stijfheid in achterbeen

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maris

stijfheid in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 20:31

Hoi ,

Wie komt dit bekend voor ?
Mijn paard loopt opeens super stijf met zijn rechterachterbeen. En ik kan niets vinden, geen zwelling, geen warmte etc.
Hij wilde zelfs niet mee een eindje lopen aan de hand. Toch doorgevraagd en na een paar minuten ging hij wel iets grotere stappen nemen.
Hij loopt niet kreupel en belast in de wei ook gewoon dat achterbeen.
Zelf heb ik het idee dat het in zijn bekken zit omdat hij zijn hele been wat anders neerzet als normaal.
In de wei loopt hij dus wel, maar in zijn eigen tempo.
Ik heb hem niet overbelast met rijden ( hij stond net 2 weken dag en nacht lekker in de wei vanwege een peesblessure (ander been ) dus ik was nog niet op hem aan het rijden ). Het enige is dat hij met het noodweer wel s'nachts op stal heeft gestaan. Maar daar kan hij niet zo stijf van zijn.
Krachtvoer krijgt hij bijna niet.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn ? Heeft hij zichzelf overbelast door b.v. uit te glijden, heeft hij een trap gehad ( maar geen zwelling te zien ) ?? Verward

Groetjes,

Maris

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:28

Hoi Maris,

Een mogelijkheid is dat zijn bekken scheef staat. Dat uit zich vaak in een 'stijfheid' van een van de achterbenen. Niet steenkreupel, maar ook niet rad. Geef het een paar dagen, knapt het niet op dan zou ik m aan een onderzoekje onderwerpen. Er zijn een aantal dingen waaraan je zou kunnen zien dat zijn bekken scheef/verdraaid is. Ik heb het eerder beschreven.

Zet hem op een rechte ondergrond. Vierkant. Ga achter hem staan en leg je handen op zijn kruis. Zak nu in 1 rechte lijn naar zijn heupbeenderen. Zitten deze op gelijke hoogte ? Zowel horizontaal als vertikaal?

Als hij stapt/draaft. Maakt hij zijn passen in zijn achterhand even groot ? Of maakt ie 1 vlakke lange pas en korte hoge?

Als je het niet zeker weet, laat dan een goede osteopaat kijken. Overigens kan een beetje goede osteopaat je ook verder helpen hiermee. Dit soort dingen kan ontstaan door vastliggen of uitglijden bijvoorbeeld.

An_J

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:31

zoals ik begrijp uit je verhaal heeft hij aan het andere been een peesblessure, hij wil dat been natuurlijk ontlasten waardoor die het andere been teveel belast en daardoor kan de stijfheid worden veroorzaakt, haal voor de zekerheid de DA er even bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 13:54

Hoi,

bedankt voor jullie reacties !
gelukkig gaat het nu na een paar dagen alleen op de wei lopen stukken beter met hem. Als je hem nu ziet lopen is er eigenlijk niets bijzonders te zien.
In het verleden heeft hij al eens een scheef bekken gehad, dat is toen recht gezet. Geen idee of een paard dan eerder vatbaar is voor herhaling. Maar de klachten waren toen heel anders.

De peesblessure had hij aan een voorbeen, zijn achterbeen was nu dus heel stijf. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij een stijf achterbeen had door de peesblessure aan een voorbeen. Helemaal niet omdat hij s'ochtends nog had lopen galoperen en 4 uur later opeens super stijf was.
Dus de blessure heeft hij waarschijnlijk opeens opgelopen.

Van de week ga ik eerst maar eens een eindje met hem stappen aan de hand. Als dat goed gaat dan langzaamaan misschien eens proberen te rijden.

Groetjes,

Maris

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie