrok per dag. Kan hij toch ergens een tekort aan hebben? Hij hoest ook weer op het moment, gaan binnenkort naar kliniek.
Wie heeft een idee?


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 10:58

Maak je maar geen zorgen om die ene hap af en toe. Een paard kan wel 7,5 kg zand in zijn maag hebben zonder dat dat problemen geeft. Het meeste komt er met de mest (veel ruwvoer) gewoon weer uit.
Waarschijnlijk zit er inderdaad iets in wat hij op dat moment te kort komt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:02

je paardje heeft duidelijk een tekort aan bepaalde mineralen. De liksteen biedt kennelijk geen oplossing voor zijn tekort. Ik met je eerlijk bekenen, sugarmiss, dat ik het deze keer niet met je eens ben.... Huilen .
Je paard probeert het tekort op te lossen door aarde te eten en dat kan wel degelijk een koliek veroorzaken. Je brok zal uitgebalanceerd zijn maar geeft hem niet dat extra beetje waar hij kennelijk om zit te springen.
Je kun dit oplossen om door zijn voer zeewier te doen, bevat enorm veel mineralen en paarden vinden het heerlijk. Of je kunt hem Opkikker geven van de Paardendrogist. Dit bevat, naast veel mineralen, ook een gist wat heel goed voor zijn (nu toch verstoorde) darmflora is. Zeker als hij minder in zijn vel zit ( je zegt dat hij ook hoest) kunnen beide producten voor hem veel betekenen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:41

Citaat:
Op 2001-10-29 11:02, schreef vera:
Ik met je eerlijk bekenen, sugarmiss, dat ik het deze keer niet met je eens ben.... Huilen .


Mag hoor... ik heb de waarheid niet in pacht.. Knipoog
Maar van één hapje bosgrond per buitenrit zal hij echt geen koliek krijgen.

Ik heb uit diverse studies van veterinaire klinieken begrepen dat een beetje zand in de maag echt geen kwaad kan. En voor een groot paard is een beetje echt een paar kilo.
Zeewier en gist zijn inderdaad goede aanvullingen, maar wel in het begin de hoeveelheid voorzichtig opvoeren, want hij kan er van aan de dunne gaan. Of hebben die van mij alleen maar zwakke magen.. Verdrietig

Het vreemde bij mij is juist dat als ik ze niks geef ze geen zand eten, maar ga ik zeewier of gist bijvoeren, dan nemen ze wel happen zand??? Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 20:54

Ha,ha,ha, die Sugar, jij hebt toch wel hele bijzondere paardjes! Zwakke maagjes en een zwak voor aarde, mmm, wat moeten we daar van denken Verward Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, redbutton, Theseus, xAnthea, Zamak en 78 bezoekers