welke is giftig en welke niet?? dringend!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

welke is giftig en welke niet?? dringend!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 21:14

ik heb laatst een nieuwe weide gekregen maar nu blijkt dat er een soort van paardestaart op staat. het heeft kleine vertakking vanaf het begin van de stengel en nu weet ik dat er twee verschillende soorten zijn maar ik heb geen idee of die van ons nu giftig is of niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:33

Neem bij twijfel geen risico, ik ken verschillende varianten van de paardenstaart en die zijn giftig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:15

Hoe zien die paardenstaarten er dan uit?
Heb er namelijk nog nooit van gehoord ...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:33

Paardestaart.

Vooral de akkerpaardestaart en de moeraspaardestaart komen regulmatig voor. Deze planten hebben op de stengels een laag kiezelalgen. Deze zijn giftig. De moeraspaardestaart bevat een dikkere laag kiezelalgen dan de akkerpaardestaart en is dus gevaarlijker. Ook de planten zelf bevatten een gifstof. Paardestaart is in hooi nog schadelijk, al is de giftigheid minder dan bij de verse plant.

Afbeelding Afbeelding
Een paardenstaartgroep lijkt wel
op een bos mini-dennenbomen

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 12:31

we zijn er nu achter dat het bastaardpaardestaart is, weet iemand of dit giftig is????????
groetjes wendy Verward

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:13


yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:55

Als ik het goed heb zijn dit sporenplanten die zich onder de grond vertakken, en door je hele weiland kruipen. Wij hebben deze krengen helaas in onze tuin sinds, als ik het me goed herinner, wij paardemest die we van een pensionstal gehaald hebben over onze tuin uitgestrooid hebben. Alle paarden van deze stal leven nog, dus ik ga ervan uit dat dat spul niet giftig is.
Wij proberen ze iedere keer met zoveel mogelijk wortel uit te trekken (onbegonnen werk uiteraard), en letten dan ook niet altijd op om onze handen te wassen dus wij hebben verscheidene keren al iets daarvan binnen gekregen en we leven nog.

Succes