koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 16:51

Hallo,

We zijn vandaag weer met het karretje geweest met onze shet, het is een heel licht karretje en hij trekt het met gemak.
We zijn al een paar keer een klein stukje geweest en dat gaat super vorige week zijn we een nieuwe route gereden en deze viel langere uit dan ik had verwacht en waren we bijna een uur weg.
Hij was niet nat en gewoon fit daarna.
Vandaag zijn we een half uurtje een klein rondje met hem geweest ( gaan maar 1x per week en nog niet te lang omdat hij pas 3,5 jaar is)
Onder de rit niks te merken na de rit laat ik hem altijd even rollen in de bak ook nu was hij alleen tussen zijn voorbenen wat klam.
Ik heb hem even in de stal gezet daar heeft hij zijn voer opgegeten en ik heb hem na een half uurtje weer lekker buiten gezet.
Hij ging meteen drinken, niks abnormaals.
Even later zag ik dat hij aan het rollen was maar ook plat bleef liggen dus naar hem toe gegaan en even aangekeken later toch de da gebeld.
Het was echt maar minimaal want hij was verder monter en hij at zelfs gewoon, na de prik van de dokter was het meteen over en ben nog ruim een uur daar gebleven maar hij eet en drinkt en niks meer aan de hand.
Ik ga dadelijk nog even kijken.

Maar hij heeft als veulen een fikse wormbesmetting gehad en heeft hier waarschijnlijk een snel geirriteerde darm aan over gehouden, daar kun je niet veel aan doen.
Hij ziet er goed uit en is niet mager.
Maar dit is we al de tweede keer dat ik hem heb met zo'n koliekje aantref.
Hij krijgt opkikker door zijn voer daar zit probiotica en gist in en dat werkt goed.
Mijn plan is om nu na het rijden hem bij zijn voer een beetje lauw water te geven zodat hij niet meer ineens een plens koud water opslokt.
Wie heeft er nog meer tips?
oja, er was veel lawaai in zijn darmen en er is geen zand in zijn poep gevonden, of in ieder geval nauwelijks.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 19:18

Niemand die me nog wat tips kan geven.

mara1
Berichten: 705
Geregistreerd: 03-09-06

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:23

en had de DA geen tips voor je??
Zou hem toch niet gelijk iets laten drinken maar dit geleidelijk aan wat doen..
Koud water kan, net zoals bij ons, behoorlijk raar op de maag komen liggen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:29

Het kan heel goed door het koude water komen hoor. Ik heb dat ook wel eens gehad met een pony.

Niet in 1x veel water laten drinken na het werken maar kleine beetjes in een emmertje wil wel eens helpen. En lauw water ipv ijskoud is vast ook wel beter.
En ook niet in 1x veel laten eten maar bv een beetje hooi geven en pas later krachtvoer of andere dingen.
Ik zou m ook niet na het eten laten drinken maar een beetje voor het eten en een beetje erna.

Succes ermee, hopelijk krijgt ie er geen last weer van!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:44

zie ook mijn onderschrift, geen zand in de mest vinden bij één keer testen zegt zo goed als niets.

gewoon even in de gaten houden, na het werk lauw water over het voer kan nooit kwaad. voor de rest klinkt het niet alsof het door het werk komt, zo te zien doen jullie prima rustig aan met hem.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 10:25

Ben gisteravond nog geweest kijken en gelukkig was alles goed met hem.

Ik zal hem idd eerst laten drinken een beetje en dan zijn voer geven en dan nog een beetje drinken.
Vandaag een lekkere knuffeldag.

Trouwens de dierenarts zei idd ook dat ik zijn mest nog een paar keer moet nakijken, hij zei idd ook dat met 1x controleren je niet kunt zeggen ja of nee.
Maar hij verwachte het niet want hij weet hoe de pony's gevoerd worden.
Ze krijgen hooi uit zo,n voerrek dus niet van de grond.
Ik denk dat het echt het water is geweest.

Merrieveulen veel sterkte met faram, wat erg zeg, hoop maar dat die snel beter wordt.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:31

In een half uurtje voer opeten.
Wat was dat, krachtvoer of gewoon hooi ??

Je pony krijgt dus krachtvoer direct na de arbeid.
De reactie is een suiker piek.

Geef na het werk alleen maar hooi of de weide gang.

Nooit krachtvoer geven.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:23

Ariebren schreef:
In een half uurtje voer opeten.
Wat was dat, krachtvoer of gewoon hooi ??

Je pony krijgt dus krachtvoer direct na de arbeid.
De reactie is een suiker piek.

Geef na het werk alleen maar hooi of de weide gang.

Nooit krachtvoer geven.


Ik heb hem idd na het werken zijn voer gegeven maar hij krijgt niet veel aan krachtvoer (als je het al krachtvoer kunt noemen) dus dat is zo op.
En het is alleen maar zemelen met zijn poedertje erdoor dus echt veel suiker zit er niet in.
Voor het rijden durf ik hem ook niet te voeren.
Hij staat dag en nacht buiten dus hij komt niet naar binnen.