artritis vs corticosteroïden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

artritis vs corticosteroïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 12:34

Wie weet meer te vertellen over de behandeling van artritis met corticosteroïden en over de werking hiervan opzich?

Culemborg here I come!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:27

uhhh... ikke nie.... DA misschien?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:31

geen idee. ik kan het nog geen eens uitspreken

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 15:22

Nee aan jullie heb ik wat Knipoog

Culemborg here I come!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:14

Het is een dure methode, maar jew paard kan er wel baat bij hebben. op welke plek heeft je paard artrose?
In de volksmond noemt men het ook wel opspuiten. Je paard krijgt injecties op de plekken waar de artrose zit, dit zijn heftige ontstekingsremmers, aan gevuld met hormonen die als laatste redmiddel de artrose stil kunnan leggen. Artrose is niet te genezen, maar door het stil te leggen kan de pijn voor een groot deel afnemen, waardoor je paard toch een fijn leven zou kunnen leiden. Je moet ook aan meer dingen denken, veel weidegang of een loopstal, veel op stal staan is funest voor artose. licht rijden, niet meer springen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:41

Klopt helemaal, alleen............... het werkt niet altijd.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:56

Uh...artrose en artritis zijn toch 2 verschillende dingen? Mijn paard is in het SI-gewricht ingespoten met corticosteroïden en een verdovend middel, hij heeft artritis. Hij reageerde er erg goed op, maar is nog niet volledig hersteld. Persoonlijk denk ik dat we ook op een andere manier hem sterker moeten maken, door training etc. Maar hij is nu een tweede x ingespoten om zeg maar de rest van de ontsteking weg te spuiten.

...

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:13

corticosteroiden zijn ontstekingsremmers.. dus die middelen zijn pijnstillend en ontstekingsremmend, je kan hierbij denken aan: prednison, prednisolon, hydrocortison, triamcinolon, hydrochinon, om meer over deze middelen te weten te komen zou ik eens op internet zoeken?! Mijn paard met artrose word ook regelmatig ingespoten met een corticosteroid

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:15

ik denk overens wel dat het artritis goed behandeld kan worden met een corticosteroid omdat artritis een gewrichtsontsteking is, en die corticosteroiden zijn ontstekingsremmend.
Artrose is een ander verhaal.. dat is slijtage van de botten en gewrichten, dat heeft mijn paard, en die doet het heel goed met speciaal hoefbeslag, eronder geslagen door europees beste hoefsmid: van Nassau uit Oud-gastel, anders zou ik daar eens naartoe bellen?

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:19

Je hebt gelijk Lot, maar vaak ontstaat uit het een, rechtstreeks het ander.
Meestal betreft het een ouderdoms (slijtage) verschijnsel, vandaar dat het vaak onder dezelfde noemer doorgaat. Je vertelt niet hoe oude jouw paard is, dus de grondslag kan wel heel anders zijn. Ik ben blij dat het bij jouw paard goed aanslaat en zou de kuur dan ook zeker afmaken. Bij ons betrof het een relatief jong paard (10 jaar) die na een blessure langdurige stalrust voorgeschreven kreeg, vandaar uit, alle voorzorgen ten spijt, hoefbevangen raakte ( tot aan de blessure liep hij int. militairy en we konden hem dus niet aftrainen)en daarna ook de rest van het verhaal kreeg. Ook wij hebben van alles geprobeerd, tot aan vaatverwijdende middelen (12 capsules per dag a fl. 3.50 per stuk) niets hielp. Het eindigde met vervroegd pensioen en pijnstillers en dat hebben we nog 3 jaar vol kunnen houden, (ieder half jaar foto's ter controle) maar toen werd de hoeveelheid pijnstillers bijna een vergiftiging en hebben we hem met veel verdriet in moeten laten slapen. Het was tegenover hem niet meer verantwoord om door te gaan.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:20

mijn paard begon op zijn zevende met artrose, en weet je wat wel heel goed helpt?? maar prijzig is?? biosynov zakjes
reclame staat meestal in de hoefslag e.d. kosten zijn 80euro per pakket, doe je 3wkn mee ofzo.. wel duur, maar helpt heel goed, het smeert de gewrichten.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:21

Ja,....... maar dat bestond toen nog niet.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:22

Mijn pony kreeg het ingespoten voor haar spat, maar dat heeft niet geholpen.

Don't dream your life, live your dreams!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:36

Het is een ontstekingsremmer. Zelf ben ik er absoluut geen voorstander van. Het helpt maar tijdelijk en onderdrukt de verschijnselen. Het komt dan steeds weer terug en de tussentijd wordt steeds korter. Zelf kies ik er liever voor om bijv. 1x proberen te behandelen met hylarionzuur en anders met homeopatische voedingssupplementen te ondersteunen. Mijn paard is ooit door de dierenarts (tegen mijn wil in) met corticosteroiden behandeld en dit heeft niets geholpen. Van een andere arts hoorde ik toen dat ik dat ook niet meer mocht laten doen omdat het dan schade aanricht. Na veel proberen ben ik op cortaflex uitgekomen en dit werkte super. Paard liep weer zuiver en met plezier - geen pijn meer. Gebruik de zoekfunctie eens! Mocht je meer info willen stuur dan maar een pbtje.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:44

Zal best, maar....... tenzij mijn geheugen me nu accuut in de steek laat (en dat zou kunnen) bevat ook Cortaflex Cortizonen en dus Corticosteroiden.....................

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:20

Pff. De mijne heeft een kalkafzetting in het SI-gewricht en artritis en is dus ingespoten in het SI-gewricht. Verder voer ik m wel artrosegelatinaat. Hij is nu 13, ik heb m gekocht toen hij 10 was en zelf het idee dat hij rechtsachter altijd al een probleem heeft gehad.

Het is lastig een eenduidig verhaal of advies te krijgen, in ieder geval is de ontsteking nu 2 keer 'weggespoten' en ga ik m nu proberen sterker te maken: hij heeft namelijk ook een soort van 'loopje' ontwikkeld om de boel te ontlasten en belast daarmee weer andere spieren en banden, en dat schiet natuurlijk ook niet op.

Maar waar heeft jouw paard dat precies last Gail?

...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:29

EEn stalgenotje heeft hetzelfde met haar 20 jarige draver.

Je wilt niet weten hoeveel geld ze al uit heeft gegeven de laatste 3 maanden, daar kun je 3 andere paarden voor kopen Frusty .

Helaas slaat de behandeling niet aan. Nu denkt ze verder maar veel zin heeft ze er niet meer in. Huilen

Mijn haflinger is ook ingespoten met cortisonen vanwege een slijmbeurs ontsteking, ook bij hem heeft het niet geholpen.

Ook via mijn smid hoor ik veel verhalen van slechte resultaten na inspuiten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 22:24

Mijn paard heeft gelukkig nergens last van, dank je! Maar het paard van een vriend van mij heeft waarschijnlijk artritis. Ik heb een artikel gelezen over dat ze bij slijmbeursontsteking en artritis vaker met corticosteroiden behandelen, maar je hoort daar zulke wisselende verhalen over!! Net als hier dus eigenlijk. Wat zijn dan die nadelige effecten van de behandeling??

Culemborg here I come!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:05

Het is een acute vorm van pijn bestrijding en onstekend remmend zoals al eerder gezegt is, het werkt dus voor korte duur en moet om de zoveel tijd herhaald worden, de tussen liggende periode is bij ieder paard verschillend, maar uit de praktijk blijkt dat de tussen liggende periodes steeds korter worden en het paard dus vaker behandeld dient te worden om het effect te behouden.

Daarnaast zit er een hoop "troep" in die voor de rest van het lichaam niet goed is en veel afvalstoffen met zich mee brengt die dan weer afgevoerd dienen te worden.

De vraag is dus of een ietswat jonger paard die bv nog 10 jaar mee zou kunnen gaan hiermee geholpen is want na een paar jaar hebben in veel gevallen de injecties geen of nauwelijks effect meer en wat moet je dan?

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 01:24

toevallig ben ik op een heel andere manier met corticosteroiden in aanraking gekomen; mijn 8-jarige dochter heeft ze gekregen bij haar geboorte, die na 6 maanden zwangerschap plaatsvond. Om de longen van te-vroeggeborenen te laten rijpen en daarna ontstekingen aan het luchtwegenstelsel te voorkomen krijgen deze kinderen dit toegediend. Nu, 8 jaar later zijn we uitgenodigd door het VU medisch centrum om mee te doen aan een onderzoek naar de nadelige gevolgen op langere termijn Verward bij proefdieren is nl. gebleken dat er kans is op: verhoogde bloeddruk (en dus hart&vaatziekten), verhoogde kans op auto-immuunziekten en verminderd afweersysteem, gedrags- en leerproblemen en motorische problemen. Nadat ik deze informatie afgelopen weekend kreeg ben ik erg gaan nadenken over hoe gemakkelijk je (in het algemeen) vertrouwen hebt in datgene wat de dokter zegt dat goed is. Dat geldt natuurlijk voor zowel mens als dier. In elk geval zou ik niet zomaar deze middelen laten toedienen nu ik deze informatie heb gekregen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:06

Gail schreef:
Mijn paard heeft gelukkig nergens last van, dank je! Maar het paard van een vriend van mij heeft waarschijnlijk artritis. Ik heb een artikel gelezen over dat ze bij slijmbeursontsteking en artritis vaker met corticosteroiden behandelen, maar je hoort daar zulke wisselende verhalen over!! Net als hier dus eigenlijk. Wat zijn dan die nadelige effecten van de behandeling??


Hier een kenner op het gebied van artritis (tegen wil en dank) Bloos
Mijn ruin heeft sinds 4 jaar artritis in zijn spronggewricht en is daar al op verschillende manieren voor behandeld. Met hyaluronzuur en tig supplementen en andere ontstekingsremmers.
Twee maanden geleden hebben wij op aanraden van de veearts toch besloten om cortisonen te injecteren in het gewricht. Als laatste redmiddel zeg maar.
En wonder boven wonder werd hij weer helemaal rad. Helaas bleek mijn vreugde van korte duur en werd hij eind vorige week (bijna 3 maanden na de behandeling) weer kreupel.
Net nu ik weer de draad had op gepakt en zelfs weer zo brutaal was geweest om hem in te schrijven voor een concoursje volgende week.
De behandelende arts komt vanmiddag langs om hem nogmaals te beoordelen en als dan blijkt dat het niet alleen gaat om een kleine, tijdelijke terugslag dan is het over en uit.
Cortisonen hebben een vernietigend effect op het gewricht en de duur dat het aanslaat wordt steeds korter. In ons geval heeft de eerste behandeling slechts 3 maanden gewerkt en kan je je voorstellen wat het effect zou zijn van een tweede of derde behandeling... nihil!!!
Dus e.e.a. is afhankelijk van de ernst van de aandoening en dat verschilt per paard.
Wij hebben besloten dat we na 4 jaar alle mogelijke behandelingen op hem los te hebben gelaten, er nu mee te stoppen.
Er is nog 1 rigoureuze behandeling mogelijk en dat is het letterlijk vernietigen van het gewricht met een hardnekkig zuur in de hoop dat het gewricht zo gaat vergroeien dat de reactie stopt en we dus eigenlijk een artrose uitlokken. Artrose aandoeningen zijn "makkelijker" te behandelen dan artritis aandoeningen.
Maar wij willen niet nog een keer die weg inslaan van behandelen, hopen, revalideren en na een x aantal maanden weer terug bij af zijn.
Waarschijnlijk wordt het een kortstondige behandeling met phenylbutazone om de symptomen te bestrijden en dan krijgt hij na gedane arbeid op 7-jarige leeftijd een tweetal maanden "pensioen" en dan gaat hij weg.. .
Ik had gehoopt nog wel een jaar van hem te kunnen genieten maar het mag helaas niet zo zijn.
Dus naar mijn ervaring is het in het beginstadium zeker het behandelen waard maar het is zeker geen garantie voor een lang en pijnvrij leven!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:40

Wat voor middelen zijn er nog meer om in te spuiten? Mijn veearts vertelde namelijk dat er meerdere middelen zijn, en dat een middel het kraakbeen en gewricht naar de verdommenis helpt, en deze ging hij dus niet gebruiken. Ik vroeg nog wat dan wel........en hij zei het 2 keer.....maar ik ben echt slecht in latijnse namen Haha!

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:23

Reeds enkele jaren heb ik een renstal in de drafsport en tot onze grote spijt moeten we ook vast stellen dat verschillend paarden last krijgen op verschillende gewrichten. Een paar weken geleden zijn we gestart met het testen van een nieuw product voor Cavalor "Artri Matrix". Dit product bevat oa hyaluronzuur, ontstekingsremmers, en bloeddoorstromings verbeteraars. We hebben nu op verschillende paarden getest en met erg goede resultaten. Dit is een voedingssupplement en ik hiervan ga je geen negatieve gevolgen hebben die je met injecties wel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:47

JeanPaul schreef:
Reeds enkele jaren heb ik een renstal in de drafsport en tot onze grote spijt moeten we ook vast stellen dat verschillend paarden last krijgen op verschillende gewrichten. Een paar weken geleden zijn we gestart met het testen van een nieuw product voor Cavalor "Artri Matrix". Dit product bevat oa hyaluronzuur, ontstekingsremmers, en bloeddoorstromings verbeteraars. We hebben nu op verschillende paarden getest en met erg goede resultaten. Dit is een voedingssupplement en ik hiervan ga je geen negatieve gevolgen hebben die je met injecties wel hebt.

En daar zitten geen goedjes in, die je tijdens bloedonderzoek tegenkomt als je op wedstrijd gecontroleerd word?

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:49

Citaat:
Mijn haflinger is ook ingespoten met cortisonen vanwege een slijmbeurs ontsteking, ook bij hem heeft het niet geholpen.



uhh even vergeten te vertellen dat mijn haflinger wel geholpen is met en paar lessen bij Antoine de Bodt.

Slijmbeurs ontstekingen zijn vaak het gevolg van overbelasting.

Zeer kritisch kijken naar de bouw van je paard en de rijtechnisie van jezelf kunnen misschien een antwoordt geven op de oorzaak en tevens een oplossing voor herstel of het probleem onder controle te krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, Cookie2222, Jossie, kiko, nnicolex en 102 bezoekers