droge hoefies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

droge hoefies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:40

eey,
Mijn haffie heeft heel vaak droge hoeven dan zie je allemaal losse stukjes eraan hangen en als je dan eronder kijkt zie je allemaal wit maar moet je dit er nou af trekken Scheve mond of niet want ik laat het meestal zitten ik weet niet of het pijn doet en als de hoeven droog zijn moet je ze dan juist wel of niet invetten. Verward

liefs lautje *LOL*

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:07

Mijn smid vertelde me dat ik juist niet in moet vetten,omdat dat vocht juist afstoot.
Hij raadde me aan om een modderpoeltje rond de waterbak te maken.Als ze dan komen drinken,staan ze effe in de blubber,helpt al een hoop.
Ik laat die stukjes altijd gewoon zitten.Gaan er vanzelf wel af.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:40

Door vet worden de hoeven alleen maar droger! Probeer s hoefvocht van de paardendrogist, helpt goed!

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:05

Zoals Jewelfamke is het beste recept een waterbakje maken rondom drinkbak. Die stukjes slijten er vanzelf af dus je hoeft er niet aan te zitten, je kan ze wel een beetje helpen natuurlijk Tong uitsteken

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:13

Ik heb sinds kort "zomer hoefGEL" gekocht.
(gewoon bij paardenwinkel) En dit werkt erg goed.
Het stoot vocht af zoals vet dat doet. En inderdaad de hoeven vochtig houden werkt goed.
Succes!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:50

Je kunt wel hoefvet gebruiken, maar NADAT JE DE HOEVEN NAT HEBT GEMAAKT! Idd, als je hoefvet op droge hoeven smeert, kan het vocht er juist niet in. Als je het dus op natte hoeven gebruikt, kan het er dus niet uit!
Verder heb ik niet zoveel verstand van hoefsmeerseltjes...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:55

Hoefvocht van NAF, bij de paardendrogist te verkrijgen. Fijn spul!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:16

annemiekie schreef:
Je kunt wel hoefvet gebruiken, maar NADAT JE DE HOEVEN NAT HEBT GEMAAKT! Idd, als je hoefvet op droge hoeven smeert, kan het vocht er juist niet in. Als je het dus op natte hoeven gebruikt, kan het er dus niet uit!
Verder heb ik niet zoveel verstand van hoefsmeerseltjes...


Ja als je paardje het goed vind, kun je gewoon zijn hoef in een emmer water zetten en lekker weken, daar worden ze lekker zacht van. Als ie dat eng vindt, kun je ook met een borstel de hoeven schoonmaken en natmaken. Daarna alleen de kroonrand invetten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:18

Vocht van buitenaf helpt het beste, dus in een modderpoeltje zetten of regelmatig afspuiten met water. Bij paarden die gevoelig zijn voor mok moet je hier alleen wel mee oppassen, dan worden de kootholtes namelijk vaak te vochtig, wat weer mok kan aanwakkeren. Daarom gebruiken we bij Ameretto idd Hoefvocht van de Paardendrogist, op aanraden van een hoefsmid. Werkt prima. Hoefvet of hoefolie houdt juist vocht van buitenaf tegen, dat lijkt me niet echt handig.

jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:23

bedankt iedereen voor jullie antwoorden!!!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:12

Mocht hoefvocht niet voldoende zijn, dan kan rainmaker (ook van de paardendrogist) een oplossing zijn.

Mijn paard had vorig jaar zulke droge hoeven dat ze begonnen te kraken, ook al zetten we twee keer per dag haar hoeven een uur in de modder en 's nachts in het nat gespoten stro. Ze liep er gelukkig niet kreupel op, maar echt fijn kan het ook niet geweest zijn. Het was een heel naar geluid!

Hoefvocht deed niet voldoende, maar met rainmaker hebben we het weer goed gekregen. Dit spul (dat heel vies ruikt) zorgt ervoor dat de hoef het vocht beter opneemt en vasthoudt. Ik ben er nu al weer mee begonnen, want het is de afgelopen periode behoorlijk droog geweest. En ik weet nu waar ik op moet letten: de hoeven gaan van donker naar heel licht grijs.

Succes ermee, Mirjam.