spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:27

OH sorry... ik zie nog een vraag: Röngen foto's laten nu zien dat de spat links stabiel is (dezelfde situatie als vorig jaar) en zich rechts ontwikkeld. van de drie botdelen zijn er twee vergroeid en één niet. Het is een accute spat gebleken want de vergroeing ontwikkelt zich rechts heel snel de verwachting is dan ook het rechter spronggewricht dicht zal zijn volgend jaar .. als links dan nog steeds stabiel is geeft dat heel goede hoop voor de merrie.

spat blijft een heel nare aandoening. Een gewricht kan 4 jaar stabiel zijn en dan nog voor een haak zorgen die het paard ongeneeselijk kreupel maakt ... Ik vind het moeilijk om hierin advies of tips te geven.. Ik heb maar met twee paarden die ik ken ervaring, dat lijkt mij niet echt representatief. Omdat ik mijn merrie aan een kennis heb verkocht (voor weinig overigens) ben ik zelf nauurlijk blij met de laatste foto's. Ik heb me zo veel ik kon verdiept in dit onderwerp maar de enige conclusie is dat er veel verschillende meningen over zijn.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:31

Destiny was voor 3 jaar stabiel en liep mee in de sport, maar nu is het verder gaan woekeren, en zijn de spronggewrichten zelf aangetast Scheve mond niets meer aan te doen dus, ja Tildren dat heeft 6 mnd geholpen en wil ik wrsch weer opnieuw doen.

ze is een Lacapo x Cor de la Bryere, dezelfde moeder als Burggraaf(komt ook bij dezelfde fokker vandaan) dus op papier is ze super, maar ja in t echt dus niet.
ze is ook de helft van een tweeling, wrsch dus de zwakste, e veel gsprongen op jonge leeftijd en al jong een veulen gehad, dat alles bij elkaar heeft voor de spat gezorgd denkt de DA maar ja ik wil heel graag een veulen van haar, maar twijfel dus of het verstandig is.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 01:07

ja het is misschien een beetje een gok.. grappig id dat mijn nieuwe merrie ook van cor de la bryere is .. mooi bloed.. die ban mij is 1.76 !!!,dus niet bepaald een pony. het blijft een gok meid maar als je het graag wil en de trainin grustiog opbouwt en met de keuze van hengst hier rekening mee hud heb je met je veulen net zo veel kans op spat en artrose als ieder ander veulen. Ik kan je hierin echt niet adviseren. mijn vorige merrie heeft intotaal 3 veulens gehad (1 di tjaar) de oudeste is nu 5 en is 100% goed.. van de rest kan ik niks zeggen. Ik ken helaas ook alleen de eigenaren van de oudste en het jongste veulen.. het middelste veulen weet ik dus niet
Succes