helpen met vitamine E?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

helpen met vitamine E?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 19:33

omdat m'n paard problemen heeft met z'n rug en achterhand moet ik hem van de dierenarts veel vwnw longeren om z'n spieren sterker te maken.. dit doe ik zo'n 4x per week.
ik vindt dit erg veel en ook zwaar voor hem. vooral in het begin loopt hij slomig (dit heeft hij bij alles in het begin), later, na 15-20 min. wordt hij wat losser. ik heb ook het idee dat als ik hem na z'n dag vrij longeer, hij soepeler loopt. ik heb aan de dierenarts gevraagd of hij iets van vitamine E moest krijgen om hem er doorheen te helpen maar dat vondt hij op dit moment nog niet nodig. het paard moest er eerst zelf proberen door te komen en als dat niet ging konden we altijd nog iets geven. op zich heeft hij daar natuurlijk wel gelijk in.
aan de andere kant vindt ik het toch wel zwaar zowel voor het paard maar ook voor z'n spieren. wat is wijsheid??

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!


Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:22

Vraag of hij bloedonderzoek kan doen. Dan kan je zien of je paard verzuurd is. Mijn paard begon ook altijd heel stijf, was licht spierbevangen en dan moeten ze eerst op rust.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:14

Sorry maar ik vind 4 keer p. week niet zo veel. Het ligt hem meer in de intensiteit. Bouw stappauzes in om hem niet te overbelasten. Je moet conditie en spieren opbouwen, dat lukt niet door minder dagen wat te doen. Het is beter iedere dag normale/lichte beweging te geven dan een paar keer in de week veel en lang. Hoe is zijn dag vrij? Ik hoop dat hij ruime tijd weidegang heeft.Momenteel zit er genoeg vit. E in gras. Denk als je rustig de training opbouwt het wel weer goed komt. Succes

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:17

zou hem geen middeltjes geven als het niet echt nodig is, hij kan het idd beter zelf oplossen, en trouwens die voedingssupplementjes halen niet zoveel uit.
als ie spierbevangen is wordt het vaak erger als je aan het werk gaat, gewoon een echte diesel, beetje stijf op het begin, maar als ie eenmaal los is..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 22:59

er is een paar weken bloedonderzoek gedaan. hieruit kwam alleen dat z'n LDH verhoogd was. dit kon duiden op een vroegere spierbeschadiging.
voor de rest staat hij elke dag van ong. 9 tot half 5 op het land.
ik longeer hem ongeveer een half uur tot uiterst 45 min. zowieso de eerste 10 min alleen maar stap. hierna rustig overgangen stap/draf. zonder hulpteugel. hierna evt. hulpteugel en na de hulpteugel paar rondjes galop en dan uitstappen. voor de rest wordt hij 1x gereden en 1x voor de wagen.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:55

goed dat hij op het land staat, beweegt hij zonder dat hij overbelast.
en trouwens, longeren is ook best intensief, wordt vaak onderschat.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:33

ik vind dat je erg lang longeert, op een volte is erg intensief voor een paard, ik kan me voorstellen dat je paard hier last van heeft.
volgens mij kun je hem beter vaker per week en dan korter longeren.
ik longeer meestal niet langer dan 15-20 min, maar dan wel actief

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 18:25

luxje schreef:
ik vind dat je erg lang longeert, op een volte is erg intensief voor een paard, ik kan me voorstellen dat je paard hier last van heeft.
volgens mij kun je hem beter vaker per week en dan korter longeren.
ik longeer meestal niet langer dan 15-20 min, maar dan wel actief


in dat half uur/45 min. dat ik longeer reken ik ook de in en uitstap-tijd bij. de instaptijd is ong. 10-15 en uitstap tijd ook zoiets. dus het " echte" werk is ong. 15 min.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:36

Mocht je toch Vitamine E willen gaan voeren, dan kan ik je aanraden om ook Selenium te voeren; dat zorgt er namelijk voor dat de vitamine E beter en sneller gaat werken en opgenomen wordt.

Overigens kan het in ieder geval nooit kwaad om extra vitaminen te voeren Lachen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:54

Maudje schreef:
Overigens kan het in ieder geval nooit kwaad om extra vitaminen te voeren Lachen.

Vitamine E niet, maar teveel Selenium schijnt wel kwaad te kunnen.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:00

Gewoon een combinatie van vitamine E en Selenium Knipoog koop je bij de paardendrogist en gebruikte ik ook voor Omar op DA advies. Ik zou echt wel even wachten wat je veearts zegt en niet te veel zelf gaan knoeien, overleg het anders even met hem dat je dit van plan bent. Ik vind je trainingsschema goed verder hoor.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:03

Twinklebel schreef:
Vitamine E niet, maar teveel Selenium schijnt wel kwaad te kunnen.

overal waar te voor staat is niet goed (behalve tequila). Pavo E plus is een fantastisch supplement met seleen wat precies is afgestemd op de extra behoeften. Het helpt de antioxidanten te transporteren naar de achterhand waardoor de spieren soepeler worden. de potten kosten 19.99 euro en je doet er een week of drie mee. Ik heb er goede ervaringen mee maar ik koop het omdat mijn paard een krampentrekker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:50

Ik gebruik voor mijn paard een vloeibare vitamine E die in het drinkwater gaat. Hij was ook altijd heel stijf in het begin met rijden en hij kreeg al na 15 min rustig rijden de dag erna spierpijn.
Ik heb heel lang gezocht naar een middel waar geen selenium in zit, want mijn paard had al een verhoogd seleniumgehalte en teveel selenium is giftig voor een paard.
In een hoop supplementen zit selenium toegevoegd, omdat dit simpelweg veel goedkoper is dan vitamine E en dan hoeven ze er dus minder daarvan in te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers