Beenwond

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hercules

Beenwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 21:27

Mijn volbloed heeft vorige week zijn been opengehaald door de hoefijzer. Het was een diepe wond die gehecht moest worden. Het been is niet dikker geworden en hij loopt niet kreupel. Nu is de wond langzaam aan het lekken met wat troep er in. Ik moet het been eenmaal per dag goed wassen met betadine.

Wie heeft er nog meer tips? Mag ik al wat met hem stappen om het wondvocht wat beter af te voeren? Wie heeft er ervaringen in open beenwonden die gehecht zijn?

Imora moet genezen van een hoefzweer en Hercules staat al vollop in training Lachen

haasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:34

Wat dacht je, ik natuurlijk!!! Knipoog
No heeft wel eens een wond met laden opgelopen
en die moest direct gehecht worden.
Alleen zat deze hechting zo goed als op de kogel
en mocht ze geen pas verzetten tot de hechtingen
verwijderd werden. Verdrietig
Heb je zeker niet veel aan he?
Ik denk dat het eraan ligt waar de hechting zich bevind.

* Weer 6 weken rust eroverheen!*
GRRRRRRRRRRRRR!!!!!!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:24

Tja, dat lekken.... is toch troep wat eruit moet. Maar hoop niet voor je dat het ontstoken raakt of zo. Hou het in de gaten. Mag je het wel afspuiten??

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Fellor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:34

Hebben ze het niet in het verband gedaan? Gek want mijn dierenarts zegt altijd dat het onder verband veel mooier en sneller geneest. Al een aantal keer meegmemaakt. Als we het openlieten ging bijna altijd mis (wildvlees enzo)

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 20:04

Nee, ze hebben het gehecht, maar de hechting begint nu een beetje te lekken...hoe kan je wild vlees vermijden?

Ik mag het gewoon afspuiten en schoonwassen met metadine

Imora moet genezen van een hoefzweer en Hercules staat al vollop in training Lachen

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:24

als je het niet zker weet gewoon effe aan je da vragen dat lijkt me het beste

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:23

Het zou kunnen dat er toch nog wat viezigheid in de wond zit en dat kan er moeilijk uit als het gehecht is. Goed in de gaten houden en desnoods door de DA 1 hechting eruit halen.

haasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:19

Bij No zat de wond ook helemaal ingepakt, dus kon er ook niets mee doen!
Zou inderdaad nog maar even de DA bellen!

* Weer 6 weken rust eroverheen!*
GRRRRRRRRRRRRR!!!!!!

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:27

Stappen en afspuiten lijkt mij het beste. Die zwelling moet niet te veel worden, gaan hechtingen uitscheuren. Dat vocht wat tussen hechtingen naar buiten komt is normaal. Probbeer wond idd schoon te houden en nog geen korsten zolang er nog zwelling is. Na 10 dagen hechtingen eruit. Daarna lotagen of calendulazalf. Onderbeenwonden worden idd mooier onder verband, maar dit is bewerkelijker dan het open te laten.Kans op wildvlees is dan ook groter. Maar uit ervaring wordt het ook mooi als je goed schoon houd en flink met de zalf bezig gaat.Succes OK dan!

Hercules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 20:59

Nu is de wond toch opengeknapt.....wie heeft er advies voor een open beenwond en hoe werkt het met verband gebruiken? Zal morgen maar weer eens de DA bellen, zucht

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:23

Tja,dat gebeurt heel vaak als die zwelling toch doorzet, zoals ik hierboven al beschreef. Opnieuw hechten kan nu niet meer. Als de wond op een makkelijke plek zit wordt het het mooist als je het verbind met gazen en zwachtel(niet te strak) anders open houden, dit iedere dag verschonen. Vraag da naar Lotagenzalf(ontstekingsremmend en genezend) kan ook onder verband maar ook open gebruikt worden. Als je het goed verzorgt zie je er minimaal wat van terug. Sterkte!!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:43

Ben al zes weken met mijn paard bezig met een wond op de kogel. De hechtingen waren ook binnen een dag gesprongen. Het is een kwestie van geduld, geduld en nog eens geduld voor dat het dicht is. Goed schoon houden en de stal goed schoon houden is erg belangrijk. Mijn paard moest in het begin ook boxrust, omdat het op een gewricht zit en anders elke keer weer open trok. Dat er vocht uitkomt in het begin is normaal, wel even opletten of het helder is. Als het troebel/ wit is duidt dat op ontsteking. Ik moest de wond insmeren met Flammazinezalf. Werkt ook ontstekingsremmend. Veel succes er mee!

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015, mis je....
[VN] Esmeralda en Eclipse; Boktveulens 2009

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie