wat vinden jullie van hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

wat vinden jullie van hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:06

zijn zin voetjes helemaal goed ? wat vinden jullie hiervan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:15

De hoeven zijn veel te lang en moeten nodig bekapt worden. De hoeven slaan nu een beetje uit een worden zo net spoilers (zo noemt m'n smid dat)
Het is wel hard nodig, een bekapbeurtje, ik zou de smid maar snel bellen.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:16

Ik heb het idee zo vanaf de foto's gezien en dan voornamelijk de tweede foto dat ze wat te lang zijn????
Weet niet hoe oud hij is hoor!!!
Maar misschien zo lijkt het in ieder geval is hij nog heel jong en heeft misschien nog geen hoefsmid gezien???

Gr.Danie

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:19

hij is van 16 maart, en heeft idd nog NOOIT een hoefsmid gezien. hij kan ook nog geen voetjes maar dat maakt niet uit toch, daar weten hoefsmeden mee raad toch ?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:22

Hoefsmeden kunnen daar wel mee omgaan hoor! (tenminste, dat moet je wel verwachten kunnen van een goede smid)
Op grote stallen met 30 veulens gaan ze ook echt niet oefenen met elk veulentje!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:22

Goed?? Zou me eerder afvragen hoe slecht t is..
Een hoefsmid kan een shetveulen die nog geen voetjes kan geven heus wel aan hoor!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:41

't is idd te lang hoor,vooral zijn voorbeentjes op die 2e foto!

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:47

Voetjes zijn helemaal niet goed!!! Op de tweede foto is goed te zien dat het veulen van voren al bijna op z'n verzenen loopt, en zo'n verkeerde stand in deze fase van zijn ontwikkeling levert blijvende schade op! (de witte pony daarachter op de foto mag zo te zien dan ook meteen gedaan worden...) Snel de smit bellen hoor, anders heeft je veulentje echt een onoplosbaar probleem!! Wanneer was jij of je ouders anders van plan er eens een hoefsmid naar te laten kijken....?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:50

Is dat veulen van jou? Bel dan alsjeblieft nog zo snel mogelijk de dierenarts, want hij moet echt heel nodig bekapt worden!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:32

De Da bellen heeft weinig zin hoor, ik zou de hoefsmid bellen....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:44

is dat beestje hoefbevangen geweest ofzo?
Boos! De eigenaar mag zich wel heel erg schamen om hem zo rond te laten lopen . Daar moet zo snel mogenlijk een hoefsmid bij.
arm dier..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:42

pff inderdaad,eigenaar mag zich hard schamen hey!
ik zie op die eene foto dat dat andere paardje ook zo'n hoeven heeft....

dat je nog kunt vragen wat wij ervan vinden en of die hoeven zo goed zijn?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:46

Hij moet idd snel naar de smid.
En het aan de smid overlaten om een veulen te leren hoe je voetjes moet geven.... Echt onverantwoordelijk. Vind je het gek dat smeden bepaalde paarden gewoon niet meer willen doen omdat ze niet worden opgevoed?
Met voetjes geven moet je gewoon vanaf dag 1 beginnen. En vooral bij veulens is een regelmatig bekapbeurt erg belangrijk. Eventuele verkeerde stand kan nog gecorrigeerd worden. En dan maakt het in dit geval echt niet uit dat het een Shet is...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:48

horsewisper schreef:
hij is van 16 maart, en heeft idd nog NOOIT een hoefsmid gezien. hij kan ook nog geen voetjes maar dat maakt niet uit toch, daar weten hoefsmeden mee raad toch ?


Is geen probleem als hij/zij netjes op de keukentafel blijft staan.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:50

ik zou als ik jouw was maar heel snel een hoefsmid bellen hoor.
die pony erachter mag ook wel nodig naar de hoefmid toe,die zijn ook echt veel te lang

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 12:38

Cassidy schreef:
Hij moet idd snel naar de smid.
En het aan de smid overlaten om een veulen te leren hoe je voetjes moet geven.... Echt onverantwoordelijk. Vind je het gek dat smeden bepaalde paarden gewoon niet meer willen doen omdat ze niet worden opgevoed?
Met voetjes geven moet je gewoon vanaf dag 1 beginnen. En vooral bij veulens is een regelmatig bekapbeurt erg belangrijk. Eventuele verkeerde stand kan nog gecorrigeerd worden. En dan maakt het in dit geval echt niet uit dat het een Shet is...

Even voor de duidelijkheid, dit is mijn eerste veulen en daarom vraag ik het hier.
De pony erachter is NIET van mij dus daar kan ik niet over oordelen.
De pony het veulentje is van mij, en ik kende heb niet vanaf dag 1 ik heb hem zon een maand erna gekregen. hij kent verder nog niets omdat hij een wond op zijn beentje had. hij kent alleen het halster pas

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:41

Smid bellen!!! en vanaf NU beginnen met het oefenen van voetjes geven, de meeste hoefsmeden kunnen toch niet op stel en sprong komen dus heb je nog effe de tijd om te oefenen, tenzij je het aan de hoefsmid over wilt laten, die krijgt het zeker wel voor elkaar hoor, maar je pony is daarna hoefsmid schuw en zal zeker de eerste tijd niet mee willen werken aan het voetjes geven.
Er zijn best hoefsmeden die voorzichtig en geduldig te werk gaan, maar de meeste hebben echt geen tijd/geduld om, voordat het diertje bekapt moet worden eerst het beestje te gaan opvoeden/voetjes geven, dan is gewoon hup poot omhoog en niet zeuren, hmmm misschien is dit jou manier van veulens houden, maar mijn manier is het zeker niet.

Daarnaast is het niet alleen de hoef die gekapt moet worden z'n gehele beenstand moet gecorriceert worden, laat dus een goede hoefsmid komen en niet een boer die welleens wat ponys gekapt heeft.

Veel succes, ik spreek je nog wel op msn!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:41

Ook als het veulen een wond had aan zijn been, is dat nog geen reden om hem geen halster om te doen, en ook geen reden om niet te proberen de andere benen op te tillen dan die waar hij de wond aan heeft.
Zoals Cissie al zei: vanaf vandaag kun je beginnen met voetjes te leren geven.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:00

Ik lees op je profiel dat je nog maar 13 jaar bent.
Ik vind het onverantwoord dat je ouders je een pony geven zonder dat er verder door hun sprake is van enige begeleiding!
Kennelijk ben je nog niet oud en wijs genoeg om te kunnen beoordelen hoe je voor een paard/pony moet zorgen. Dit gaat ten koste van je pony!

Een jonge pony mag er zo niet bij komen te staan...... Huilen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 21:05

cadissie, het halster kende hij al, toen ik hm had bben ik daar gelijk mee beognnen, met voetjes ook totdat hij de wond kreeg ben ik gestopt, omdat het hem pijn deed, nu doet het hem veel midner pijn en ga het weer proberen.

vera ik vind dat je niet zo snel moet oordelen, ik moet ook een kans krijgen. en wie zegt dat er helemaal geen begeleiding is Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:16

horsewisper schreef:
vera ik vind dat je niet zo snel moet oordelen, ik moet ook een kans krijgen.

Je vraagt om onze mening; dit is de mijne.

Je bedoeld het vast allemaal goed maar een pony hebben brengt een hoop verantwoording met zich mee. Goed er voor zorgen is daar eentje van.
Je zult ongetwijfeld je best doen maar doet het op de verkeerde manier.

Allemaal goed bedoeld maar je pony loopt er momenteel echt heel slecht bij. Dit kan blijvende schade geven voor de rest van zijn leven. Dat vind ik dus onverantwoord van je ouders.
Ik ben zelf een moeder en zorg er voor dat mijn kinderen, onder mijn begeleiding, leren zorgen voor hun dieren. Die verantwoording ligt bij mij en niet bij mijn kinderen.

Als de pony van mijn dochter er zo bij zou lopen, dan zou ik me ernstig schamen... en terecht.
Scheve mond

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:45

Horsewisper, je doet er verstandig aan om deze reacties aan je ouders te laten lezen, want zij en niet jij zijn hier verantwoordelijk voor. Je bent pas 13 en niet iedere 13 jarige weet wat er bij de verzorging van een veulen komt kijken. Dat hadden je ouders moeten weten, en betere begeleiding voor je moeten zoeken. De begeleiding die je nu hebt stelt duidelijk niet veel voor als ze de hoeven zo lang laten worden. Gelukkig heb je nu aan de bel getrokken, en kan er iets aan worden gedaan. Hopelijk is het nog niet onherstelbaar. Maar nogmaals, ik vind de ouders hier verantwoordelijk voor!!!

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:52

Getverdikkie wat vind ik dit er eng uitzien! Een veultje hoort rond de eerste maand voor het eerst een smid te zien!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:21

irish_lady schreef:
Getverdikkie wat vind ik dit er eng uitzien! Een veultje hoort rond de eerste maand voor het eerst een smid te zien!


Huh Verward dat lijkt me allerminst verstandig, tenzij er duidelijk sprake is van een vergroeiing of dat de beenstand tijdig gecorrigeerd dient te worden.
Maar een gezonde veulenhoef daar moet je zolang als het kan vanaf blijven en als je ziet dat ze hoef gekapt moet worden laten kappen, deze moet op een 'natuurlijke' wijze groeien en ontwikkelen.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 22:32

paars schreef:
Horsewisper, je doet er verstandig aan om deze reacties aan je ouders te laten lezen, want zij en niet jij zijn hier verantwoordelijk voor. Je bent pas 13 en niet iedere 13 jarige weet wat er bij de verzorging van een veulen komt kijken. Dat hadden je ouders moeten weten, en betere begeleiding voor je moeten zoeken. De begeleiding die je nu hebt stelt duidelijk niet veel voor als ze de hoeven zo lang laten worden. Gelukkig heb je nu aan de bel getrokken, en kan er iets aan worden gedaan. Hopelijk is het nog niet onherstelbaar. Maar nogmaals, ik vind de ouders hier verantwoordelijk voor!!!

Ik ga niet alle schuld op hen leggen, ik heb samen hem me moeder dit topic gestart, om te vragen dat is toch ook goed ? nu gaan we zo snel mogenlijk de hoefsmeden bellen. eerder had het niet gekunt hij had een wond en kon er niet goed op staan dus bekappen had dan ook niet gekunt. maargoed, ik heb alleen gevraagt, wat je eraan kon doen er niet over commentaar Lachen