Gezwollen speekselklieren

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast654

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 12:13

Pablo heeft sinds zaterdag gezwollen speekselklieren. Zaterdag had hij ook dikke wangen maar dat is bijna helemaal weggetrokken.
Het is een reactie op iets, maar op wat? Er zijn meer paarden op stal die het ook hebben gehad maar daar was het allemaal de volgende dag over. Het paard naast Pablo heeft ook dikke speeksleklieren maar die heeft ook wondjes op die plek dus zijn bazin denkt dat het bij dat paard door die wondjes komt.
Heeft iemand van jullie weleens zoiets meegemaakt en weet je waar het vandaan komt? Dat zou ik namelijk graag willen weten zodat ik wat gerichter kan zoeken naar de oorzaak.
De stallen zij niet geverfd, paarden staan in verschillende weides (niet alle paarden met dikke klieren staan op dezelfde wei en ook niet in hetzelfde stallenblok).
Hooi kan het niet zijn want dat halen we bij verschillende adressen.
Brokjes krijgen ze wel allemaal hetzelfde (Pavo Stibro) maar dat voer krijgen ze altijd.
Stro is ok niet veranderd.
Oja, hij heeft geen verhoging.
Hij staat elke dag op wei dus het is niet zo dat hij opeens de heel tijd met zijn kop naar beneden staat en daardoor de klieren opzwellen.
Morgen kijkt de DA weer even en als het dan nog dik is krijgt Pablo Quadrisol.

'They're funny things, Accidents. You never have them 'til you're having them.'- Eeyore

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:58

Hoi katrien. Op mijn werk hebben we een paard wat in de wintermaanden regelmatig dikke speekselklieren heeft. We hebben ons rot gezocht naar de oorzaak, maar waarsschijnlijk heeft het in haar geval met hormonen of zo te maken. Meestal krijgen paarden dikke speekselklieren van inderdaad lang met het hooft naar beneden staan of een allergie voor iets. Normaal gesproken moet het bij een allergie na ongeveer 5 dagen over zijn. Als je paard alleen de speekselklieren dik heeft en er verder geen last van heeft zou ik me maar niet teveel zorgen maken. Anders moet je inderdaad even de dierenarts laten kijken.

Stralend de dag door.

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:07

hè ,,ik heb ook zo,n geval gehad wat iedere keer dikke speekselklieren had ,volgens de da kwam t van ondersteboven staan .volgens de andere kwam t van de wei ,omdat daar allerlei plantjes ineens groeiden die er daarvoor niet stonden ? maar ik ben er achter gekomen na jaren zoeken dat t van het voordroog kwam waar mijn paard niet tegen kon.
Dat kon niet volgens de da maar t was wel over en hij heeft t nooit meer gehad daarna omdat ie geen voordroog meer kreeg!! dus t kan goed zijn dat jou paard ergens allergies voor is ,je moet alleen uitzoeken waarvoor. Het kan overigens geen kwaad en is na een paar dagen over ,alleen aan de teugel rijden is wel wat pijnlijk.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 16:29

Ik kan me niet indenken dat een paard dikke speekselklieren krijgt omdat hij met zijn hoofd naar beneden staat. Dit is de meest natuurlijke houding voor een vrij lopend paard Haha! als er wat te grazen valt natuurlijk. Pling

Als paarden niet al te veel in de wei staan en het gras is natter dan normaal, bijv. door dauw of regen, kunnen er organismesn in zitten waar het paard niet tegen kan. Dit kan zich uitten in de klieren.

Te koop: boomloos zadel van goede kwaliteit
http://www.bokt.nl/markt/ad/430699/boom ... l-colorado

Gast654

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 16:53

Ze kunnen wel dikke klieren krijgen door het met hoofd naar beneden staan. Maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als je paard een tijd niet op wei is geweest en dan opeens een paar uur achterelkaar gaat staan grazen. dan willen de speekselklieren nogal eens vollopen. Deze zwelling verdwijnt met een paar uur tot een dag.

De dikke klieren zijn bij Pablo na een week geslonken. Je ziet er nu bijna niets meer van. Maar ik weet niet waardoor hij het nou had gekregen maar het lijkt op een overgevoeligheidsreactie.

'They're funny things, Accidents. You never have them 'til you're having them.'- Eeyore

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie