mee-eter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

mee-eter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 22:00

Joplin heeft sinds 3 dagen een aantal bultjes. Vandaag zat ik er aan eentje een beetje te pulleken en toen kwam er een velletje los.
Kon het niet laten om er even aan te trekken en toen kwam er toch een mega mee-eter mee!! Ik werd er misselijk van Scheve mond
Ik heb het gat maar ontsmet...

Hij heeft er dus nog 4 zitten waarvan drie onder het zadel. Ze zijn gevoelig maar ik wilde er maar niet meer aanzitten want als het gaat infecteren ben ik verder van huis denk ik.

Hebben jullie weleens zoiets meegemaakt? Ik heb nog nooit zoiets gezien bij een paard. Is het iets om me zorgen over te maken?

Ik weet echt niet wat ik er mee moet Verward

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:10

Clearasil? Scheve mond

Sorry ik weet het echt niet Bloos!

Morgen.
...

Glorie.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:17

een paar jaar geleden had mijn verzorg pony ook zoiets, wist ik veel, vrolijk gaan rijden en toen zijn die bultjes dus open gegaan. het bleek toen een larve soort te zijn die onder de huid gaat zitten en als ze volgroeid zijn door de huid naar buiten komen......
het waren kleine bultjes die je wel in kon duwen maar werd niet echt gewaardeers door m'n ponietje.
misschien een keer ontwormen, wei goed ontmesten.....da naar laten kijken...succes ermee

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 22:23

*kots* ik bel morgen gelijk spreekuur

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:27

Dat zijn waarschijnlijk larven en geen mee-eters. Gewoon even de DA bellen die hebben daar een middeltje voor, dan is hij er zo weer vanaf.

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:15

getver.......zou je ze met trekzalf niet naar buiten kunnen werken? En dan idd iets geven waardoor ze niet meer in je paard gaan "wonen"?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:46

He is denk ik ook geen me-eter maar een parasiet. Toch mar even na laten kijken. Een Me-eter is namelijk niet iets dat je er zo uittrekt maar bij mensen gewoon vuil dat in een porie zit. UIt jouw verhaal lijkt het meer dat je een soort worm eruit haalde dan heb je echt een parasiet. Gat goed blijven ontsmetten.
Ik zou in iedergeval even de DA bellen en overleggen of hij het nodig vind te komen kijken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:39

die van ons hadden ze gewoon door in de wei te staan, schijnbaar zitten die beesten te wachten in gras en mest en gaan dan van de maag naar boven kruipen.......t'is al een tijd geleden en een ranzig verhaal.....maar ze komen er over heen, en hij had geen witte haren daar waar ze er uit waren gekropen

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 10:53

maar ik begrijp niet helemaal. Komen ze van binnenuit of van buitenaf?

Ik heb 'm overigens maar een extra wormenkuur gegeven. Straks rij ik langs de veearts voor advies.
Laatst bijgewerkt door Caroline81 op 01-07-04 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:54

Caroline81 schreef:
maar ik begrijp niet helemaal. Komen ze van binnenuit of van buitenaf?


Van buitenaf. Het zijn vliegen die hun eitjes onder de huid van het paard leggen.

Van binnenaf heb ik nog niet eerder van gehoord. Dan zouden ze dus door de maagwand heen moeten komen, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 10:56

Dus het is niet iets wat ik had kunnen voorkomen door een ander ontwormschema?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:56

Gadver... ik zou toch maar even de DA bellen als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:57

Caroline81 schreef:
Dus het is niet iets wat ik had kunnen voorkomen door een ander ontwormschema?


Nee volgens mij niet. Mijn paard heeft het ook wel eens gehad. En toen werd mij dus verteld dat het vliegen zijn die hun eitjes onder haar huid hadden gelegt. Daar kun je zelf niets aan doen door een ander schema aan te houden.

Maar ik zou toch even de DA erbij halen. Je kan beter een deskundige er naar laten kijken. Je krijgt dan waarschijnlijk ook wel iets om goed te ontsmetten.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:20

ik sluit me bij sorane aan. Laat er toch maar even naar kijken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:45

leek mij ook al erg vreemd, door de maag en weet ik veel wat nog meer, maar dat was mij toen verteld.......

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 22:03

De DA denkt dat het toch talgklieronstekingen zijn. Als ze wegtrekken dan hoeft er verder niks te gebeuren. Ik moet ze wel schoonmaken met chloorhexedine(ontsmettingsmiddel).
Mochten ze groter worden of blijven dan wil hij er wel eentje openmaken.

Ze leken vandaag al kleiner te zijn dan gisteren.

Nog een optie is dat het een hebranoom oid is. Ik kon het niet goed verstaan. Kennelijk een wormsoort die naar buiten gaat via de huid als je paard net ontwormt is. Komt alleen voor bij paarden die uit het buitenland komen. Maar dat is al 7 jaar geleden bij Joplin dus dat was onwaarschijnlijk. Bovendien heb ik heb 5 weken geleden ontwormt en gisteren dus weer.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:57

Ik zou toch proberen die rommel naar buiten te halen met trekzalf. Als het een talgklierontsteking is die dan weer overgaat, hou je waarschijnlijk een hardere plek over, want het is een afgesloten plek. Juist omdat ze onder het zadel zitten. Hoe gaat het met het gat wat je over hebt gehouden nadat je de eerste "mee-eter" hebt verwijderd? Als dat er goed uitziet zou ik zeggen:pullek maar even verder!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:15

Gatver...ik zat te eten...

Succes!! Knipoog

Culemborg here I come!!

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:24

paars schreef:
Ik zou toch proberen die rommel naar buiten te halen met trekzalf. Als het een talgklierontsteking is die dan weer overgaat, hou je waarschijnlijk een hardere plek over, want het is een afgesloten plek. Juist omdat ze onder het zadel zitten. Hoe gaat het met het gat wat je over hebt gehouden nadat je de eerste "mee-eter" hebt verwijderd? Als dat er goed uitziet zou ik zeggen:pullek maar even verder!!

op zich waren ze vandaag nog kleiner. Pulleken lukt niet want ik krijg geen houvast. Misschien idd even trekzalf erop om het te laten rijpen. Maar aan de andere kant... wil ook het advies van de DA niet helemaal in de wind slaan.
Laurierzalf is toch ook een soort trekzalf?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:51

yep!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990, REYNIR en 33 bezoekers