Iemand ervaring met lijnzaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:02

Mijn paard vind het heerlijk, en eet het ook zonder zemelen...
Maar goed, dat lijkt dan ook een wandelend vuilnisvat Haha!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:55

Wel koken,niet koken Verward
Volgens mijn da,bij koliekgevoelige paarden(vooral degene die zand eten en daardoor koliek krijgen),gewoon een mok lijnzaad overgieten met twee mokken kokend water.De nacht laten staan en de volgende dag voeren.De lijnzaad haal ik bij een dierenwinkel bij de vogeltjes afdeling.Ik neem aan dat het zo goed is OK dan! Heb de hele winter dagelijks dit gegeven en nu mijn paarden twee keer in de week en ze leven nog *LOL* *LOL* .Dus volgens mij hoeft het niet gekookt te worden aldus mijn veearts.
Doei

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 09:03

Mijn dierenarts zei juist wel koken. Maar mijn paardje vind het vreselijk vies. Ik heb het al geprobeerd met appelmoes en met aanmaak maar ze eet het niet van harte.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:23

Mijn paard eet het ook niet graag.
Ik doe er biks door heen en niet teveel lijnzaad.
Met lange tanden eet hij het dan op maar het gaat niet van harte.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 19:57

Ja dat doet die van mij ook en als ze er echt geen zin in heeft spuugt ze het gewoon uit. Net een klein kind.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:28

Ik meng het met geraspte wortel en een beetje biks, dan gaat het meestal wel naar binnen. Haha!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 18:05

Oke bedankt voor je advies. Ga ik proberen.

lamont

Berichten: 84
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: hummelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:45

Lijnzaad helpt goed, maar wat zeker zo goed helpt is gist.
Onze pony had toen wij hem kregen 2 jaar geleden om de haverklap koliek, nu geef ik hem elke dag een theelepeltje gist dat is goed voor de darmen en ze heeft geen koliek meer gehad.
Te koop bij de paardendrogist.
Succes ermee.

fionaenco
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:59

mijn paard heeft steeds zandkoliek, ik geef hem nu al een paar maanden lijnzaad en ze heeft nog geen koliek weer gehad! ik geef linosan ( geel lijnzaad) dit hoef je niet eerst te koken, wel zo makkelijk!!! verkrijgbaar bij; www.homeovet.nl/ 4kg kost €19,50 en daar doe je een hele poos mee.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 20:56

He bedankt dat is mss wel makkelijker.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:36

ik heb gepoft lijnzaad (soort kleine brokjes) van van Gorp-Teurlings (Horsefood) voeders, 3 schepjes per keer helpt onze New Forest van zijn "aandrangprobleem" (blijft vaak alleen maar staan persen en dat tijdens de les... Haha! ) Heeft in het verleden koliek gehad en een grote operatie. Dit helpt goed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:44

Lijnzaad gewoon bij de welkoop of boerenbond kost een paar euro's voor 5 kilo.
Ik raad altijd iedere paardeneigenaar aan om wanneer hij/zij of vrienden op een markt met oude spullentjes komen, uit te kijken naar een ouderwetse melkkookpan.
Ik heb er 2 jaar geleden ook een op de kop getikt.
Dat is een hoge pan met met een deksel met een tuit en een gat in het midden en in de rand nog een paar gaten.
Ik voer na de winter altijd gekookte lijnzaad om het verharen te vergemakkelijken en zet die pan gewoon op de houtkachel zonder er op te hoeven letten.
Zo kan de lijnzaad goed doorkoken zonder dat het overkookt.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:23

Ik voer ook geel lijnzaad, als ik denk dat ze weleens zand binnengekregen zou kunnen hebben. Dat doe ik dan een dag of twee. Ook gehaald bij homeovet. Bevalt super, en ik doe het gewoon door de muesli.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:27

Ik heb kant en klaar lijnzaad gekocht van Teurlings. Bill gaat dat nu elke dag krijgen. Ben benieuwd.
Zal alleen niet erg tegen zand helpen denk ik, maar daar is het bij hem ook niet in eerste instantie voor bedoeld.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:40

gewoon koken idd en geven maar !

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:55

de mensen waar ik mijn paard heb gekocht gaven altijd zemelen tegen koliek, wel nat maken, maar daarna hebben ze nooit meer koliek op stal gehad, en geef het mijn paard ook nog steeds, zo'n 4/5 keer per week, en volgens mij werkt het erg goed. zijn inmiddels meer mensen bij ons die het voeren en ook hun paarden hebben geen last van koliek Tong uitsteken duzzz volgens mij helpt dat ook, ik geef meestal een kilo schep, en doe ongeveer 2 maanden met een zak (= ongeveer 7 euro??) dus dat is te doen:J xxx jessy