Gooit been naar voren in overgang

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tigger

Gooit been naar voren in overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-04 13:05

van rechtergalop naar draf...

Mijn paard is half januari gevallen. Ze was toen slecht op het linkerachterbeen, kniespier verrekt, waarschijnlijk ook een scheurtje in haar kruisband. Ze heeft zeker drie tot 4 maanden niets gedaan, dus geen spiertje meer te vinden. Dit gaat allemaal wel weer beter, longeerde haar weer, totdat bleek dat ze onder het zadel niet rad liep en aan de longe wel, belastingsprobleem zou je zo zeggen. Ze liet zich ook niet buigen om mijn been.. zo strak als ze was.
Nou kliniek in en uit geweest. Zoiezo is ze erg gevoelig op haar spieren daar heeft ze medicijnen voor gekregen, dit gaat trouwens erg goed. We rijden nu ook alweer een tijdje....
Afgelopen les liep Netty iets minder zuiver. Ik had heel de week gewerkt met haar, ik had het idee dat ze wat verzuurd was en dat dan haar zwakte op komt spelen.
Maar helemaal zeker ben ik niet. Ze had ook hele goede stukken, het zijn momenten dat ze het af laat weten. Als ik haar niet ondersteun...

Vrijdag had ze dus een dagje off en zaterdag heb ik weer even gereden, nu liep ze duidelijk beter.
Ik moet haar ontzettend ondersteunen bij haar linkerachterbeen, het lijkt dat het veel moeite kost om hem zelf actief te houden.
Lang en laag rijden gaat goed, ze blijft dan rad. Vwnw ook goed, maar dan moet ik het been actief houden, als ik dan verslap dan wordt ze iets onzuiver.
Iets opgericht gaat ook goed, maar ook dan vooral actief houden.
Ze laat zich wel fijn rijden, doet niet lelijk, laat zich weer gewoon buigen om mijn been, stelling ook geen probleem. Recht richten echter wel. Vooral in de galop zo scheef als een deur! En ze laat zich moeilijk rechtrichten. Voor dat ze gevallen was, was ze al veel rechter en liet ze zich ook makkelijk rcht richten. Nu niet, het is nu een hele klus...

Zondag (gisteren) gelongeerd, ze liep echt super. Heerlijk ontspannen, overgangen gedaan. Gaat ook met veel minder spanning.
Alleen waar het nu omgaat:

Het valt het me op dat de overgang van rechtergalop (dus haar gebleseerde been linksachter aan de buitenzijde) naar draf af en toe een probleem is. Ze plaatst vlak voor de overgang haar linkerachterbeen naar voren, terwijl die juist achter moet blijven. Net of ze stokt in de pas. Ze houdt hem omhoog tot ze in draf is en daarna gaat ze pas verder. Het ziet er heel naar uit.
Ze doet het niet de hele tijd, meeste tijd maakt ze de overgang goed. Maar ze doet het wel... Ze doet het ook alleen op de rechterhand, rechtergalop.
Ik weet nu niet wat ik ervan moet denken, ze lijkt geen pijn te hebben, ook onder het zadel dus niet.
Ze loopt aan de longe echt 100% rad, het lijkt wel vanuit de lendenen te komen. Ze wordt nu wel sterker in het beenwerk, ik zie ook dat het haar allemaal steeds beter af gaat.
Kan het een miscomunicatie zijn? Bang voor pijn? Kwestie van tijd?
De behandelend dierenarts had ik van de week gebeld, maar die is met vakantie. Ik wil niet twee wegen bewandelen en wacht tot hij terug is...

Iemand een idee?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie