paard nr 3 ook niet goed: oud paard&hoest veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

paard nr 3 ook niet goed: oud paard&hoest veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 12:30

jahoor, dacht je alles gehad te hebben
Paard 1 gaat naar Harry Hoevers
paard 2 ben ik aan t sparen voor een 2e behandeling met Tildren

Paard 3 is nu ook niet fit ze is van mn moeder, 19 jaar en in slechte conditie, en ze hoest zo ontzettend veel, eerst dagelijks ee witte klodder slijm in de box iedere ochtend, maar dan de rest van de dag hoorde je haar amper hoesten

lekker wat stappen met dr en dan kwam er nog wat slijm los en niets aan de hand, flinke buitenrit etc kon ze ook goed aan

nu rijdt mn moeder haar weer niet en ben ik zelf niet fit genoeg om haar ook nog eens beweging te geven, en nu stikt ze geregeld van het hoesten

nat hooi krijgt ze al, dus ik ga de DA maar bellen denk ik Scheve mond

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:07

Conclusie: paard in beweging houden en DA erbij Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 13:12

heb DA gebeld (heeft van 13.30-14.00 tel. spreekuur) daarna mn leven gewaagd door die pismerrie te temperaturen(nee desire en ik zijn niet echt vriendjes maar ons mam doet er nix aan )

conclusie 38.1 niet echt te hoog dus, maar 5 dagen ... en 7 dagen... (ben ff naam kwijt, antibiotica en slijmoplosser) en daarna kijken hoe het is en eventueel verder met ventipulmin

en idd beweging geven! dus ons mam moet weer gaan rijden Clown
en ik ga nu 12 km verdrop de medicijnen ophalen....maar autorijden is leuk(heb 3 weken mn rijbewijs Haha! )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 14:12

2x daags Sputulysin en Cosumix Plus ofzoiets, ben slecht in namen onthouden Nagelbijten / Gniffelen

en als het na een week niet beter is ventipulmin
ook wat lichte arbeid geven en dan kwam het helemaal goed

jammer dat die 2 van mij niet met wat poedertjes weer helemaal fit zijn in een weekje Scheve mond

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:17

Hoop dat je antibiotica hebt gekregen, dat helpt nog het beste voor dit soort paarden. Zelf betere resultaten met het spuiten in de borst ipv poeder.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 14:37

ja die 2 middeltjes zijn een antibiotica en een slijmoplosser, hij wilde het eerst zo proberen, spuiten etc konden daarna nog
vond t al heel wat dat mn moeder het ok vond dat ik belde, heb wel zelf de medicijnen opgehaald enzo, maar ja t is haar paard, en ik heb zelf al genoeg kosten aan die 2 kneusjes van mij
maar ze zag nu wel in dat het idd toch wel nodig was dat Dee medicijnen kreeg!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:42

Sputulysin, volgens mij klopt de naam niet helemaal, maar ik kan ook niet op de goede komen Haha!. Dat is de slijmoplosser toch? Zo'n flesje met een pompje.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 14:45

er staat echt sputulysin Haha! heb nog ff gecheckt(of ik heb het weer fout onthouden Blond ) is een poeder, en idd de slijmoplosser

ze heeft braaf alles opgegeten, gelukkig maar want ik heb weinig zin om die hele poederzooi met appelmoes te gaan mengen en in een lege wormspuit te doen, als ze t zo ook op eet is t veel makkelijker Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:06

Ow, ik had de naam dus verkeerd onthouden Haha! , ik had het in een pompje, dat werkte ook wel, dat was een soort gelei die over de brokken heen ging.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:21

Ventipulmin? Dat kreeg mijn paard eerst ook. Maar nu hoest ze weer en komen er weer vieze kledders uit r neus....

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:29

Jantine2 schreef:
Ventipulmin? Dat kreeg mijn paard eerst ook. Maar nu hoest ze weer en komen er weer vieze kledders uit r neus....


Is dat misschien het spul uit een pompje? Dan ben ik daarmee in de war, mijn paard heeft iig beide middelen gehad. Ze is tijdelijk zwaar verkouden geweest, maar na behandeling met deze medicijnen is ze razendsnel opgeknapt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:17

Wat ook goed helpt als sijmoplosser en tegen het hoesten is een flesje oud bruin bier over zijn voer of slobber doen. Hier wel even de kook over, want de alcohol moet er uit. Houd dit maar eens een week vol.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:50

Jantine2 schreef:
Ventipulmin? Dat kreeg mijn paard eerst ook. Maar nu hoest ze weer en komen er weer vieze kledders uit r neus....


Heeft mijn paard vorig jaar wel 4 kuren van gehyad en het hielp voor geen meter. Alleen zolang je het gebruikt. Zodra je stopt is het al weer terug.
Lekker buiten laten lopen en eventueel stro vervangen voor stofvrije houtsnippers

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 13:10

voorlopig hoeft ze nog geen ventipulmin, eerst de antibiotica + slijmoplosser en dan hopen dat ze goed opknapt.

ze staat op rubberen matten, dus helemaal stofvrij
nat hooi heb ik geprobeerd, maar dat eet ze niet helaas.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:36

Tja, is wel lastig zo...
Maar is de DA ook langs geweest? Want Sputolysin en Ventipulmin hebben een ander toepassingsgebied, Sputolysin is voor de voorste luchtwegen en Ventipulmin voor de diepere luchtwegen.
Door te lusiteren met een stethoscoop en klinisch onderzoek kan je dierenarts hier zo onderscheid tussen maken en meteen het goede middel voorschrijven, ik vind dit persoonlijk een beetje raar zo...

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:23

Ventipulmin heeft ze nog niet dat zou ze alleen krijgen als ze na deze medicijnen niet opknapte, en dan kwam hij idd eerst langs. nu heeft ze alleen Spuotlysin en Cosumix.
de DA heeft haar laatst nog nagekeken, ivm gebit, toen heeft ie ook naar haar longen geluisterd, omdat ik vertelde dat ze 's ochtends vaak een klodder wit slijm had liggen in haar stal, maar omdat ze verder niet echt hoestte overdag vond mn moeder t niet nodig er verder al wat aan te doen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:21

En als je ze nou 24-7 buiten op de wei/paddock laat? Iets wat je zelf waarschijnlijk al wel bedacht had maar goed. Haha! Dan geeft ze zichzelf beweging en staat ze lekker in de frisse buitenlucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:31

Hoi Renske, we hadden het er al eerder een keer over, maar zo gaat dit paard richting dampigheid en dan is er niets meer aan te doen.

Had je al een keer verteld dat het met mijn paard ook zo ging? Hij hoestte bijna nooit, maar altijd die klodder slijm bij de deur. De middeltjes die jij hebt gekregen, kreeg hij ook. Allemaal keiduur spul, maar hielp voor geen meter. Vorig jaar was er een hittegolf en mijn paard ging bijna kapot. Ik weet dat je het mogelijke doet, maar dat eigenlijk je moeder het zou moeten doen en betalen, dus dat is het heikelijke er van.

Eigenlijk paardje oppakken en naar kliniek voor bronchoscopie, kostte mij vorig jaar ongeveer 50 euro. 5 spuiten ontstekingsremmer en 15 spuiten antibiotica en flesje bronchospect (voor het hoesten, maar dat deed hij niet). Ik zag hem na 2 dagen al opknappen. Jij bent nu bijna net zo veel kwijt aan al die spullen als ik aan de kliniek, want je bent er nog niet. Als het warm gaat worden, wordt het moeilijker voor je paard en heb je weer poeders nodig.

Onthoud, alles wat je paard niet kan doorslikken, komt door de neus eruit. Alles wat in de luchtpijp komt en taai is verhindert het paard een normale ademhaling, als het te taai is om op te hoesten, kan het langzaam de longen in zakken. Het slijm kan gaan etteren en ontsteken.

Succes en ik snap je dilemma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:49

Over nat hooi, dat moet ook even wennen. Ik schud het uit en doe het in een grote zwarte cementemmer. Giet er met de slang water op totdat ik het onder water kan drukken. Duw het een paar keer onder en doe het in een hooizak. De zak hang ik even op en laat het uitlekken. Het hooi is dan niet zo nat meer. Ook zuigt het hooi water op en is het niet meer zo droog. Ik laat het dus niet lang staan, want dan wordt het viezig. Ik zorg dat het niet meer stoft, want daar gaat het om.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:06

wat ook nog een tip is: aloë vera drank. kun je gewoon in een reformwinkel kopen en elk dag een kleine dosis van geven. en natuurlijk de foenegriek niet vergeten. Lachen het heeft gam van zijn laatste naweeën van de longontsteking af geholpen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:12

Een heel oud middeltje is groene erwten een nachtje weken en er iedere dag een handje van geven.Een oud paardenhandelaartje hier in het dorp gaf dit aan zijn paarden als ze hoestten(zelfs in combinatie met een glaasje jenever Clown )

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:13

Is er eigenlijk al eens gekeken naar de oorzaak? Ik bedoel, snot, hoesten en bronchitus zijn symptomen, maar geen oorzaak.
Je hoort de laatste tijd steeds vaker over paarden met hooikoorts. Je begint met een kuchje en een snotje, het jaar daarop zijn ze ronduit verkouden en het jaar daarop............... het bouwt zich steeds verder op ieder jaar weer. Het sluipt er als het ware in en meestal wordt er daardoor alleen aan symptoom bestrijding gedaan zonder dat de werkelijk oorzaak gevonden wordt.
Ik had ook zo'n paard, werkelijk op stikken na dood. We hebben alles uit de kast getrokken en meer, maar aan het eind hielp niets meer, of kon niet meer gebruikt worden ivm dat ze hoogdrachtig was.
Ten einde raad heb ik het advies van een bevriende dierenarts uitgeprobeerd en er een acupuncturist bijgehaald. Na de eerste behandeling,was ze al duidelijk beter en na 4 behandelingen was het helemaal weg. Ze heeft nog een jaar op druppels en tabletjes gestaan, maar daarna is dat afgebouwd en ze heeft er nooit meer last van gehad.
Dus misschien is dat voor dit paardje ook een oplossing.

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:53

Staan je paarden binnen of buiten? Mijn advies is: zet ze als ze zo kwakkelen gewoon lekker in de frisse lucht. Die van ons staan overdag zomers op het land en als het erg nat is en in de winter in de bak. Daar is dan wel niet zoveel voor ze te doen, maar het is ruimer en frisser dan in een box en ze waggelen de hele dag een beetje in de rondte. Mijn merrie hoestte vroeger ook veel, heeft toen een bronchoscopie gehad bij de Keerhoeve en hoestpoeder van hem. Mijn eigen DA had eerder gezegd dat ze op de tocht stond en ik de voorkant van de box dicht moet zetten met hardplastic. JUIST NIET zij de Keerhoeve, frisse lucht is belangrijk. Ja maar de tocht zei ik...."Tocht wat is tocht? Tocht is een luchstroom van 7 meter per seconde". Enfin we hebben het stalbeleid drastisch omgegooid, de deuren van de gang open zodat de warme lucht uit de boxen als het ware door de luchtstroom op de gang worden meegezogen.
Verder zei hij: ze kunnen het beter wat te koud hebben dan te warm, hun eigen vacht is de beste methode. Dus niet meer scheren, dan maar langer uitstappen, ze staan nu in de winter onder een 200 grams Rambo ipv onder de 300 grams met onderdeken......en ze is nu 22 en heeft in geen 3 jaar meer een kuch gelaten, evenals de andere paarden op stal.
Misschien heb je iets aan mijn ervaringen. Succes!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:40

Inderdaad dikke dekens geven alleen maar meer gezeur. Onze lieve heer heeft ze niet voor niets een wintervacht meegegeven. Alleen vinden wij dat niet zo mooi staan en niet praktisch. Mijn hoestende paardje, krijgt ook geen deken om, ik wil dat ze zichzelf warm kan houden. Ze staat nu dag en nacht op het land. En ze gaat echt vooruit. Er komen al geen witte kledder meer uit r neus, gelukkig. Het blijft nu bij een droge hoest af en toe. Ik geef r een hoestmix, kruidenmix van weegbree, foenegriek, eucalyptus en weet ik veel wat allemaal. Het is bij de meeste paardenzaken wel te verkrijgen. Het ziet eruit als poeder en ruikt kruidig. Succes!
(Wel zie de DA dat chronische bronchitis onvermijdelijk hoe dan ook gaat zorgen voor litteken weefsel in de longen, waardoor ze steeds minder lucht krijgt.)
Op www.paardnatuurlijk.nl staat nog een leuk stuk over hoe wij onze paarden 'ver-mensen'. Haha! Haha! Eigenlijk zijn dekens voor een paard net zo raar als dat we konijnen en koeien dekjes om zouden gaan doen. Haha! Haha! Haha!

Corine4

Berichten: 46
Geregistreerd: 30-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:06

Ik heb een paard van 27. Mijn paard is al 10 jaar dampig (COPD heet dat eigenlijk).
Ik heb alles al geprobeerd van ventipulmin, sputolosyn, broomhexine, prednison, vochtafdrijvers, homeopatisch middelen, kruidenmixen en ga zo maar door.
Mijn beleid is om hem iedere dag goed laten beweging, zoveel mogelijk buiten laten lopen (ook 's nachts) en inderdaad niet te dikke dekens op in de winter.
(niet dikker dan 200 grams).
Verders krijgt hij nog wel medicijnen maar het is nu redelijk onder controle.
Je moet er achter zien te komen wat voor jouw paard de beste medicijnen en de bese therapie is voor jou paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: QuintyKelly en 13 bezoekers