*** Melanoom

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ariebombarie

*** Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 18:44

Kan iemand mij er meer over vertellen? In het woordenboek staat dat het een huidkanker is, maar heeft een paard er erg last van? Kan hij wel oud worden? Hoe te behandelen? Ben er erg benieuwd naar.

Coby
Moderator HTT, VT, HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:00

Melanomen komen vaak voor onder de staart bij veelal schimmels. Ze kunnen volgens mij goedaardig als kwaadaardig zijn. Ze zijn mits niet te groot niet erg hinderlijk voor paarden. Goedaardige melanomen zijn te verwijderen. Volgens mij kunnen paarden er probleemloos oud mee worden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:44

Gebruik de zoekfunctie eens; hier zijn al veel topics over geweest.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:39

Mijn oma heeft het gehad. Of is dat niet hetzelfde? Zij is er uiteindelijk (na twee jaar heel erg ziek zijn) dood aan gegaan. Maar volgens mij zijn er ook goedaardige.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:11

Mijn schimmelmerrie van 22 heeft er ook een aantal rond haar poepert en op de staartwortel. Ze groeien wel. Maar zitten er al jaren. Ik laat ze dus gewoon zitten. Sommige kunnen kwaadaardig worden, maar meestal niet hoor. Als je ze zou opensnijden zitten de meeste vol met zwarte pigment. Maar ze heeft er geen last van, dus ik doe er niets aan.

haasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:42

Mijn schimmelmerrie heeft ze ook!
Zowel goed- als kwaadaardig. Het begon op haar oor, een soort wratje, dat groeide als kool. Heb deze weg laten halen, datzelfde moment had ze een klein wratje op haar wang. Vroeg aan de DA of hij gelijk even wilde kijken wat dat was en voor ik het wist, had hij deze ook verwijderd! Ik had nog aan de arts gevraagd, moet het niet opgestuurd worden? Een grauw en een snauw, van dat hij heus wel wist wat dat was, gewoon een melonoom. Waar maakte ik me druk om!
Daar begon de ellende, die op d'r oor was netjes, maar haar wang genas niet. De hechtingen lieten los en het ding begon te groeien, vies bloederig
van het openschuren. Weer werd " het ding" weggehaald. Weer ging ie groeien, op het land zou ie wel genezen Verdrietig nou, mooi niet, hij werd groter en groter en zag er heel smerig uit. Ik paste mijn hoofdstel aan zodat ik toch nog enigzins kon rijden en iedereen die haar niet kon keek vol afschuw naar haar. Ik durfde haar niet weer te laten helpen.Toen, gebeurde er een ongelukje met de trailer en zij moest met spoed gehecht worden, daar liep toevallig een arts in stal die wel wou helpen. Hij keek naar mijn paard, maar zei niets. Heb toen gevraagd wat hij zou doen, maar wilde in eerste instantie mij niet bij mijn arts weghalen. Heb het een en't ander uitgelegd en ze ging op afspraak naar zijn kliniek. Nou, moet zeggen dat hij wonderen heeft verricht, ik dacht echt dat komt nooit meer goed. Het ziet er prachtig uit. Haha! Ze heeft nog steeds die "dingen"op en rond haar oor en alleen als ze vervelend groot worden, dan haald de arts ze weg. ze heeft ook eens gewoon een goedaardige onder haar staart gehad en dat was een fluitje van een cent. Geen uitzaaiingen daar!
Ik ben dus nog steeds bij deze DA en mijn paard zal altijd met haar gezwellen blijven rondlopen. Nu heeft ze het ook bij haar voorbenen, onder haar oksel zal ik maar zeggen. Zolang het zadel nog op kan, laat ik er niets aan doen, want ze is dan toch weer even uit de roelatie.
Wel ben ik altijd bang, zeker omdat haar hoofd zo vol zit, dat het ooit naar binnen zal slaan.
Ik hoop dat ons dat gespaard blijft.
Zoo, kan je nog veel meer vertellen, maar voorlopig doe je het er maar mee. Knipoog Haha!

* Weer 6 weken rust eroverheen!*
GRRRRRRRRRRRRR!!!!!!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:02

hihi, dank je Lachen denk dat ik er wel genoeg van weet zo Lachen wel erg jammer voor je paardje Boos!

Domme gedachten heeft iedereen, alleen de wijze houdt ze voor zichzelf

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:46

Nic (ook schimmel) had het tussen zn voorbenen, best een grote plek.
Bij hem werd het eigenlijk steeds minder en nu is er helemaal niks meer van te zien! Hij is nu 24 jaar oud Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie