mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 16:20

Hallo.. Mijn paard staat sinds drie weken dag en nacht buiten, ik ben hier helemaal niet zo blij mee, maar aangezien ik haar huur kan ik daar niks aan doen. Ze krijgt een keer per dag hooi maar volgens mij kan de boer haar veel beter biks geven, ik geef haar zelf nog wel wat extra, maar ze word toch met de dag magerder. Ze was een tijdje geleden nog een heel dik paard, maar ze is echt zo erg afgevallen dat ik dr ribben van veraf kan tellen. Ook is ze heel erg aan de diarree. Echt niet normaal meer. Ik ben hier absoluut niet blij mee. Kan iemand vertellen wat ik hier aan kan doen? Of jah, hoe kan ik zorgen dat ze weer snel "beter"word? Alvast bedankt Talanta

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 16:47

Je kan beter hooi geven dan biks.
1x per dag is echt te weinig, het moet min 2x per dag zijn en dan zeker in deze tijd omdat het gras niks meer voorstelt een flink portie.
Ik neem aan dat je ook nog rijd dus 3 a 4 kg kan dat paard wel hebben.
Diaree zou mischien van de wormen kunnen komen, dus een goede wormenkuur kan geen kwaad.
Heeft het paard wel een droge plek waar hij kan staan en eventueel liggen? Dat is wel belangrijk zeker nu er veel natte dagen aan komen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 20:59

In tegenstelling tot wat veel 'boertjes' geloven, kan een paard niet uitsluitend leven op gras en hooi. Te eenzijdig, ze hebben vitaminen en mineralen nodig die niet in het nederlandse gras zitten...
Bovendien, dat gras van eind oktober, daar zit echt niets meer in kwa voeding. Dat paard staat gewoon celstof met water te eten...van zo'n dieet kan een paard gewoon niet leven. Een beetje brok en een plukje hooi erbij doet de truc echt niet!
Dat paard heeft minstens twee kilo brok en drie kilo hooi per dag nodig... en dan is ze nog niet in staat om dagelijks aan het werk te gaan, dan moet je er nog een kilo krachtvoer bij voeren.

Dat paard staat zich zelf op te eten, ze is aan het interen op haar eigen reserves. Dat is heel zielig. En je betaalt ook nog huur voor dat paard? Helemaal kassa voor die 'boer'....dat is geen echte paardenman. Red dat paard!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:17

Ik zou eens een hartig woordje met die boer gaan spreken, dit is natuurlijk absurd. Boeren denken vaak te makkelijk, maar juist een weidepaardje heeft wat extra's nodig. Kan je het paard trouwens niet gewoon een paar plakken extra geven? Ik zou zeker krachtvoer eisen en een wormenkuur. Desnoods betaal je minder huur en betaal je daarvoor het voer. Dit kan zo niet hoor, je betaald er voor om er o.a. mee te rijden, maar persoonlijk zou ik er niet eens meer opgaan, het beestje kan z'n energie wel beter gebruiken!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 08:26

Ik ben het helemaal eens met de andere reacties. Dit is pure dierenmishandeling. In het voorjaar als er een nieuwe lading vers gras is kunnen ze misschien leven op gras, maar zeker nu niet meer. De diaree kan ook een grote oorzaak zijn van dat gras. Als ze het niet gewend is reageren ze daar sterk op. Het paard wat ik nu rij, kon er ook niet tegen.
Als je dat paard elke dag rijdt moet ze minstens 3 kilo bix hebben!! (en uiteraard een berg met hooi of kuilvoer)
Als je haar snel wilt laten aandikken is maismeel erg goed. Zorg dat ze weer snel wat dikker wordt want dit is echt zielig.

Succes!! Verward