Iemand ervaring met verschil tussen een koutje en lichte dam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-01 17:05

Mijn paard (Haflingermerrie, 8 jaar) is dus vanmiddag afgekeurd op dr ademhaling. Ze ademt 'dubbel', trekt dus wat na met haar buik. Volgens de da kan het een koutje zijn, maar waarschijnlijk is ze dampig. Ze heeft de hele zomer dag en nacht op het land gelopen, vorige week is ze op stal gehaald (het veulen is toen gespeend). Ze heeft eerst een paar dagen op zaagsel gestaan, zondag is ze (na een lange en bezwete reis zonder deken) hierheen gekomen, waar de stallen niet helemaal potdicht zijn (het kan wel eens tochten), ze op stro staat (heeft ze vroeger ook op gestaan) en waar ze allemaal vreemde microorganismen op kan pikken. Ze hoest verder niet (wel na het opwekken), is ook niet erg buiten adem na beweging (niet meer dan noodzakelijk voor een paard zonder conditie).
Volgende week komt de dierenarts nog een keer kijken, dan moet het echt een stuk beter zijn, anders gaat ze terug. Hij heeft me aan te raden gewoon te rijden zoals ik anders zou doen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me?


jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:25

idd gewoon rijden.
als het ernstig is komt het er op een gegeven moment toch wel uit.
je kunt misschien wat hoestdrank geven door het voer, bv natterman extra strong.
werkt goed dat spul.
natgemaakt hooi voeren, niet de stal opstrooien als ze in de stal staat, houd de boel zo stofvrij mogelijk.
veel in de buitenlucht rijden/loslaten ed.
laat de veearts een bronchoscopie doen ofzo dan weet je het zeker.
succes ermee.
gillian

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:50

Problemen met de ademhaling is eigenlijk altijd foute boel, omdat het nooit echt weer verbetert en de kans groot is dat het wel gaat verslechteren.
Een dubbele ademhaling is voor mij toch een teken dat het probleem al een tijdje geleden ontstaan is...
Er is van alles te doen om de rek zo lang mogelijk nog wel in de longen te houden (ventipulmin oa)...maar lees ik goed dat je het paard nog niet helemaal gekocht hebt en dat je nog in de proeftijd zit? Dan zou ik er niet aan beginnen als ik jou was.

Dampighied is onherstelbaar, de verkoudhied is het voorportaal. Als je een verkoudheid niet goed behandeld, krijg je dampigheid. De longen raken vol en de carriere van het paard is voorbij. Een paard dat daar aanleg toe heeft moet je houden op speciaal strooisel (zaagsel lijkt me niet echt super, stro al helemaal niet, denk aan vlas of hennep), je kan ze eigenlijk niet met goed fatsoen een plak droge hooi geven. de arbeid meot je er op aan passen, en ook de ventipulmin-rekening (en aanverwante produkten) kan aardig oplopen. Dingen waar je nog geen rekening mee hoeft te houden als je een paard koopt wat dit probleem niet kent. Als je hem nog niet gekocht hebt, zou ik er nog eens goed over na denken...succes....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:27

Dampigheid is een ernstig gebrek. Longweefsel is gerekt, uitademing in 2 gedeelten (dubbelslag in de flanken) ook zie je de zg. dampgroeve

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 17 bezoekers